-
کد خبر: 96766
نویسنده: احمد تولا ـ دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان
تاریخ انتشار: 1402/08/17 07:12

همکاری ضعیف دولت با بخش‌خصوصی

احمد تولا ـ دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان
همکاری ضعیف دولت با بخش‌خصوصی

عموما انبوه‌سازان بخش‌خصوصی مستقل از دولت هستند و سرمایه‌گذاری، ساخت‌وساز و فروش توسط خودشان انجام می‌شود و همکاری خاصی با دولت ندارند، مگر اینکه در ساخت برخی پروژه‌های دولتی با هم تعامل داشته باشند؛ اما در رابطه با ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، پیمانکاران و انبوه‌سازان با دولت همکاری می‌کنند و روند این همکاری در استان‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است، چراکه در بعضی شهرها این پروژه آغاز شده است و در برخی شهرهای دیگر، ساخت‌وسازی دیده نمی‌شود.چاره کار برای ساماندهی بازار مسکن، در شعار امسال نهفته است، به این صورت که رشد تولید باعث کاهش تورم در این بخش ‌شود و اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند. هرچقدر تولید کاهش پیدا کند، رشد نقدینگی بیشتر و این اتفاق باعث افزایش تورم می‌شود. اگر این فرمول عوض شود، نقدینگی و تورم کاهش پیدا می‌کند و تولید با عرضه پول سالم به بازار، اشتغال و توسعه اقتصادی را رقم می‌زند و گردش پول اتفاقات مثبتی را در بازار مسکن ایجاد می‌کند.با این تعاریف، اگر روند بازار مسکن به‌سمت نقدینگی غیراصولی حرکت کند، دلال‌بازی و سفته‌بازی گسترش پیدا می‌کند و خرید مصرفی را به‌سمت بازار سرمایه‌گذاری سوق می‌دهد و در نهایت، نقدینگی باعث مهارگسیختگی تورم می‌شود.

در هر بخشی به‌ویژه بخش مسکن که نیاز ضروری برای معیشت و زندگی افراد است، اگر درست برنامه‌ریزی شود و باتوجه به ظرفیت‌های موجود اقدامات سازنده‌ای انجام گیرد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. متاسفانه درحال‌حاضر در بخش مسکن برای افزایش تولید اقدامات مناسبی انجام نگرفته است، بنابراین باید مسئولان توجه کنند که اگر می‌خواهند گرهی از بازار مسکن باز کنند، تنها به وعده‌ها و طرح‌های اولیه اکتفا نکنند، زیرا یک پروژه تا زمانی که اجرایی نشود، ارزشی ندارد.بحث داغ ساخت‌وساز و تولید مسکن در کشور بعد از پروژه مسکن مهر، متعلق به طرح نهضت ملی مسکن است که از ۲ طریق تامین مالی می‌شود که شامل آورده نقدی مردم، تسهیلات و منابع بانک‌ها است، اما هم‌اکنون، مشکل اصلی علاوه بر طفره رفتن بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن، عدم‌مدیریت در آورده مردم است.اکنون با اینکه بسیاری از متقاضیان، قسط اول و دوم واحدهای خود را پرداخت کرده‌اند، اما این پول به بدنه ساخت‌وساز تزریق نشده است. اگر این سرمایه‌ها جذب بازار مسکن شود تا حد زیادی جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته می‌شود و تولید رونق می‌یابد.

گاهی احساس می‌شود که بدنه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن که وظیفه پیشبرد و پیشرفت این پروژه را برعهده دارد، از تخصص و مسئولیت‌پذیری کافی برخوردار نیست و انگیزه‌ای وجود ندارد.در هر صورت، باید نقدینگی به پروژه‌های تولید مسکن تزریق شود تا انبوه‌سازان با دلگرمی به‌سراغ برنامه‌ریزی و خرید مصالح بروند. بعد از این مرحله است که تازه باید سراغ بانک‌ها برویم و ببینیم که آیا تسهیلات مربوطه را پرداخت می‌کنند یا خیر؟ امید است این روال کاری دولت برای ساخت‌وساز تغییر کند و نگاهی هم به روند عملیاتی و اجرایی پروژه‌های داشته باشد. همچنین، با یک برنامه‌ریزی هدفمند، در مسیر توسعه و پیشرفت تولید مسکن در کشور گام بردارد، چراکه با تغییر یک قانون و تبصره کوچک، ممکن است پروژه‌ها چندین ماه به‌تعویق بیفتند.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rzxx6