جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 95386
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/07/24 08:47

موتور کرکره برقی و انواع آن

موتور کرکره برقی جزء کلیدی است که با جریان برق کار می‌کند. موتور به وسیله نیرو گشتاور می‌تواند تیغه‌ها را حرکت دهد تا کرکره برقی باز و بسته شود. می‌توانیم با قاطعیت تمام بگوییم که اگر موتور کرکره برقی خراب شود، دیگر کرکره قابل استفاده نخواهد بود.
موتور کرکره برقی و انواع آن

می‌توانیم به جرات بگوییم که کرکره برقی جایگزین کرکره‌های سنتی شدند که در گذشته برای مغازه‌ها، پاساژ‌ها و مکان‌های دیگر به کار می‌رفتند. کرکره‌های سنتی با کاسه و فنر کار می‌کردند، اما کرکره‌های برقی به برق و نیرو محرکه موتور الکتریکی برای بالا و پایین شدن نیاز دارند. برتری کرکره برقی نسبت به کرکره‌های سنتی در زیبایی طراحی، امنیت بیشتر و کارکرد آسان‌تر آن می‌باشد.

موتور کرکره برقی

در این مقاله از ادادور قصد داریم به موتورهای الکتریکی کرکره‌ برقی و انواع آن که جزو مهمترین و اصلی‌ترین اجزای سیستم کرکره برقی به شمار می‌آید، صحبت کنیم.

موتور کرکره برقی چیست و چه کاری می‌کند؟

همان طور که گفتیم موتور کرکره برقی جزء کلیدی است که با جریان برق کار می‌کند. موتور به وسیله نیرو گشتاور می‌تواند تیغه‌ها را حرکت دهد تا کرکره برقی باز و بسته شود. می‌توانیم با قاطعیت تمام بگوییم که اگر موتور کرکره برقی خراب شود، دیگر کرکره قابل استفاده نخواهد بود.

به همین دلیل است پیشنهاد می‌کنیم که انواع موتور کرکره برقی و بهترین آن را بشناسید تا بتوانید انتخاب درستی انجام دهید. به طور کلی موتورهای کرکره برقی در سه نوع در بازار وجود دارند:

موتور کرکره برقی تیوبلار

موتور کرکره برقی ساید

موتور کرکره برقی سانترال

موتور تیوبلار

این موتور به شکل لوله‌ای و استوانه‌ای است. موتور تیوبلار در ابعاد، اندازه و قدرت‌های متفاوتی در دسترس است. نکته قابل توجه درباره این موتورها این است که قدرت عملکرد فوق العاده بالایی ندارند، از این رو بهتر است برای مکان‌هایی با‌تردد پایین مانند پارکینگ‌های شخصی یا درب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده شود.

نحوه عملکرد

ساختار استوانه‌ای و لوله‌ای شکل این موتور موجب می‌شود تا فضای زیادی را اشغال نکند، از این رو اگر محیط کوچکی دارید و فضای کافی در اختیار ندارید، این نوع موتور انتخاب مناسبی است. نحوه عملکرد موتور تیوبلار کرکره برقی نیز این گونه است که به رولی که در بالای کرکره وجود دارد، وصل می‌شود. زمانی که موتور شروع به کار می‌کند، این رول نیز مطابق با آن به حرکت در می‌آید و از این رو کرکره می‌تواند باز و بسته شود. نکته مهم دیگر این است که موتور تیوبلار دارای سیستم خلاص کن دستی است و بنابراین اگر با قطعی برق یا مشکل اورژانسی مواجه شدید، می‌توانید کرکره را به صورت دستی بالا و پایین بکشید.

مزایا:

  • نیاز به فضای زیادی ندارد.
  • در اندازه‌های مختلف و با قدرت کشش متفاوت در دسترس است.
  • قیمت بهتری نسبت به موتور ساید و سانترال دارد.
  • دارای خلاص کن دستی است که به صورت دستی کرکره بالا و پایین می‌شود.

معایب

  • دارای محدودیت وزنی است، از این رو برای درب‌های سنگی یا درب‌هایی که جنس فوق العاده باکیفیت دارند، گزینه مناسبی نمی‌باشد.
  • از جایی که زیر کرکره قرار می‌گیرد در صورت نیاز به تعمیر، کرکره برقی باید به طور کامل باز شود و این نیاز به زمان زیادی دارد.
  • عدم وجود سیستم پاراشوت که به این معنی است در صورت بروز مشکل در گیربکس و خرابی آن، این امکان وجود دارد که کرکره سقوط کرده و خسارت جانی و مالی به وجود بیاید.
  • استفاده از این موتور برای مکان‌های پرتردد توصیه نمی شود.
  • مجهز به سیستم UPS یا برق اضطراری نیست.

موتور ساید کرکره برقی

قدرت این موتور کرکره برقی بسیار بالا است و در بالای کرکره نصب می‌شود. موتور ساید این قدرت را دارد که انواع درب سنگین را با ابعاد و اندازه مختلف و سرعت مناسب بسته و باز کند. بنابراین می‌توانید برای اماکن پرتردد و برای درب‌های سنگین روی موتور ساید حساب باز کنید. خلاص کن موتور ساید مانند زنجیر است و به این‌ترتیب هنگام قطع برق به راحتی می‌توانید کرکره را بالا ببرید.

مزیت مهم این موتورها این است که دارای UPS یا برق اضطراری هستند و به این‌ترتیب اگر برق قطع شود، موتور از باتری به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند تا کرکره باز و بسته شود. موتور ساید در قدرت‌های 300، 500، 600، 800 و 1000 کیلوگرم تولید می‌شود. البته در بازار انواع موتورها سبک‌تر نیز مشاهده می‌شود تا مصرف‌کننده بتواند با صرف هزینه کمتر از موتور ساید استفاده کند. البته شما می‌توانید موتور ساید را با یا بدون UPS تهیه کنید که روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

مزایا

  • دارای پلیت‌های ماشین کاری شده و استاندارد، بنابراین یاتاقان، خورشیدی و دیگر اجزای کرکره برقی به درستی قرار می‌گیرند.
  • دارای خلاص کن زنجیری که کارکرد ساده و راحتی هنگام قطع برق دارد و هیچ آسیبی به موتور وارد نمی‌کند.
  • به دلیل داشتن سیستم امنیتی قفل کن اتوماتیک، از سقوط درب و تیغه‌ها جلوگیری می‌کند.
  • کارکرد آرام و صدای بسیار کمی نسبت به سایر موتورهای کرکره برقی دارد.

معایب

  • فضای زیادی اشغال می‌کند.
  • قیمت بالایی دارد و از این رو برای فضاها و پروژه‌های کوچک توصیه نمی‌شود.
  • نیاز به زمان بیشتری برای باز و بسته شدن دارد و اگر درب سنگین باشد ممکن است موتور ساید حتی به زمان بسیار بیشتری نیاز داشته باشد.

موتور سانترال کرکره برقی

از این موتور برای کرکره‌های قدیم، کرکره‌های آلومینیومی، مغازه یا درب مسکونی استفاده می‌شود. این موتور سانترال در دو نوع 180 و 280 کیلوگرم در دسترس قرار دارد. منبع تغذیه موتور سانترال 220 ولت است و ‌تردد مجاز روزانه تا سقف 30 بار را در روز پوشش می‌دهد. به این ترتیب این موتور برای کرکره‌ها با‌تردد و وزن متوسط استفاده می‌شود.

کسانی که کرکره قدیمی دارند و می‌خواهند آن را به کرکره اتوماتیک تبدیل کنند، می‌توانند به سراغ موتور سانترال بروند که نصب ساده‌ای دارد و در عین حال عملکرد کرکره را از حالت دستی به اتوماتیک تغییر می‌دهد.

مزایا

  • روان و سریع است.
  • عملکرد خلاص کن این موتور نیز سریع و آسان می‌باشد که در هنگام قطع برق می‌توان از آن استفاده کرد.
  • می توان از این موتور روی کرکره‌های لانه زنبور قدیمی نیز استفاده کرد تا به کرکره برقی اتوماتیک تبدیل شود.

معایب

  • مناسب‌ ترددهای خیلی بالا و یا درب‌های خیلی سنگین نیست.
  • هزینه نصب آن بالا است.
  • در هنگام نیاز به تعمیرات باید کل کرکره پایین کشیده شود و مجددا بعد از پایان تعمیر همه را دوباره نصب کرد و این به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

جمع بندی

به طور کلی موتورهای ساید و تیوبلار به دلیل عملکرد و قدرتی که دارند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بیشتر می‌توانند نیازهای مشتریان را در هر فضایی و با هر هدفی تامین کنند. موتورهای سانترال روز به روز در بازار کم و کمتر می‌شوند و به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nx5gk