یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 1549
تاریخ انتشار: 1400/06/29 13:03
در کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد

راه‌اندازی سریع‌تر «ایرلاین بیس» اصفهان

در سومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان بر ضرورت فراهم کردن الزامات توسعه کارگو پایانه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اقدام هرچه سریع‌تر درباره ایجاد ایرلاین بیس اصفهان و پایانه گل و گیاه استان تاکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه احمد خوروش، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت با اشاره به عزم جدی دولت جدید در کمک به توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی ابراز امیدواری کرد با همت مضاعف بخش خصوصی و دولتی و حمایت از سرمایه‌گذار بتوان اقتصاد استان را رونق بخشید.

وی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصاد را جذب و حفظ سرمایه‌گذاران به منظور پیشبرد مسائل توسعه‌ای استان دانست و افزود: امید است در دولت جدید پروژه‌های تاثیرگذار در توسعه ملی و استانی از جمله دهکده لجستیک و قطار پرسرعت با مساعدت وزرای جدید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه مسئله آب را به‌ویژه با وجود گزارشات مربوط به فرونشست زمین در مناطق مختلف، یکی از مسائل بنیادی استان اصفهان عنوان و بر توجه ویژه به این امر تاکید کرد.

بهرام سبحانی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز ایجاد ساز کار لازم برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های موجود در کارگو پایانه اصفهان را مقدم بر توسعه این پروژه دانست و گفت: لازم است از سوی مسئولان کارگو، طرح تجاری برای توسعه کارگو و ملزومات آن طراحی شود.

 وی تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی اصفهان در راستای بهبود و توسعه کسب‌وکار استان در این زمینه همکاری خواهد کرد.

در ادامه این جلسه وحید اسدی، مدیرعامل شرکت پرشین کارگو اصفهان به تشریح وضعیت جاری کارگو پایانه پرداخت و گفت: در ۱۶ ماه گذشته حدود ۲۴۹ پرواز باری چارتری انجام شده که در مجموع ۴۲۰۰ تن کالا به ارزش گمرکی ۱۷ میلیون دلار از محل کارگو حمل شده است. وی نوسانات هزینه کرایه حمل کالا در یک سال گذشته، کمبود هواپیما به دلیل ازسرگیری پروازها به کشورهای اروپایی و به‌صرفه نبودن استفاده از هواپیماهای خارجی را از جمله دلایل کاهش صادرات از این طریق دانست.

اسدی با اشاره به این نکته که وجود هواپیماهای کارگو در کشورمان نسبت به هواپیماهای مسافربری درآمد بالاتری دارد بر ضرورت راه‌اندازی ایرلاین بیس اصفهان تاکید کرد.

در ادامه حمیدرضا فولادگر، رئیس کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات نصف جهان خواستار پیگیری تمامی گزینه‌ها برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر ایرلاین بیس اصفهان شد.

حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در این جلسه لازمه توسعه کارگو پایانه اصفهان را در استفاده از حداکثر ظرفیت فعلی خروج هواپیما عنوان کرد و جبران هزینه‌ها را از این طریق امکان‌پذیر دانست.

وی با بیان اینکه نبود پرواز باری یکی از نقصان‌ها است، افزود: راه‌اندازی پرواز باری در افزایش آمار صادرات استان موثر است.

همچنین محمدنورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار هدف‌گذاری منطقی و ترسیم چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای توسعه کارگو پایانه اصفهان شد و بر اهمیت برنامه‌ریزی کمیسیون سرمایه‌گذاری در این زمینه تاکید کرد.

احمدرضا همتی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: بیش از ۶۰ درصد کالاهای حمل شده از مبدأ کارگو پایانه اصفهان مربوط به خوزستان بوده و متاسفانه تنها حدود ۵ درصد متعلق به تولیدات استان اصفهان است.

با توجه به وجود ظرفیت حمل هوایی کالا در اصفهان لازم است تولیدات استان به میزان بسیار بیشتری به کشورهای هدف صادر شود و این امر نیازمند توجه ویژه است. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان راه‌اندازی فاز دوم کارگو پایانه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را در ایجاد پرواز به کشورهای عمان، قطر و روسیه حائز اهمیت دانست و خواستار اقدام فوری برای عملیاتی کردن طرح توسعه کارگو شد.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت پرواز قادر به پاسخگویی نیاز متقاضیان حمل بار نیستیم، خرید هواپیما یا اجاره بلندمدت آن به این منظور را در استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود کارگو پایانه موثر دانست.

همچنین در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت صادرات محصولات گلخانه‌ای استان و ملزومات راه‌اندازی پایانه محصولات گلخانه‌ای اصفهان ارائه شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36baz2