جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 16433
تاریخ انتشار: 1401/02/26 23:46

مضرات روغن آرگان که جایی نمیگویند! + روش تشخیص

مضرات روغن آرگان یکی از موضوعاتی است که اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نشده است و همه جا صحبت از خواص و فواید روغن آرگان است. ما در این مقاله تلاش میکنیم به عوارض جانبی احتمالی روغن آرگان بپردازیم.

مضرات روغن آرگان یکی از موضوعاتی است که اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نشده است و همه جا صحبت از خواص و فواید روغن آرگان است. ما در این مقاله تلاش میکنیم به عوارض جانبی احتمالی روغن آرگان بپردازیم. روغن آرگان سال هاست به عنوان اصلی ترین روغن در آشپزخانه های مراکش مورد استفاده قرار می گیرد. روغن آرگان به دلیل طعم و عطری که دارد مورد توجه مردم قرار گرفته است. استفاده بیش از حد از این روغن عوارضی به همراه دارد.

روغن آرگان چیست؟

بهتر است بدانید درخت آرگان بیشتر در جنوب غربی رشد می نماید که ارتفاع آن معمولا بین 8 تا 10 متر می باشد. این درخت تنه باریکی دارد و دارای گل های ناقوسی شکل می باشد. میوه آرگان حالت بیضی شکل دارد و کمی بزرگ تر از زیتون می باشد.

عوارض جانبی روغن آرگان

از لحاظ ساختاری شباهت فراوانی به گردو دارد و از سه لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی این میوه دارای پوستی ضخیم، سبز و دارای طعم نسبتا تلخ می باشد. لایه درونی آن شامل هسته روغنی می باشد و لایه میانی آن پوست چوبی دارد. اگر لایه بیرونی میوه آرگان خشک و سیاه شود به این معناست که آن میوه قابل برداشت و رسیده می باشد.

ویژگی های روغن آرگان

حالت روغن در دمای معمولی: مایع

دارای رایحه: ملایم

رنگ: طلایی کم رنگ

شرایط نگهداری: دور از نور آفتاب و در ظرف تیره نگهداری نمایید.

بافت: سبک(غیر کمدوژنیک)

 

ترکیبات روغن آرگان

روغن آرگان حاوی ترکیباتی مثل مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین ها می باشد. آنتی اکسیدان این روغن از پوست در مقابل رادیکال های آزاد و اشعه ماورا بنفش محافظت می نماید. همچنین برای سلامت قلب، مو و پوست مفید می باشد. این روغن سبب مرطوب شدن و آبرسانی پوست می شود. روغن آرگان در صنعت پزشکی، آشپزی و آرایشی نیز کاربرد دارد.

مضرات روغن آرگان

مضرات روغن آرگان

این روغن فواید زیادی دارد، مضرات روغن آرگان در مقابل فواید آن اندک و ناچیز می باشد. در ادامه به چند مورد از این مضرات اشاره خواهیم کرد.

کسانی که نسبت به آجیل حساسیت دارند

افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید از مضرات روغن آرگان با خبر باشند. همانطور که می دانید این روغن از دانه درخت آرگان گرفته شده است. به همین علت کسانی که به آجیل و مغزها حساسیت شدید دارند به هیچ عنوان نباید روغن آرگان را مصرف کنند.

این افراد از این روغن می توانند برای استعمال های خارجی مثل مو و پوست استفاده کنند اما هرگز نباید به لب خود نزدیک کنند. به همین علت پیش از استفاده از آن حتما با پزشک مشورت کنید.

مضرات روغن آرگان مانند آلرژی

از مضرات روغن آرگان می توان آلرژی را نام برد.  اولین نمونه آنافیلاکسی به این روغن در مردی مراکشی گزارش شده است که به هیچ وجه سابقه آلرژی نداشت. حساسیت این شخص به صورت التهاب در هنگام بوییدن روغن و مقداری ناراحتی و درد در بخش گلو گزارش شده است. وقتی نزد پزشک مراجعه کرد، حذف کامل روغن آرگان از رژیم غذایی و مصرف داروهایی مثل آنتی هیستامین، کورتیکواستروئید و اپی نفرین تجویز شده است.

پیش از این که از این روغن استفاده نمایید، اندکی از آن را روی پوست خود امتحان کنید. زیرا امکان دارد با استفاده بیش از حد این روغن در شما آنافیلاکسی رخ دهد. به شما توصیه می کنیم که با احتیاط مصرف نمایید و زیاده روی نکنید.

در صورت داشتن بیماری خاص حتما با پزشک مشورت کنید

پیش از این که اقدام به مصرف این روغن کنید از مضرات روغن آرگان مطلع شوید. اگر درگیر بیماری پوستی خاصی هستید حتما باید با پزشک مورد نظر خود مشورت نمایید. گاهی اوقات مصرف بیش از اندازه این روغن موجب می شود بدن شما به سرعت به آلرژی و حساسیت واکنش نشان دهد. به همین خاطر حتما باید تعادل را در رژیم غذایی خود رعایت نمایید.

التهاب و حساسیت پوستی

از مضرات روغن آرگان می توان به التهابات و حساسیت های پوستی اشاره کرد. اشخاصی هستند که به این روغن حساسیت دارند. خوب است بدانید استفاده زیاد از این روغن در این افراد بسیار خطرناک است. قرمز شدن پوست، خارش و تورم های پوستی از عوارض بیش از حد این روغن می باشد که باید سریع تر درمان شود.

مضرات روغن آرگان از نوع خوراکی

یکی از مهم ترین مضرات روغن آرگان را می توان اسهال و تهوع دانست. در صورت بروز این علائم حتما مصرف این روغن را متوقف نمایید. علاوه بر این امکان دارد اشتهای شما کم شود و دچار نفخ شوید. گاهی اوقات مصرف خوراکی روغن آرگان باعث بروز جوش های پوستی می شود. بعضی از افراد ممکن است عوارض شدیدتری را نیز تجربه نمایند.  افسردگی، گیجی و ناتوانی در خواب از عوارض این روغن می باشند.

امکان دارد روغن آرگان، تقلبی باشد

در قسمت های قبل به مضرات روغن آرگان اشاره کردیم. خوب است بدانید این روغن قیمت بالایی دارد. به همین دلیل باعث تولید روغن های تقلبی فراوان می شود. اگر روغنی خریداری کرده اید که تقلبی بوده است و یا ناخالصی های فراوان داشته است به احتمال فراوان دارای مضرات زیادی می باشد. استفاده از روغن آرگان تقلبی عوارض زیادی برای سلامتی دارد. به  همین خاطر باید روغنی را تهیه کنید که از دانه های اصل مراکش تهیه شده باشد و دارای کیفیت بالایی باشد.

چگونه روغن آرگان اصل را تشخیص دهیم؟

تشخیص روغن آرگان اصل

بهتر است برای تشخیص بهتر روغن آرگان علاوه بر فواید، با مضرات روغن آرگان نیز آشنا شویم. اگر روغن آرگان خالص باشد در انتهای ظرف مقدار اندکی رسوب خواهد کرد. ظاهر آن اندکی کدر می باشد و سریعا توسط پوست جذب خواهد شد. خوب است بدانید روغن اصل به هیچ عنوان بوی بدی ندارد و مقدار کمی بوی خاک می دهد. علاوه بر این بافت ابریشمی و صاف دارد. به یاد داشته باشید که حتما باید از فروشگاه معتبری مانند bekrina.com روغن آرگان خرید کنید.

روغن آرگان حتما باید در شرایط مناسب نگه داری شود، اگر شرایط نامناسب باشد احتمال فاسد شدن این محصول بسیار زیاد است. لازم به ذکر است بدانید اگر در دمای بالایی نگه داری شود و یا در معرض نور خورشید باشد سریعا خراب و فاسد می شود. روغن آرگان باید در دمای حدودا 25 درجه سانتی گراد و در بطری های تیره رنگ که در برابر خورشید نفوذ ناپذیر هستند نگه داری شود. توجه داشته باشید که اگر شرایط را به طور صحیح رعایت نمایید، بعد از گذشت یک سال روغن باکیفیتی خواهید داشت.

حتما روغن آرگان را در بطری های تیره خریداری نمایید و به هیچ عنوان نباید در بطری های شفاف خریداری شود. زیرا قرار گرفتن در معرض نور، تمام ترکیبات مهم در این روغن را از بین خواهد برد. اگر این روغن فاسد شود موجب می شود عوارض در آن بیشتر شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdqr5