سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 12952
تاریخ انتشار: 1400/12/18 12:42

شیرینی مشکلات فراوانی دارد

علی بهرمند، رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادی‌های تهران

اسفندماه معمولا اوج کار قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها بوده اما امسال موضوع تهیه مواد اولیه و نهاده‌های مربوط به شیرینی برای بازار شب عید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان این صنف بوده است. اگرچه همواره مشکلات فراوانی در مسیر فعالیت این صنف وجود داشته اما بی‌شک امروز مهم‌ترین آنها تامین مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز قنادی‌ها است. درحال‌حاضر ما از نظر تامین روغن با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و با وجود وعده‌ها و تلاش‌ها، این نهاده همچنان به نحو مطلوب در دسترس نیست. از سوی دیگر نرخ این اقلام در بازار آزاد تفاوت قابل ملاحظه‌ای با نرخ دولتی آن دارد و هزینه‌های تولید را به‌شدت افزایش می‌دهد؛ البته غیر از روغن، موضوع تامین و نرخ شکر مورد نیاز این واحدها نیز از مواردی است که فعالیت این صنف را دچار مشکل کرده است.
جدا از موضوع روغن و شکر، درباره اقلام و مواد اولیه وارداتی نیز با افزایش نرخ و مشکلات تامین مواجه هستیم که البته این مشکل به مراتب کم‌اهمیت‌تر از مسئله روغن و شکر است زیرا در هر حال شکر و روغن از مهم‌ترین نهاده‌های تولید شیرینی در کشور هستند و به هر شکل ممکن باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های تولید در بازار آزاد، سود این صنعت نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته و ادامه این روند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شود.
این سودآوری ناچیز در حالی در بازار شیرینی کشور حاکم است که بسیاری از فعالان این صنف به دلیل آسیب‌های مالی در پی همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید مردم هنوز نتوانسته‌اند سر و شکل مطلوبی به کسب‌وکار خود دهند.
البته با وجود تمام این مشکلات، افزایشی در نرخ شیرینی نداریم و در تلاش هستیم این کالا که جزء اصلی سفره‌های عید مردم است با نرخ مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسد.


سود فعالان این صنف درحال‌حاضر در حداقل حد ممکن است و همه ما در تلاش هستیم با همراهی بیشتر با مصرف‌کنندگان ضمن حفظ رونق این بازار، رضایتمندی بیشتر خریداران را نیز فراهم کنیم.
همچنین در این راستا در جشنواره فروش نوروزی نمایشگاهی به وسعت ایران حضور داریم تا بتوانیم خدمات مطلوب‌تری را به خریداران ارائه دهیم. در این طرح که تا ۱۵ فروردین ادامه دارد، شیرینی‌فروشی‌های داوطلب به اختیار خود، درصدی از نرخ شیرینی‌های عرضه شده خود در این ایام را به‌عنوان تخفیف در نظر می‌گیرند تا از این طریق نقشی در بهبود اقتصاد خانواده‌ها نیز داشته باشند.
حقیقت این است که در بیش از دو سال گذشته، همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌های مالی فراوانی را به قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها در کشور وارد کرد. در این مدت بسیاری از فعالان این حوزه اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کردند و تعداد زیادی نیز به‌سختی و با زیاندهی به فعالیت خود ادامه دادند؛ بنابراین فعالان این صنف نیازمند تولید و فروش مطلوب در این ایام هستند.
 کاهش خرید شیرینی و کیک به دلیل واهمه مردم از ابتلا به کرونا و همین‌طور کاهش قدرت خرید مردم از عوامل دیگری بوده که در طول دو سال گذشته فعالان این بخش را دچار مشکلات جدی کرده است و امیدواریم امسال با تدابیر اندیشیده شده این بازار رونق مطلوبی بگیرد.
جدا از این موارد، امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور به ثبات لازم برسد و مشکلات معیشتی مردم کاهش پیدا کند تا کالایی مانند شیرینی‌ که همواره در آداب و سنن‌ ایرانیان حضور داشته، تبدیل به یک کالای لوکس دور از دسترس اقشار مختلف نشود.




کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39jme4