سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 17557
تاریخ انتشار: 1401/03/25 01:36

مدیریت دانش

قربانعلی تنگ‌شیر_ مدرس دانشگاه

در دهه‌های اخیر انقلاب ارتباطات اهمیت مدیریت دانش را افزایش داده است. توسعه پایگاه‌های داده و گسترش اینترنت به شرکت‌ها این امکان را داده تا بتوانند فعالیت جهانی داشته باشند اما فعالیت جهانی نیاز به کارکنان دانشی دارد که پیچیدگی و حساسیت بیشتری را برای رهبری و مدیریت می‌طلبد. برای تبدیل شدن به یک مدیر الکترونیکی موفق شرایط و ویژگی‌هایی لازم است که مهم‌ترین و بهترین آنها به شرح زیر هستند:  سرعت: در جهان امروز سریع بودن بسیار بهتر از بزرگ بودن است. باید بروکراسی را کنترل و مهار کرد، چون تغییرات روزافزون انتظارات و سلیقه مشتریان و مصرف‌کننده و... منجر به کوتاه شدن تاریخ مصرف شده است.

کارکنان خوب: منابع انسانی مهم‌ترین ورودی‌های سازمان است. سازمان‌های امروزی به نیروی‌های کمتر اما باکیفیت‌تر نیازمندند؛ کارکنانی با استعداد و مهارت و نگرش‌های تازه در زمینه کار در خانه نیاز مدیران امروز است.  صداقت: صداقت اساس موفقیت و استراتژی کلیدی جذب مشتری است.  مهارت‌های همکاری: اینترنت فرصت‌های جدیدی را برای همکاری در اختیار تیم‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهد و می‌توان با استفاده از برون‌سپاری ارزش افزوده محصولات و خدمات خود را افزایش داد. نظم: اینترنت چیزی جز فرآیندها، پروتکل‌ها و برنامه‌های استاندارد منظم نیست. باید کلیه مراحل ارتباط با مشتری براساس اصول منظمی سازماندهی شود تا حداکثر بهره‌وری به دست آید.  ارتباط قوی: باتوجه به سرعت تغییرات و پیچیدگی محیط رقابتی، استراتژی‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های هر سازمان است.  مهارت‌های مدیریت محتوا: اساس و شالوده وب‌سایت‌های تمام شرکت‌های الکترونیکی اطلاعات است. متاسفانه بسیاری از مدیران مدیریت سایت‌های تجاری را نمی‌دانند یا نمی‌توانند یک سایت را به‌خوبی طراحی و اداره کنند.  تمرکز بر مشتری: در دنیای رقابتی امروز فرصت‌های جدیدی برای رقابتی کردن اطلاعات شرکت‌ها با مشتریان ایجاد شده است.  

مدیر الکترونیکی باید بیش از توجه به محصول و مدیریت فرآیند، بر مشتری تمرکز کند که این مسئله جز با تقویت کانال‌های ارتباطی و بهبود استراتژی‌های اطلاعاتی امکان‌پذیر نیست. برای دستیابی به مدیریت دانش باید از همه دانش‌ها به‌خوبی و به‌موقع استفاه کرد، چون مدیریت دانش در حال تغییرات بسیار عمده‌ای است و باید به‌روز بود و به‌روز استفاده کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdajx