پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 19973
تاریخ انتشار: 1401/07/23 05:09

فاصله ما با آنها

محمدرضا مودودی- مدیر خانه توسعه تجارت ایران:

 استانداردها برای حمایت از کالاهای داخلی کشورهای پیشرفتهای مطرح شدند که نمیخواستند از ضوابط و قوانین گمرکی برای تجارت کالاها استفاده کنند؛ به این ترتیب قوانین غیرتعرفهای بین برخی از کشورها طراحی شد که محدودیتهای تجاری بهدنبال نداشته باشد اما در عین حال بتواند محدودیتهایی را برای واردات کالاهای خارجی ایجاد کند. این استراتژی از سوی کشورهای توسعهیافته، بهویژه اروپاییها پیگیری و با عنوان «استاندارد» مطرح شد.

رفتهرفته توسعه صادرات و رونق اقتصاد کشورها منوط به رعایت استانداردها شد، این در حالی است که سرعت ارتقای استانداردها در کشورهای توسعهیافته بهمراتب بالاتر از سرعت انطباق و هماهنگسازی محصولات برخی از کشورها از جمله ایران از نظر کیفی و خدمات است. این موضوع خود مانعی برای ورود کالاهای ایرانی به بازارهای بینالمللی بهشمار میرود و منجر به کاهش سهم ایران در بازار کشورهای پیشرفته شده است. 

در موضوع واردات نیز قوانین خاص آن وجود دارد. جدا از محدودیتها و ممنوعیتهایی که در مواردی مانند خودرو بهصورت علنی مطرح میشود، برای واردات کالاهای دیگر نیز استانداردهایی در نظر گرفته میشود، این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند این نحوه اعمال محدودیت مشکلات تجاری برای ایران در عرصه بینالمللی ایجاد میکند.

براساس شواهد تولیدکنندگان و صادرکنندگان، ایران گاهی برخوردهای غیرمتعارفی نسبت به ضوابط جاری تجاری داشته و به همین دلیل با مقابله به مثل کشورها روبهرو شده و شرایط تجاری را به همان نسبت دشوار میکند. ضمن اینکه این روشها میتواند شرکتهای تولیدکننده در ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کند. فروش کالا امروز یک اصطلاح کلی است که بسیاری از فعل و انفعالات در حوزه تجارت را دربر میگیرد.

در واقع امروزه فروش کالا شامل تمامی فعالیتهایی میشود که پیش از عرضه محصول در فروشگاهها آغاز میشود و پس از تحویل آن به مصرفکننده نیز ادامه دارد. این رویکرد نتیجه بازار رقابتی امروز در دنیاست که میتواند کالایی را در نظر خریدار ارجح کند یا آن را به گوشه انزوا بکشد، به همین دلیل توجه به این موضوع در ماندگاری کالاها در بازارهای هدف بسیار اهمیت دارد.  ضمانتهای فروش، گارانتی و خدمات پس از فروش بهعنوان نمونههای بارزی از این اقدامات هستند. در واقع بدون این ابزارها، تولیدکننده دیگر نمیتواند به فروش خود امیدوار باشد و محصول او در میان خیل کالاها و خدمات موجود در بازارها ناپدید میشود و محکوم به نابودی و شکست است.

گارانتی ظرفیتی است که مسئولیت تولیدکننده را در قبال کیفیت و مدت مصرف کالا تضمین میکند. اگر باتوجه به استانداردهای در نظر گرفته شده محصولی وارد کشورها شود اما خدماتی در قبال مصرفکننده وجود نداشته باشد، زیانهای احتمالی در موارد آسیب کالا همواره متوجه مصرفکننده خواهد بود. طبیعتا گارانتی جزو شروط استاندارد نیست، اما میزان گارانتی و ضمانتی که تولیدکننده به خریدار میدهد ارتباطی مستقیم با کیفیت و استانداردهای تولید کالای موردنظر دارد و از این جهت میتوان استاندارد و میزان گارانتی را خواهرخواندههای بازار تجارت دانست.

در هر حال تجارت در دنیا از قواعد خاص خود تبعیت میکند و ما اگر بخواهیم وارد این عرصه شویم و سهم خود را از آن داشته باشیم، باید قوانین تجارت بینالمللی را رعایت کنیم که قطعا گارانتی، ضمانت و خدمات پس از فروش بخشی از آن است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e5aj