جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 13325
تاریخ انتشار: 1400/12/24 03:31

بهترین و ارزان ترین روش افزایش توان موتور های پژو در سال 2022

موتور خودرو، اصلی ترین و مهم ترین قطعه ی ماشین می باشد. در واقع موتور مثل قلب ماشین می باشد.

تقویت موتور خودرو

در صورت به وجود آمدن اختلال در موتور خودرو، امکان توقف کامل آن وجود دارد. شناخت موتور و مراقبت از آن، دارای اهمیت ویژه ای می باشد، چون در صورت نیاز به تعمیر، کلی دردسر و هزینه برای شما درست می کند. گاهی اوقات با تغییرات و یا اضافه کردن قطعاتی به موتور، راندمان و عملکرد موتور را افزایش می دهند.

پر طرفدار ترین موتور های تولید داخل

شرکت ایران خودرو،بیشترین تولید موتور هایش عبارت اند از: موتور TU5، موتور XU7 و موتور EF7. احتمالا همگی شما، اسم آنها را شنیده اید یا با آنها آشنایی دارید. موتور XU7 توسط شرکت پژو سیتروئن فرانسوی در حجم های 1600 تا 2000 سی سی تولید می شود. یکی از پر تیراژ ترین موتور های ایران خودرو، موتور XU7 با حجم 1761 سی سی می باشد. این موتور روی سمند، پژو پارس و پژو 405 نصب می شود. این موتور دارای 8 سوپاپ می باشد و توان 97 اسب بخار دارد. بیشترین سرعت این موتور، 190 کیلومتر بر ساعت می باشد. این موتور پر مصرف و پر سروصدا می باشد. در ادامه به بررسی روش های افزایش توان دو موتور xu7  و tu5 خواهیم پرداخت اما بد نیست که ابتدا در مورد این موتور ها کمی بدانیم.

موتور tu5 هم توسط شرکت پژو سیتروئن تولید می شود. این موتور عضو خانواده TU می باشد و برای اولین بار در ایران، موتور TU3 را روی خودرو پژو 206 نصب کردند. بعد از مدتی با ایجاد تغییراتی در آن، موتور TU5 را وارد بازار کردند و آنها را روی پژو 405، پژو پارس، پژو 206، رانا و H30 cross نصب کردند. این موتور دارای 16 سوپاپ می باشد و بیشترین سرعت آن، 190 کیلومتر بر ساعت می باشد، البته با انجام تغییرات و نصب لوازم می توانید این سرعت را افزایش دهید. حجم این موتور، 1578 سی سی می باشد و دارای قدرت 108 اسب بخار می باشد.

موتور TU5

مزایا و معایب موتورها

موتور خودرو TU5 دارای مزایای زیادی می باشد. این موتور دارای قطعات اصل و اورجینال می باشد و بسیار با کیفیت می باشد و قطعات مدت زمان طولانی، بدون هیچ عیب و ایرادی عمر می کنند. این موتور دارای سیستم جرقه زنی پیشرفته ای می باشد. مصرف سوخت در این موتور پایین می باشد و بازده خوبی دارد. صدای این موتور کم می باشد و در زمان روشن بودن، موجب اذیت کردن افراد نمی شود. استهلاک این خودرو بسیار کم می باشد. یکی از مهم ترین مزایای آن، استاندارد آلایندگی موتور می باشد، که با تغییرات کم به استاندارد یورو 5 می رسد. به راحتی میتوان با استفاده از توربوشارژر و هدرز، راندمان آن را تغییر داد.

موتور tu5 - خودرو آموز

از معایب موتور TU5، میتوان به این اشاره کرد که این موتور دارای حرارت بالا می باشد. ضعف هایی در سیستم توزیع سوخت آن وجود دارد، که به صورت مداوم تلاش می کنند، که آنها را رفع کنند. سرویس و تعمیر کردن این موتور در خودرو 206، کمی سخت می باشد. همچنین باید مواظب باشید، وقتی که دور موتور TU5 به چهار هزار دور در دقیقه برسد، از کار می افتد. گاهی اوقات از شیلنگهای بخار روغن یا درب قالپاق روغن، روغن ریزی صورت می گیرد.

همانطور که در مقاله منتشر شده در وب سایت خودرو آموز اشاره کردیم یکی از مهم ترین معایب موتور XU7، سوختن واشر سر سیلندر، به تعداد زیاد می باشد. سوختن بیشتر این واشرها، به دلیل رعایت نکردن اصول استاندارد در مونتاژ موتور می باشد. همچنین آلیاژ سیلندر ضعیف می باشد. همچنین این موتور پرمصرف می باشد و سروصدای آن زیاد می باشد. راه حل های گوناگونی برای این مشکل اخیرا پیشنهاد میگردد که هنوز آن طو که باید امتحان خود را پس نداده اند.

 

موتور XU7

افزایش راندمان موتور

موتور xu7 نسبت به موتور TU5 دارای شتاب کمتری می باشد، در نتیجه دارای راندمان کمتری می باشد. راهکار های زیادی جهت افزایش راندمان موتور XU7، وجود دارند. مار ا همراهی کنید تا شما با این راهکارها آشنا کنیم.

یکی از راهکارهای مهم جهت تقویت موتور خودرو، استفاده از هدرز می باشد. در موتور های خودرو، دود ناشی از احتراق، در سیلندر ها تجمع می یابد و باید این گاز ها خارج شوند. در بیشتر ماشین های امروزی، هدایت و خروج گازهای ناشی از احتراق، توسط مانیفولد انجام می شود. این گازها باید سریعا خارج شوند تا سیکل احتراق بعدی، با هوای تازه داخل سیلندرها، زود انجام گیرد. خرج سریع این گازها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه جهت خارج کردن سریعتر این گازها و افزایش راندمان خودرو، از هدرز استفاده می شود.

موتور Xu7 - خودرو آموز

مانیفولد ها از جنس چدن هستند و دارای لوله های پرپیچ و خم می باشند که موجب کاهش راندمان خودرو می شوند. جنس هدرز از استیل می باشد و سطح داخلی آن، بسیار صاف می باشد که موجب حرکت سریع و روان گازها می شود. همچنین قطر لوله های هدرز نسبت به مانیفولد، بزرگتر می باشد و این موجب خروج سریعتر گازها می شود. در مانیفولد، همگی خروجی های سیلندر با هم مرتبط هستند و باعث می شود که گازها روی هم اثر کنند و این واکنش ها، خروجشان را کندتر می کند. در حالی که در هدرز، خروجی های جداگانه ای برای هر سیلندر تعیین شده است که با هم ارتباط نیز ندارند. اصطکاک گازها با دیواره ها در هدرز کم می باشد. در نتیجه هدرز می تواند به شیوه ای باورنکردنی، راندمان موتور XU7 را بالا ببرد.

مزایای هدرز

هدرز در موتور های xu7 و tu5 بازدهی بالایی دارد، اولا اینکه خروج گازها را سریعتر می کند. با این کار موجب تقویت موتور می شود و شتاب آن را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین باعث می شود که دمای سر سیلندر و موتور خودرو پایین تر بیاید و باعث خنک سازی می شود. هدرز، استهلاک قطعات موتور را خیلی کاهش می دهد و باعث افزایش طول عمر قطعات می شود. همچنین بدون کاهش توان، مصرف سوخت را کاهش می دهد.

هدرز - خودرو آموز

هدرز

یکی دیگر از راه های افزایش قدرت موتور XU7، تعویض منبع اگزوز می باشد. با تعویض آنها با نمونه های بهینه سازی شده، تخلیه موتور بهتر و سریع تر انجام می شود. راهکار بعدی جهت افزایش قدرت موتور، تعویض فیلترهای هوا می باشد. با تعویض فیلترها، نفس خودرو بهتر می شود. یکی دیگر از راه های افزایش نفس خودرو، استفاده از تراتل می باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36p6j4