دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 21276
تاریخ انتشار: 1401/10/07 09:08
رئیس‌جمهوری در جلسه نظارت ستادی در وزارت صمت:

دلایل نوسان نرخ کالاها شفاف بیان شود

رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت بیان شفاف دلایل گران شدن یک کالا به مردم، گفت: اینکه به‌شکل ناگهانی کالایی توسط واحدهای صنفی گران می‌شود، به‌طورحتم برای مردم گره ذهنی ایجاد خواهد کرد و ضروری است اگر اتحادیه‌های صنفی دلایل قانع‌کننده‌ای دارند، صریح و شفاف برای مردم بیان شود.

وزارت صمت، بازار خودرو را رقابتی و تنظیم کند

 سیدابراهیم رئیسی در نهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی در دستگاههای اجرایی کشور روز دوشنبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت و ضمن بازدید از مرکز رصد و پایش این وزارتخانه و اطلاع از آخرین اقدامات و برنامههای وزارت صمت برای مدیریت تولید، تامین و توزیع کالا، راهکارهای مهمی در راستای ارتقای کمی و کیفی فعالیت این وزارتخانه ارائه کرد. رئیسجمهوری در این جلسه، ایجاد سامانه رصد و پایش برخط وزارت صمت را اقدامی ارزشمند در راستای جمعآوری، جمعبندی و تسهیل دسترسی اطلاعات دانست و افزود: بهرهبرداری از این اطلاعات و تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب برعهده تصمیمسازان، تصمیمگیران و اتاقهای اندیشهورز در این وزارتخانه است.

آیتالله رئیسی در ادامه با بیان اینکه وظیفه مدیران این وزارتخانه نه تولید و تجارت و تصدیگری در معدن، بلکه کار ستادی و هدایت، حمایت و نظارت مجموعههای مختلف این وزارتخانه است، افزود: مدیران وزارت صمت وظیفه دارند، با بهرهگیری از ظرفیت افراد اهل فکر و اندیشه وضع موجود را بهخوبی رصد کنند و سپس با قدرت رهبری و مدیریت قوی وزارت صمت را به وضع مطلوب برسانند. رئیسجمهور در ادامه بر ضرورت تدوین سیاستهای مشخص در بخشهای مختلف صنعت، معدن و تجارت تاکید و اظهار کرد: در این زمینه، باید سیاستهای این بخشها پیشروی مجریان، ناظران و اتاقهای اندیشهورز و همچنین محافل علمی و دانشگاهی قرار گیرد. آیتالله رئیسی توجه به زنجیره صنعت را از جمله عوامل موفقیت کشور در این بخش دانست و افزود: کشورهایی در بخش صنعت موفق بودهاند که در تکمیل این زنجیره؛ از تولید تا عرضه و فروش و همچنین خدمات پس از فروش موفق عمل کردهاند.

همه بخشها چارهاندیشی کنند

رئیسجمهوری ایجاد ارزشافزوده را از دیگر وظایف بسیار مهم وزارت صمت عنوان کرد و افزود: جلوگیری از خامفروشی تنها مربوط به نفت، معادن و کشاورزی نیست و همه بخشها باید برای آن چارهاندیشی کنند. آیتالله رئیسی نگاه ویژه به ظرفیتهای کشور را برای ورود به بخش تولیدات پیچیده صنعتی مهم عنوان کرد و گفت: با مقایسه وضعیت کشور در این بخش با کشورهای دیگر باید موانع و چالشهای پیشروی تولیدات پیچیده صنعتی مرتفع شود و باتوجه به ظرفیتهای عظیم موجود در کشور، شرایط فعلی بهترین زمان ممکن برای ورود به این عرصه است. بهگفته رئیسجمهوری، شاخصهها بیانگر عملکرد بسیار مثبت و مطلوب در زمینه تولید در این دوره است و در عین حال تصریح کرد که علاوه بر کارگاهها و کارخانجات بزرگ صنعتی، میزان تولید کارخانجات کوچک نیز بهدقت رصد شود تا در صورت نداشتن رشد تولید، دلایل آن بررسی و بهسرعت مرتفع شود.

هاب منطقه در تولید و توزیع دارو

آیتالله رئیسی در ادامه بر لزوم توجه ویژه به حملونقل، انرژی، صنایع دریایی و دارویی بهعنوان مزیتهای کمنظیر کشور بر ضرورت تدوین سیاستهای مشخص تاکید کرد و گفت: بهعنوان مثال، در صنایع دارویی در شرایطی که ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید میشود، میتوان با اتکا به ظرفیتهای موجود، ایران را به هاب منطقه در تولید و توزیع دارو تبدیل کرد.

رئیسجمهوری در بخش دیگری به اقدامات انجامشده در حوزه صادرات در دولت سیزدهم گریزی زد و آن را ارزشمند شمرد و گفت: در این دوره با بسیاری از کشورهای منطقه که از ظرفیت بازارهای آنها غفلت شده بود، ارتباط بسیار خوبی برقرار شده، اما بسیاری از بازارهای منطقه به ما تعلق دارد که باید برای تصاحب آن بهسرعت برنامهریزی و اقدام کرد.

پرهیز از خامفروشی و مونتاژکاری

آیتاللهرئیسی به پرهیز از خامفروشی و مونتاژکاری تاکید کرد و گفت: مدیران وزارت صمت در اتاقهای اندیشهورز این وزارتخانه، خامفروشی و مونتاژکاری را با ابتکار و خلاقیت به تولید واقعی صنایع پیشرفته و پیشبرنده تبدیل کنند. رئیسجمهوری در ضرورت بکارگیری نیروهای تحولگرا و باانگیزه در مجموعه وزارت صمت گفت: از جمله مهمترین وظایف و برنامههای وزارت صمت، اقدامات تحولمحور در بخشهای مختلف این وزارتخانه است و این مهم با نگاه تحولگرایانه و نیروهای باانگیزه و تحولخواه امکانپذیر است. آیتالله رئیسی در ادامه نگاه ویژه به بخش معادن و فعالسازی معدنهای راکد را مهم عنوان کرد و گفت: در این راستا نباید مسائل و مشکلات بیمورد اداری، محیطزیستی و کشاورزی باعث توقف و رکود شود، بلکه باید با نگاه مسئلهمحور، موانع و مشکلات پیشروی فعالسازی و بهرهبرداری از معادن راکد را مرتفع کرد.

رسالت دفاتر تجارت خارجی ایران

رئیسجمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، تاسیس ۱۲ دفتر تجارت خارجی در کشورهای منطقه را از دیگر اقدامات ارزشمند و مثبت وزارت صمت عنوان کرد و افزود: وظیفه این دفاتر، شناساندن ظرفیتهای عظیم موجود در جمهوری اسلامی به بخشهای اقتصادی دولتی و خصوصی و همچنین تجار منطقه است.

آیتالله رئیسی تبیین و اطلاعرسانی درباره اقدامات و خدمات وزارت صمت و افکار عمومی را امری بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: در شرایطی که در بیشتر رسانهها به کمبودها و کاستیها پرداخته میشود، بخش روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت صمت موظف است اقدامات و خدمات بسیار خوب این وزارتخانه را برای آحاد مردم تبیین کند و با پیوست رسانهای برای برنامههای وزارت صمت، صاحبان فکر و اندیشه و محافل علمی و دانشگاهی را بهمشارکت بطلبد. خوشبختانه امروز بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاهی برای همکاری با این وزارتخانه آمادگی دارند.

اجحاف در حق تولیدکننده و مصرفکننده

رئیسجمهوری به اهمیت نقش سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در نظارت بر تنظیم بازار و ایجاد رضایتمندی در مردم، اشاره کرد و گفت: باید هر 2 بخش این سازمان، توأمان موردتوجه قرار گیرند و گاهی بهسمت مصرفکننده و گاهی بهسمت تولیدکننده گرایش نیابند و با ایجاد تعادل، از اجحاف در حق تولیدکننده و مصرفکننده جلوگیری کنند.

آیتالله رئیسی بر ضرورت بیان شفاف دلایل گران شدن یک کالا به مردم، تصریح کرد: اینکه کالایی توسط واحدهای صنفی بهشکل ناگهانی گران میشود، بهطورحتم برای مردم گره ذهنی ایجاد خواهد کرد و ضروری است اگر اتحادیههای صنفی دلایل قانعکننده دارند، صریح و شفاف برای مردم بیان کنند و اگر دلیل قانعکننده نیست، با آن مقابله شود.

وزارت صمت در قامت خودروساز ظاهر نشود

رئیسجمهوری در بخش دیگری از این نشست، از مسئولان این وزارتخانه ارائه توضیحات را درباره دلایل گران شدن نرخ خودرو خواستار شد که در این بخش یکی از مسئولان وزارت صمت پاسخ داد: ما از 18 آبان ۱۴۰۰ به استثنای برخی موارد در بورس نرخ پایه انواع خودروهای داخلی را حفظ کردهایم و در ۲ ماهه اخیر نیز رکورد تولید خودرو شکسته شده، اما افزایش نرخ خودرو مربوط به آن بخش از خودروهایی است که وارد چرخه فروش و معامله نمیشوند. آیتالله رئیسی با بیان اینکه متاسفانه بخش خودرو به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده، تصریح کرد: وزارت صمت نباید در قامت خودروساز ظاهر شود، بلکه علاوه بر مقابله جدی با انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی باید در جایگاه تنظیمگری باشد و با حمایت، هدایت و نظارت، کمیت و کیفیت خودرو را از خودروساز مطالبه کند. آیتالله رئیسی با بیان اینکه در طول سالهای گذشته بیتوجهی نسبت به بازار خودرو، آسیبهای جدی به این بخش مهم صنعتی وارد کرده است، گفت: باید با برنامهریزی و اقدام سریع و دقیق در مسیر سامان دادن به این بخش و پایان دادن به انحصارگری در آن حرکت کرد. رئیسجمهوری در پایان، وزارت صمت را جزو مهمترین وزارتخانههای مرتبط با اشتغال، زندگی مردم و جلوه بیرونی پیشرفت کشور عنوان و اظهار کرد: با نگاه راهبردی فناورانه و دانشبنیان، ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم را دنبال کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399xjx