-
کد خبر: 112453
تاریخ انتشار: 1403/04/11 09:24
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در گفت وگو با صمت مطرح کرد:

مرکز ملی شماره‌گذاری ویترینی برای شناسایی کالا

مرکز ملی شماره‌گذاری ویترینی برای شناسایی کالا

مهدی مظهری نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در حاشیه برگزاری مراسم روز ملی صنعت و معدن ضمن تبریک این روز به تمامی صنعتگران و معدن‌کاران ارجمند اظهار کرد: مرکز ملی بیش از ۲۸ سال است که  در حوزه کدینگ کالا و خدمات فعال است به عنوان یکی از ۱۱۵ نمایندگی سازمان جهانی GS1 فعالیت می‌کند. این مرکز در زنجیره تامین کالا از تولید تا تجارت فعالیت دارد.

وی ادامه داد: ما در بدو تولید با موقعیت مکانی که آن نقطه دارد یک کد و استانداردی را داریم و در نقطه نهایی نیز که ما بارکدها را روی کالاها می‌بینیم یک استانداردی را داریم بنابراین این زنجیره را ما به یکدیگر وصل می‌کنیم و مصرف‌کننده نهایی ما را به عنوان بارکد روی کالاهایی که خریداری می‌کند می‌بیند و می‌شناسد. در این زنجیره نقش‌ها و بازیگران مختلفی وجود دارند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران اظهار کرد: موضوع دیگری که داریم و در سال‌های اخیر توانستیم آن را عملیاتی کنیم موضوع خدمات است. مرکز ملی نام خدمات را هم یدک می‌کشید، اما متاسفانه هیچ خدمتی را شماره گذاری  نکرده بودند. این اتفاق در ۲ سال حضور بنده اتفاق افتاد و ما اکنون توانستیم بیش از ۱۰۰ هزار خدمات را هم شناسایی کنیم. مزیتی که کدهای ما چه در حوزه کالا و چه در حوزه خدمات ایجاد می‌کند و ارزش افزوده‌ای که برای بنگاه‌ها وکسب و کارها ایجاد می‌کند، مهم‌ترین موضوع آن این است که به عنوان یک کد بین‌المللی و یک ویترین شناسایی کالا و خدمات ایرانی می‌تواند در دنیا مطرح باشد.

کدینگ کالاهای تدارکاتی و صنعتی

مظهری در پاسخ به این سوال که روی چه کالاهایی ثبت می‌شود، اظهار کرد: عموما روی کالاهای بسته بندی و داروها و هر کالایی را که به صورت بسته بندی در اختیار مشتری قرار می گیرد، به‌ویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اکنون یک و نیم میلیون کالا را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بارکد کرده‌ایم. همچنین در کشور چیزی حدود هفت میلیون قلم کالا را با کدهای مختلف کدگذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ادامه داد:  یک موضوع بسیار مهم دیگر اینکه در این مرکز اتفاق افتاده و مرتبط با زنجیره تولید و تجارت است بحث کدینگ کالاهای تدارکاتی و صنعتی است. یک و نیم میلیون قلم کالای تدارکاتی و صنعتی را شناسایی و کد کردیم که عموما در صنایع مختلف مشترک هستند و دارای مزیتی‌هایی است، برای مثال در حوزه صنایع فولاد ۶۵۰ هزار قلم از این کالاهای تدارکاتی مشترک هستند، یعنی در صنعت فولاد می‌توان آن‌ها را دید.

مظهری ادامه داد: بزودی قرار است  از سامانه‌ ای رونمایی می‌کنیم که یک سامانه عرضه و تقاضا است، یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده را به یکدیگر معرفی کنیم، یعنی تجمیع عرضه و تقاضا ایجاد کنیم. اگر کالای تدارکاتی و صنعتی در کشور توسط یک یا چند شرکت تولید می‌شود و یک یا چند متقاضی آن را نیاز دارند، می‌توانیم این‌ها را با یکدیگر لینک و معرفی کنیم و نیز باعث تعمیق ساخت داخل و افزایش صادرات ما به کشورهای دیگر می‌شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران اظهار کرد: یک موضوع دیگر هم بحث شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است. اخیرا بخشنامه‌ای توسط سرپرست محترم ریاست جمهوری ابلاغ شد که هر فرد ایرانی در سال می‌تواند تا ۲۴ متر مربع فرش با خود به خارج از کشور ببرد، وقتی این فرش‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند برند ایرانی حفظ می‌شود، که این اتفاق توسط ما دارد انجام می‌شود و با شناسنامه‌دار کردن بین‌المللی فرش دستباف ما می‌توانیم این برند را در دنیا معرفی و حفظ کنیم.

گوهرسنگ‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند

مظهری اظهار کرد: موضوع دیگر که در همین زنجیره‌ها مطرح است بحث شناسنامه‌دار کردن گوهرسنگ‌ها است. اکنون گردش مالی گوهر سنگ در دنیا 1200 میلیارد دلار است ولی در کشور ما چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار، آن هم در بخش زیورآلات و تزیینات و جواهرات، اما متاسفانه در حوزه صادرات ما در دنیا شناخته نشده‌ایم و این اتفاق باعث می‌شود که گوهرسنگ‌های معتبر ایرانی که در ۵ هزار معدن شناسایی شده کشور استخراج می‌شوند به همه دنیا با همین شکل و ۱۷ زبان دنیا معرفی شوند.

همچنین قرار است شرکت‌های دانش بنیان نیز با استفاده از استاندارد GS1 شناسنامه دار شوند. شرکت‌های دانش بنیانی که عموما در حوزه صنعت و حوزه معدن و در حوزه تجارت فعالیت می‌کنند می‌توانند شناسایی شوند، ما در کشور بیش از 9 هزار شرکت دانش بنیان داریم و بیش از 14 هزار شرکت مستقر در پارک های علم وفناوری که برخی از آن‌ها شرکت دانش بنیان هستند، درهمین راستا تفاهم نامه‌ای را با وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری برای شناسنامه‌دار کردن شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری امضا کرده‌ایم، این اتفاق بسیار مبارکی است، چون در تمام دنیا هم از لحاظ خدمات و هم از لحاظ کالا، می‌توانیم این شرکت‌های دانش بنیان را معرفی کنیم. از این تعداد شرکت دانش بنیان در حدود 500 شرکت در حوزه معدن فعال هستند که با ایجاد شناسنامه بین المللی برای این شرکت ها می توان به سایر نخبگان کشور ایده داد که در این حوزه فعالیت بیشتری در ایجاد شرکت های دانش بنیان داشته باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2apdvg