یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 12 May 2024
کد خبر: 3157
تاریخ انتشار: 1400/07/20 11:50

بازار انحصاری امروز را فرصت تلقی کنیم

بسیاری از کارشناسان حوزه تولید لوازم خانگی درباره ادامه روند تولید این محصولات در کشور معتقدند اگرچه صنعت لوازم خانگی در سال گذشته، رشد تولید قابل‌ملاحظه‌ای را داشته اما شاید در سال جدید تکرار این روند امکان‌پذیر نباشد و باید این موضوع مورد توجه تولیدکنندگان لوازم خانگی برای برنامه‌ریزی‌های آینده باشد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته و خروج برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی کشور، تلاش دست‌اندرکاران ‌این بود که مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی به شکل مطلوب‌تر فراهم شود و در همین راستا نیز عرضه اختصاصی ورق فولادی در دستور کار قرار گرفت و تعاملاتی نیز با شرکت‌های پتروشیمی در این زمینه انجام شد و به این ترتیب در سال ۱۳۹۹ آمار تولید رکوردی بالاتر از سال‌های قبل را از آن خود کرد.

بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای امسال نیز رشد تولید را پیش‌بینی کرده است که البته رسیدن به رکورد سال ۱۳۹۹ در این حوزه مشکل به نظر می‌رسد.

در ‌امسال به دلیل مسائل مختلفی از جمله انتخابات، انتظار برای نتیجه برجام و کاهش قدرت خرید مردم، بازار با فروش کمتری مواجه خواهد بود و به‌سختی می‌توان تصور کرد که امسال نیز بتوانیم به میزان تولید سال گذشته برسیم؛ رکود چند ماه اخیر نیز نشان از همین موضوع دارد.

بازار سال گذشته برای تولید لوازم خانگی در کشور، یک بازه طلایی داشت اما اکنون تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بازار فروش لوازم خانگی رونق گذشته را نداشته باشد و می‌بینیم بر‌خلاف سال گذشته که تمام فروش‌ها به صورت نقدی بود، دوباره بازار فروش اقساطی و بلندمدت گرم شده است.

 ضمن اینکه افزایش نرخ لوازم خانگی تولید داخل می‌تواند با رونق‌بخشی به بازار فروش کالاهای قاچاق، بر تولید داخل اثر منفی بگذارد.

واقعیت این است که همه مولفه‌ها در شرایط اقتصادی کنونی به سمت افزایش پیش می‌روند اما افزایش نرخ بیش از آنچه امروز در بازار وجود دارد، از توان مالی بسیاری از اقشار جامعه خارج است. بنابراین به نظر می‌رسد گرچه برخی از تولیدکنندگان خواستار افزایش نرخ لوازم خانگی هستند، اما این کار به صلاح بازار داخلی نخواهد بود؛ چه بسا این کار نرخ لوازم خانگی تولید داخل را در قیاس با لوازم خانگی قاچاق که هزینه‌هایی مانند بیمه و مالیات و حقوق دولتی را پرداخت نمی‌کند، در موضع ضعف قرار دهد.

بازار انحصاری داخلی در حوزه لوازم خانگی فرصتی است که تولیدکنندگان باید از آن برای تعمیق ساخت داخل استفاده کنند. مشتری هم حقوقی دارد و موضوع تولید داخلی نباید از سوی تولیدکننده به‌عنوان یک جاده یکطرفه تلقی شود؛ باید در این زمینه دیدگاه‌های خود را اصلاح کنیم تا هزینه‌های تولید به حداقل برسد زیرا همه می‌دانیم که انحصار بازار داخلی دائمی نخواهد بود و زمانی که پای رقبای خارجی به بازارهای ما بازشود، اگر هزینه‌های تولید را به شکل مطلوب کاهش نداده باشیم، دوباره بازارهای داخلی را از دست خواهیم داد؛ ضمن اینکه اگر هزینه‌های تولید فعلی بر بازار حاکم باشد، نمی‌توانیم حضور فعال در بازارهای لوازم خانگی در کشورهای دیگر داشته باشیم.

در نهایت اینکه درحال‌حاضر تولیدکنندگان ما باید شرایط کنونی را به‌عنوان یک فرصت برای بازسازی و بازیابی جایگاه خود در عرصه تولید تلقی کنند و تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت و کمیت در جهت تصاحب بازارها انجام دهند تا در سال‌های آینده امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی در این حوزه برای تولیدکنندگان ما مهیا شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3g9jx2