سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 12338
تاریخ انتشار: 1400/12/09 13:06
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

کاهش ارزبری ۴۰۰ میلیون یورویی لوله‌های بدون درز

طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» با نخستین نمایشگاه «تقاضای ساخت و تولید ایرانی» به‌طور رسمی آغاز شد.

 با برگزاری این نمایشگاه تقاضامحور، داخلی‌سازی حداکثری محصولات صنعتی مورد تاکید ویژه دولتمردان قرار گرفت. برگزاری میزهای تخصصی این امر مهم را مدیریت کرده و در حال پیش بردن است. ساخت قطعات صنایع مختلف در حال انجام است، به‌طوری که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) خبر داد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، برآورد صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید ۲۷ هزار تن لوله‌های تولیدشده در سال جاری۴۰۰ میلیون یورو بوده که تاکنون با فعالیت تمام‌وقت کارگران و متخصصان لوله‌گستر اسفراین محقق شده است.

افزایش حجم داخلی‌سازی

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر و رئیس هیات‌عامل ایدرو از رشد ۲۷۰ درصدی حجم قراردادهای لوله‌گستر طی امسال خبر داد و گفت: با اجرای پروژه نگهداشت نفت از سوی وزارت نفت، نیاز به ۲۱۶ هزار تن انواع لوله‌های فولادی بدون درز وجود داشت که با توافق ایدرو و شرکت ملی نفت ایران، مقرر شد داخلی‌سازی این حجم عظیم با استفاده از ظرفیت‌های کارخانه لوله‌گستر اسفراین طی برنامه زمان‌بندی‌شده و با اولویت‌های اعلامی مجموعه نفت انجام شود. به‌گزارش ایدرونیوز، رئیس هیات‌عامل ایدرو افزود: برآورد صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید ۲۷ هزار تن لوله‌ تولید شده در سال جاری بیش از موردنیاز این قرارداد ۴۰۰ میلیون یورو است که تاکنون با فعالیت تمام‌وقت کارگران و متخصصان لوله‌گستر اسفراین محقق شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: ایدرو از طریق کارخانه لوله‌گستر اسفراین با تولید بیش از ۲۷ هزار تن انواع لوله فولادی بدون درز جریانی و جداری موردنیاز صنعت برای دومین سال متوالی رکورد جدیدی را برای خود به ثبت رسانیده و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال به ۳۰ هزار تن برسد.

اجرای سیاست‌های توسعه‌ای

همچنین محمد نوری‌امیری، معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو گفت: علاوه‌بر حجم تولیدشده امسال، حدود ۳۰ هزار تن انواع لوله‌های موردنیاز در پروژه‌های رامشیر، منصوری، نرگسی، مارون، بی‌بی‌حکیمه، رسالت، دانان، سعادت‌آباد، کبود، فروزان، سیاهمکان اهواز ۱ و ۴، اهواز ۲ و ۵ منصورآباد و... در دست تولید این واحد صنعتی قرار دارد. نوری‌امیری همچنین با اشاره به تمرکز ایدرو در اجرای سیاست‌های توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت افزایش ظرفیت تولید واحدهای تابعه ایدرو گفت: برنامه تکمیل افزایش حجم، بهسازی و نوسازی خطوط تولید لوله‌گستر اسفراین با بهره‌گیری از مجهزترین و به‌روزترین ماشین‌آلات جهانی در دستور کار این سازمان توسعه‌ای قرار دارد تا شرایط بهتری فولادی برای تولید و حتی صادرات فراهم شود.

کارخانه استراتژیک لوله‌گستر اسفراین تنها تولیدکننده انواع لوله‌های بدون درز در سایزهای ۶ تا ۱۶ اینچ به فراخور نیاز حوزه‌های نفتی کشور است که با وجود فشارهای ناشی از تحریم توانسته با تامین نیازهای استراتژیک صنعت نفت کشور مانع اختلال در فرآیندهای استخراج و انتقال نفت شود.

برگزیدگان جایزه ملی تعالی سازمانی

با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و روسای هیات‌عامل ایدرو و ایمیدرو، از برگزیدگان نوزدهمین جایزه ملی تعالی سازمانی با اهدا تندیس، تقدیرنامه و گواهی تعهد به تعالی تقدیر به عمل آمد.

رئیس هیات‌عامل ایدرو در حاشیه مراسم نوزدهمین همایش تعالی سازمانی با عنوان تعالی و نوآوری پایدار سازمانی، اظهارکرد: کسب‌وکارهای نوآور ۳ مقوله منافع اقتصادی، منافع اجتماعی و منافع زیست‌محیطی را در راستای نوآوری پایدار در نظر دارند.

صالحی‌نیا در این‌باره بیان کرد: نوآوری سازمانی علاوه‌بر اینکه مقوله‌ای اکتسابی است، با آموزش نیز ارتقا می‌یابد و به همین دلیل، سازمان‌ها باید در این مسیر حرکت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی هم در این مراسم گفت: ارزیابی‌های امسال همایش تعالی سازمانی به‌دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی انجام‌شده است.

ابوالفضل کیانی‌بختیاری خاطرنشان کرد: جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۸۲ اهدا می‌شود که با هدف ایجاد فضای رقابتی در تعالی سازمان‌ها، ایجاد زمینه تبادل اطلاعات موفق و الگوبرداری دیگر سازمان‌ها ایجاد شده است.

در بخش اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق به کسب تندیس زرین در سال ۱۴۰۰ در بخش ساخت و تولید در سطح سازمان‌های بزرگ شد و تندیس سیمین به شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) رسید.

همچنین تندیس بلورین در سال ۱۴۰۰ در بخش ساخت و تولید در سطح سازمان‌های بزرگ به ۳شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت پتروشیمی لاله و شرکت فولاد سیرجان ایرانیان تعلق گرفت.

همچنین ۷ شرکت موفق به دریافت تقدیرنامه تک‌ستاره، ۴ شرکت تقدیرنامه دو ستاره، ۹ شرکت تقدیرنامه سه ستاره، ۴ شرکت تقدیرنامه چهار ستاره و ۸ شرکت موفق به کسب گواهی تعهد به تعالی شدند.

جایزه ملی تعالی سازمانی برگرفته از مدل EFQM اروپاست که سازمان مدیریت صنعتی آن را هر سال برگزار می‌کند. این جایزه مبتنی بر ارزیابی رویکردها و نظام‌های مدیریتی سازمان‌ها و نتایج موفقیت‌های آنهاست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n5kr3