-

به ایده‌های نو اعتماد کنیم

اشکان چکاک کارشناس استراتژی و ریسک

امروزه اهمیت کسب ‌ وکارهای نوپا در جهان بر کسی پوشیده نیست. در این بین شتاب ‌ دهنده ‌ ها، شرکت ‌ هایی هستند که با حمایت از ایده ‌ های نوآورانه به آنها جامه عمل می ‌ پوشانند و موجب پیشرفت کسب ‌ وکارهای نوپا حتی در سطوح بین ‌ المللی می ‌ شوند.

کار اصلی شرکت ‌ های شتاب ‌ دهنده، کمک به تبدیل ایده ‌ های نوآورانه به شرکت ‌ های مستقل و همچنین گسترش کارآفرینی است. فرآیند به این صورت است که افراد در ابتدا با ایده ‌ هایی خلاقانه و بدیع وارد مجموعه شده و ضمن حمایت و آموزش ‌ های کلی، برای فعالیت ‌ های اقتصادی و چالش ‌ های عملی و واقعی بازار آماده می ‌ شوند.

شایان توجه است که اغلب افراد سال ‌ ها در مدرسه و دانشگاه، تنها توسط آموزش ‌ های تئوری احاطه شدند و برای ورود به بازار کار نیازمند حمایت و آموزش کاربردی هستند تا بتوانند با نتیجه ‌ ای مطلوب، با باقی کسب ‌ وکارها رقابت کنند. شیوع ویروس کرونا فعالیت ‌ های ما را نیز تحت ‌ تاثیر قرار داد. از جمله این اثرات منفی می ‌ توان به تشکیل نشدن جلسات و کارگاه ‌ ها به ‌ صورت حضوری اشاره کرد. علاوه ‌ بر آن، نبود بستر مناسب اینترنت در کشور برای برگزاری جلسات آنلاین یکی دیگر از مشکلاتی بود که با آن مواجه شدیم. گسترش کرونا در جهان و تشدید شرایط بحرانی، تاثیرات مخرب زیادی برای اقتصاد داشت اما برای شتاب ‌ دهنده ‌ ها و کسب ‌ وکارهای نوپا سراسر بدی نبوده و مزایایی نیز به ‌ دنبال داشت.

در این مدتی که گذشت، بنا به ماهیت این ویروس که جدایی افراد از هم و خریدهای غیرحضوری را می ‌ طلبید، ایده ‌ های فروش آنلاین رونق یافت و نفوذ به بازار آنها نه ‌ تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بیشتر شد و در نتیجه شاهد موفقیت بسیار زیاد این دست کسب ‌ وکارها شدیم. همچنین دسته ‌ ای دیگر از ایده ‌ های نوآورانه مرتبط با ویروس کرونا شکل گرفت. این ایده ‌ های دانش ‌ بنیان که تا قبل از این استقبالی از آنها نمی ‌ شد، در راستای مسائل بهداشتی روزمره بوده که دغدغه آنها در پی گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان به ‌ وجود آمده است.

حال امروزه شاهد هستیم این کسب ‌ وکارها جای خود را در بازار پیدا کرده و به موفقیت رسیده ‌ اند. گفتنی است، ایده ‌ های بدیع، در شرایط سخت برای حل مشکلات جوانه زده و با حمایت از آنها، تبدیل به کسب ‌ وکار شده و در نتیجه باعث پیشرفت و توسعه بشریت می ‌ شوند.

در ادامه باید به تاثیر روابط بین ‌ المللی در توسعه کسب ‌ وکارهای اشاره کرد. ماهیت برخی استارتاپ ‌ ها در اصطلاح «فری ‌ لنس» یا آزاد و با روابط بین ‌ المللی نیز عجین بود. با گسترش تحریم ‌ ها، فرآیند نقل و انتقالات مالی این کسب ‌ وکارها به مشکل برخورده و روابط خارجی آنها تحت ‌ تاثیر قرار گرفت.

از طرف دیگر، اگر استارتاپی نیازمند وارد کردن برخی تجهیزات برای فعالیت ‌ های خود بود، بنا به محدودیت ‌ های ایجادشده و همچنین نوسانات نرخ ارز، با موانعی محکم برخورد کرد و فرآیندش دچار اختلال شد. امیدواریم در آینده شاهد بهبود روابط بین ‌ المللی در سطح کلان باشیم تا استارتاپ ‌ ها بتوانند در راستای پیشرفت و توسعه کشور گام ‌ هایی مناسب بردارند.

در زمینه چشم ‌ انداز سال ‌ های آینده نمی ‌ توان به ‌ طور قطع صحبت کرد و هیچ کسب ‌ وکاری نمی ‌ تواند با اطمینان از جایگاهی که قرار است در آن بایستد،ادعایی کند. همان ‌ طور که گسترش ویروس کرونا بسیاری از برنامه ‌ ها و پیش ‌ بینی ‌ های اقتصادی را بر هم زد و بازارهای جهانی وارد مرحله و فضای جدید کاری شدند، به ‌ عنوان یکی از بزرگ ‌ ترین دستاوردهای کسب ‌ وکار امروزی که هنوز مشغول فعالیت هستند، می ‌ توان به قابلیت تطبیق ‌ پذیری آنها در شرایط سخت اشاره کرد. هدف امروز ما در شتاب ‌ دهنده سنجیده نیز آموزش تطبیق ‌ پذیری و مقابله کسب ‌ وکارها برای شکست نخوردن در پی وقوع اتفاقات مختلف غیرقابل ‌ کنترل است.

کنترل محیط در فضای کسب ‌ وکار، کار غلطی است اما فعال بازار اقتصادی باید بتواند ضمن وفق دادن خود با شرایط، کمترین آسیب را متحمل شود. به ‌ طورکلی باید در نظر داشت آینده کسب ‌ وکارها باید به سمت استارتاپ حرکت کند. سال ‌ هاست شاهد هستیم هزینه ‌ های هنگفتی برای تحصیل جوانان در کشور شده و به ‌ دلیل نبود بستر مناسب برای فعالیت، مهاجرت می ‌ کنند.

این اتفاق غلط سال ‌ هاست در ایران رواج دارد و باید توجه کرد آینده کسب ‌ وکار و صنعت در ایران به این ‌ گونه حلقه ‌ های واسط به صنعت و دانشگاه مانند استارتاپ ‌ ها بستگی دارد. حتی اگر ایده ‌ های دانش ‌ بنیان در قدم نخست به موفقیت نرسند، باز هم شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود، چرا که هر صاحب کسب ‌ وکار موفق این ‌ چنینی، فردی است با سوابق و تجربیات متعدد که از پی شکست ‌ ها به نتیجه رسیده ‌ اند.

شرایط امروز کشور و همچنین روندی که جهان در مسیر آن قرار گرفته، الزام توجه و اعتماد به شرکت ‌ ها و ایده ‌ های دانش ‌ بنیان را بیش از پیش هویدا کرده است، زیرا آینده این راه در تمامی کشورهای جهان روشن بوده و امیدواریم کشور ما نیز اهمیت بیشتری به بخش دانشگاهی کشور داده و در مسیر رشد و پرورش ایده ‌ های نوین دانش ‌ بنیانی، قدم بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*