شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 107345
تاریخ انتشار: 1402/12/26 06:47

رالی صعود فلزات ادامه‌دار شد

سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همچنین گزارش منتشرشده از شرایط بازار کار امریکا طی روزهای گذشته، احتمال تعویق نرخ بهره امریکا را تا ماه ژوئن جدی کرد.
رالی صعود فلزات ادامه‌دار شد

سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همچنین گزارش منتشرشده از شرایط بازار کار امریکا طی روزهای گذشته، احتمال تعویق نرخ بهره امریکا را تا ماه ژوئن جدی کرد. این احتمال کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده، ظرف هفته‌های آینده، به تقویت نرخ فلزات در سطح جهانی منتهی شد، در حالی‌که رقم حقوق و دستمزد در ماه فوریه بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما افزایش مشاغل در ژانویه و دسامبر به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و نرخ بیکاری به بالاترین حد در 2 سال گذشته رسید. همچنین، رشد دستمزدها بیش‌ازحد انتظار کاهش یافت که نشان‌دهنده سرد شدن بازار کار است. در همین حال شاهد برگزاری کنگره ملی خلق چین بودیم، هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۵ درصدی در این نشست که پایین‌تر از انتظارات عمومی است، یکی از مهم‌ترین محرک‌های منفی موثر بر عملکرد فلزات در بازار است، بااین‌وجود فلزات در ماه مارس از رونق نسبی برخوردار بوده‌اند.

ظرف هفته‌های اخیر، دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور محرک‌های جدیدی به‌تصویب رساند؛ کاهش نرخ بهره ۵ ساله و انتشار اوراق قرضه از جمله حمایت‌های مالی دولت این کشور از رشد اقتصادی چین بود که سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی به‌همراه داشت.به‌گزارش صمت، بااین‌وجود داده‌های بلومبرگ از آن حکایت دارد که میزان فروش اوراق قرضه توسط دولت‌های محلی چین ظرف ۲ ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه قبل، کاهشی قابل‌توجه داشته است. انتشار این داده سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی به‌همراه دارد، چراکه نشان می‌دهد دولت‌های محلی چین در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در سال جاری میلادی چندان موفق نبوده‌اند.بااین‌وجود دینگ شوانگ به‌عنوان یک اقتصاددان معتقد است: عرضه آهسته‌تر اوراق قرضه محلی نشان می‌دهد که احتمال حمایت بیشتر از سوی دولت مرکزی برای پر کردن شکاف سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت. دولت مرکزی چین، منابع مالی کافی برای تامین مالی را دارد، اما باید دید که در شرایط کنونی و برای تحریک اقتصاد به‌سراغ آزادسازی بخشی از منابع مالی خود می‌رود یا خیر؟

صنایع داخلی چین در رکود

اداره مرکز آمار چین، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه ۲۰۲۴ را برابر ۴۹.۱ واحد اعلام کرد، بنابراین باید اذعان کرد که شاخص یادشده مطابق انتظار تحلیلگران رویترز در فاز انقباضی اعلام شد. در همین حال باید خاطرنشان کرد که این رقم کمترین میزان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین پس از دسامبر ۲۰۲۳ بود. اعلام این شاخص با نرخی کمتر از ۵۰ واحد به‌منزله قرار گرفتن اقتصاد این کشور در فاز رکود و بالاتر از سطح ۵۰ واحدی نشان از قرار گرفتن آن در فاز رونق دارد. شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین در شرایطی در فاز رکود است که دولت چین محرک‌های بسیاری را برای تحریک اقتصاد تعریف کرده که هیچ‌کدام نتیجه‌بخش نبوده‌اند. البته آغاز سال نو چینی در دهم فوریه نیز در افت این داده موثر بوده است. در واقع در شرایطی که این کشور در تعطیلات به‌سر می‌برد، کاهش ثبت خرید از سوی صنایع چینی در ماه فوریه کاملا قابل‌انتظار بود.

برنامه‌ریزی چین، مانع رشد کامودیتی‌ها

کنگره ملی خلق چین برگزار شد؛ از آنجا که چین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا است، بر همین اساس نیز تصمیمات اقتصادی کلان این کشور تاثیر بسزایی بر بازار فلزات خواهد داشت. در این نشست، چین برای سال ۲۰۲۴ رشد اقتصادی ۵ درصدی را هدف‌گذاری کرد. سران این کشور به‌دنبال آن هستند تا مدل توسعه چین را تغییر دهند؛ محدود کردن ظرفیت مازاد صنعتی، خنثی کردن خطرات بخش املاک و کاهش هزینه‌های بیهوده توسط دولت‌های محلی از جمله برنامه‌های دولت چین است که می‌تواند به بازارهای کالایی آسیب وارد کند.

امریکا عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد

رئیس فدرال رزرو در جمع قانون‌گذاران امریکایی اعلام کرد بانک مرکزی ایالات‌متحده عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد و تا زمانی که بازگشت تورم به مسیر نزولی، قطعی نشود، خبری از کاهش نرخ بهره نیست. سخنرانی جروم پاول حکایت از آن دارد که کاهش نرخ بهره در دستور کار فدرال رزرو است، اما برای اجرای آن، عجله‌ای ندارد. همین موضوع نیز، زمینه کاهش شاخص دلار را فراهم کرد. در حال ‌حاضر این‌طور به‌نظر می‌رسد که فدرال رزرو اواسط امسال میلادی، یک‌مرتبه نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد و سپس برای شفاف‌تر شدن شرایط، منتظر خواهد ماند. گفتنی است، اغلب اقتصاددانان معتقد هستند زمان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا ماه ژوئن به‌تعویق خواهد افتاد، چراکه بانک مرکزی منتظر است تا آمارهای متقاعدکننده‌ای درباره کاهش تورم دریافت کند. بدون تردید این رأی جدید و احتمال جدی برای به‌تعویق افتادن تعدیل نرخ بهره امریکا، عملکرد بازارهای مالی و کالایی را در سطح دنیا، تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

در ادامه باید به داده‌های منتشرشده اقتصادی امریکا اشاره کرد که حکایت از افزایش نرخ بیکاری در ایالات‌متحده دارد. مدعیان دریافت بیمه بیکاری در امریکا از ۲۱۵ هزار نفر به ۲۱۷ هزار نفر رسیده است. در همین حال، تعداد موقعیت‌های شغلی در ماه ژانویه امسال در قیاس با ماه قبل از آن، کاهش ۱۴۰ هزار موردی داشته است. در همین حال فرصت‌های شغلی بخش غیرکشاورزی از ۳۵۳ هزار نفر به ۲۷۵ هزار نفر کاهش داشته و نرخ بیکاری نیز به ۳.۹ درصد افزایش‌ یافته است. ارزش دارایی خانوارهای ایالات‌متحده نیز در فصل آخر ۲۰۲۳ به ۱۵۶ تریلیون دلار رسیده، در همین حال شاهد بهبود شاخص کسب‌وکار در ایالات‌متحده هستیم، شاخص PMI خدمات در این کشور برابر با ۵۲.۳ اعلام ‌شده است.

نگاهی به اقتصاد دنیا

طی هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را در سطح ۴.۵ درصد ثابت نگه داشت. شاخص بهای تولیدکننده ناحیه یورو PPI سالانه برابر منفی ۸.۶ درصد اعلام شد. در همین حال شاهد بهبود شاخص کسب‌وکار در اروپا بودیم، کمااینکه شاخص PMI خدمات در منطقه یورو برابر ۵۰.۲ اعلام شد. PMI خدمات در انگلستان کاهشی و برابر ۵۳.۸ واحد اعلام شد. شاخص PMI خدمات در آلمان برابر ۴۸.۳ عنوان شد که حکایت از بهبود شاخص کسب‌وکار در این کشور دارد. شاخص PMI خدمات در فرانسه نیز برابر ۴۸.۴ واحد گزارش ‌شده است که حکایت از بهبود شاخص کسب‌وکار در این کشور دارد.

بازار فلزات زیر ذره‌بین

مس: کاهش شاخص دلار و تقویت انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره دلار، به روند صعودی مس در هفته گذشته کمک کرد. به‌طورکلی عوامل بنیادی از رشد نرخ مس حمایت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود برای سال ۲۰۲۴ حدودا ۱۳۱ هزار تن و برای سال ۲۰۲۵ حدودا ۳۵۶هزار تن کسری مس تصفیه‌شده در جهان داشته باشیم. در همین حال باید خاطرنشان کرد روند گذشته‌نگر نرخ مس در ماه مارس طی ۲۰ سال گذشته، صعودی گزارش‌ شده است.میزان واردات مس چین ظرف ۲ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ افزایشی بوده و این موضوع محرک قوی برای فلز سرخ در امسال است. چین ۷۰ درصد کاتد مس دنیا و ۸۵ درصد آند مس در دنیا را تولید می‌کند؛ بخش قابل‌توجهی از این تولید با تکیه ‌بر منابع‌معدنی خارجی انجام می‌شود؛ اما سهم قابل‌توجه چینی‌ها در تولید مس تصفیه‌شده دنیا باعث شده است تا این کشور تبدیل به بازیگر اصلی بازار فلز سرخ شود. چین در 2 ماه اول سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۲.۶ درصدی واردات مس کار نشده و رشد ۰.۶ درصدی واردات کنسانتره مس بود؛ بنابراین رکورد جدیدی در واردات برای این دوره ثبت شد. این افزایش واردات مس از سوی چین، سیگنالی مثبت برای فعالان بازار فلز سرخ بود. در عین ‌حال پیش‌بینی‌ها از احتمال رشد مصرف مس در بازار داخلی چین از نیمه ماه مارس دارد. اگرچه رشد بازار ساخت مسکن در چین محدود شده و این موضوع کاهنده تقاضا برای فلز سرخ است؛ اما تولید افزایشی خودروهای الکتریکی و انرژی‌های سبز نظیر سلول خورشیدی مانع از کاهش مصرف مس در چین می‌شود.

روی: در آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی، بسیاری از فعالان بازار این‌طور تصور می‌کردند که موجودی انبارهای روس مصرف خواهد شد و تقاضا برای این فلز تا حدودی تقویت می‌شود. اما در حال ‌حاضر به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان همچنان از موجودی قبلی تا سه‌ماهه دوم امسال استفاده خواهند کرد. از طرف دیگر، کارخانه‌های ذوب روی چینی از اواخر سال گذشته به‌دلیل عرضه محدود کنسانتره‌های وارداتی و داخلی و کاهش نرخ تصفیه روی، با مشکل مواجه شده‌اند. یکی از فعالان بازار شانگهای چین دراین‌باره تاکید کرده: «موجودی انبار شانگهای بسیار پایین و حدود ۲ هزار تن است. موجودی فلز روی پس از تعطیلات در بازار داخلی چین انباشته‌ شده و مصرف این فلز هنوز به‌طورکامل بهبود نیافته است، بنابراین انگیزه معامله‌گران برای خرید چندان قوی نیست. به‌گفته برخی فعالان بازار، موجودی انبار روی شانگهای در پایان فوریه بین هزار تا ۲هزار تن بوده که ۱۶.۷ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش ‌یافته است.

آلومینیوم: تغییر انتظارات از سیاست پولی فدرال رزرو ایالات‌متحده همچنان باعث ایجاد نوسانات بی‌ثبات در بازارهای ریسکی از جمله در حوزه خریدوفروش این فلز نقره‌ای‌رنگ می‌شود. نشانه‌های بیشتری از ریسک‌های تورمی پایدار در اقتصاد ایالات‌متحده ایجادشده است. در حال‌ حاضر سرمایه‌گذاران نسبت به‌احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مه، ناامید شده‌اند. در همین حال برخی پیش‌بینی‌های منفی از اقتصاد چین نیز، محرک منفی اثرگذاری بر بازار فلزات خواهد بود.

سخن پایانی

معامله‌گران بازار فلزات در حال‌ حاضر تقریبا ۶۰ درصد احتمال کاهش بهره ۲۵ واحدی در نرخ بهره برای ماه ژوئن را می‌دهند. پیش‌ازاین، پاول، رئیس فدرال رزرو و چندین عضو بانک مرکزی اروپا اشاره کردند که سیاست انبساط پولی احتمالا امسال آغاز خواهد شد. تعویق در اجرای سیاست‌های کاهش نرخ بهره یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر عملکرد بازار فلزات است. در همین حال، شرایط اقتصادی چین نیز یکی دیگر از محرک‌های موثر بر بازار کامودیتی‌های فلزی خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xxygw