-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->مهدی دوستی-استاندار هرمزگان

ضرورت توسعه ابوموسی

مهدی دوستی-استاندار هرمزگان

ضرورت توسعه ابوموسی

باتوجه به موقعیت جغرافیایی هرمزگان و وجود جزایر متعدد در این استان، لازم است برای مسکونی‌سازی جزایر و رونق ساخت‌وساز در این مناطق به‌ویژه جزیره ابوموسی طرح‌های ویژه و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.درحال‌حاضر با دستور وزارت راه و شهرسازی فرم (ج) برای ساکنان شهرستان ابوموسی سبز شده و ساکنان آن می‌توانند در سایر شهرستان‌ها هم از مزایای زمین و تسهیلات دولتی مسکن بهره‌مند شوند.علاوه بر این دولت در طرح جدید خود در نظر دارد به هر ایرانی که متقاضی سکونت در جزیره ابوموسی باشد زمین رایگان دولتی بدهد. این اقدام دولت، پاسخی مناسب به شائبه‌ها درخصوص مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه و بیانیه‌های بی‌اساس شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر مالکیت امارات بر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که در این طرح حتما باید واگذاری زمین، منتج به احداث کامل ساختمان شود و راهی برای سوداگری وجود ندارد. توسعه و پیشرفت جزیره ابوموسی را خواست اهالی و اولویت استان است و در نظر داریم طرح‌های نو و خلاق را مورد استفاده قرار دهیم. در همین راستا از شرکت‌های دانش‌بنیانی که برای توسعه این جزیره اقدام کنند، حمایت خواهیم کرد. با ارسال نامه، پیشنهادهایی در خصوص تکمیل زیرساخت‌های آب و برق و حوزه‌های ورزشی و عمرانی و ارائه خدمات بهینه به مردم ساکن در جزیره و تامین اعتبار برای ترددها به رئیس‌جمهور ارائه شده و ایشان دستور داده‌اند دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای توسعه ابوموسی فعال شوند و جایگاه ویژه این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

تامین برق پایدار جزیره، افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها، حل مسئله اشتغال ساکنان، واگذاری مجتمع برودتی ۲ هزار تنی خلیج‌فارس (سردخانه شیلات)، ترسیم فضاهای گردشگری، تکمیل زیرساخت‌های بندری، تخصیص وام از محل قانون جوانی جمعیت، پایدار شدن خط پروازی، به‌کارگیری ساکنان ابوموسی در نفت فلات قاره سیری و صدور مجوز صید برای ساکنان این جزیره به تعداد از مهم‌ترین پیشنهادهایی بوده که به رئیس‌جمهور ارائه شده است.همچنین استانداری هرمزگان با تشکیل کارگروه توسعه ملی شهرستان ابوموسی در وزارت کشور اقدامات قابل توجهی را انجام داده است. از جمله اینکه مطابق درخواست‌ها سردخانه شیلات به بخش خصوصی واگذار شده و با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش مهمی از مشکل صیادان این شهرستان در تخلیه و فروش آبزیان صید شده حل شده است.در این بازه زمانی به شهرداری ابوموسی نیز کمک‌های خوبی شده و علاوه بر تامین و تخصیص یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی و تخصیص بودجه ۲.۵ میلیارد تومانی برای بهسازی شهری، حواله ۲ دستگاه ون نیز صادر و ۱۲۰ تن قیر نیز تحویل شهرداری شده است.همچنین برای اجرای طرح ملی مسکن در ابوموسی، با پیگیری‌های انجام شده درحال‌حاضر نام‌نویسی متقاضیان مسکن ملی برای همه شهروندان ایرانی سرپرست خانوار یا واجد شرایط در ابوموسی آزاد است و متقاضیان برای ثبت‌نام می‌توانند با مراجعه به سامانه نهضت ملی مسکن درخواست خود را ثبت کنند.

یکی از کارهای مهم صورت گرفته به منظور تشویق برای مهاجرت به این جزیره و عمرانی‌سازی جزایر خلیج‌فارس، حذف شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن برای جزیره ابوموسی است.فرم «ج» به معنای آن است که در صورت استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولتی و افراد تحت تکفل او ۵ سال گذشته، زمین یا ملکی به نام نداشته باشند. فرم «ج» یکی از شروط واگذاری زمین، مسکن یا تسهیلات دولتی در بخش مسکن به‌حساب می‌آید و اگر کسی از چنین امکاناتی استفاده کرده باشد، دیگر نمی‌تواند از آنها بهره‌مند شود.

فرم ج متقاضیان واگذاری زمین رایگان در ابوموسی حتی در صورتی که موفق به ساخت و تکمیل واحد شده و در اصطلاح صاحب‌خانه به‌حساب بیایند سبز خواهد ماند تا آنها بتوانند همچنان در سایر شهرستان‌ها از مزایای زمین دولتی و تسهیلات مسکن استفاده کنند. متقاضیان واگذاری زمین رایگان در ابوموسی همچنین از شرط احراز سکونت نیز معاف خواهند بود.با توجه به موارد یاد شده تسهیلات و حمایت‌های دولت برای سرمایه‌گذاری در طرح ملی مسکن جزایری مانند ابوموسی فراهم است و می‌توان با بسترسازی مناسب در راستای خانه‌دار کردن بخشی از متقاضیان مسکن در کشور گام برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین