شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 33142
تاریخ انتشار: 1401/10/26 08:35
تاکید وزیر کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور:

استانداری‌ها همچنان در آماده‌باش باشند

جلسه ستاد مدیریت بحران کشور جهت بررسی آخرین وضعیت متاثر از سامانه‌های بارشی اخیر و کاهش محسوس دما به ریاست وزیر کشور و با حضور اعضای ستاد ملی مدیریت بحران در وزارت کشور برگزار شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در این جلسه اظهارکرد: راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحراندر فصل سرما، اصلاح و بهبود الگوی مصرف در کشور است و در عین حال باید نسبت به کاهش مصرف انرژی نیز اهتمام داشت.

وزیر کشور راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحران را بهبود و اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصارف غیرضرور دانست و گفت: در موارد بسیاری با مصرف مازاد فراوان گاز روبهرو هستیم که به شبکه توزیع گاز فشار میآورد و سامانه توزیع گاز را دچار مشکل میکند که این رویه باید اصلاح شود. وزیر کشور در ادامه بر استانداردسازی مصرف انرژی نیز تاکید کرد و افزود: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد وظایفی طبق قانونی دارند که میبایست نسبت به بهینهسازی مصرف انرژی اقدام نمایند. وحیدی خاطر نشان کرد: در برخی مراکز به وفور گاز مصرف میشود که راندمان بالایی هم ندارد که در این زمینه میتوان به شیوه گرماتاب اشاره کرد که برای گرم کردن برخی محیطها اشاره کرد که بهرهوری ندارد و باعث اتلاف انرژی میشود.

وزیر کشور با اشاره به گزارش استانداران درباره وضعیت امدادرسانی گفت: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی، برودت هوا در روزهای آتی ادامه خواهد داشت و نیاز است گروههای مدیریت بحران همچنان فعال باشند و رصد میدانی نقاطی که دچار افت فشار گاز میشوند را ادامه دهند.

وی بر آمادگی استانهای معین برای امدادرسانی احتمالی به استان هایی که دچار مشکل میشوند، تاکید کرد.

وحیدی تداوم کار نانوایان در شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: پیشبینی رساندن سوخت مایع برای مناطقی که گاز کمبود وجود دارد، لازم است تا اگر دچار قطعی گاز شدیم با سوخت مایع مشکل مردم برطرف شود.

وی در مورد صنایع و تامین انرژی نیز گفت: فرض بر این است تا جای ممکن صنایع بهویژه صنایع فولادی را با تامین حداقلی گاز مورد نیاز در مدار حفظ کنیم تا دچار ریختگی کورهها نشویم.

وزیر کشور بر اطلاعرسانی دقیق و به موقع به مردم تاکید کرد و گفت: پویش «یک خانه یک اتاق گرم» با موفقیت در خراسان رضوی انجام شد و انجام آن در سایر استانها نیز کمککننده است.

وحیدی از مردم خواست که با کاهش مصرف گاز، به سوی افزایش مصرف برق نیاورند و زیرا برق نیروگاهها هم از طریق گاز تولید میشود.

وی همچنین درباره ادارات و تعطیلی آنها نیز توضیح داد: این کار به لحاظ ضرورت رخ داد اما استانداران تلاش کنند تا حداقل نیروها برای پاسخگویی به مراجعات مردم در ادارات حضور داشته باشند تا کار مردم بهخصوص در استانهایی که درجه حرارت قابل تحمل است، تعطیل نشود.

وزیر کشور درباره دوسوخته شدن صنایع نیز اظهارکرد: این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل نیز ضرورت دارد تا موارد اینچنینی بتوان از تعطیلی صنایع جلوگیری کرد.

سخن پایانی

ورود جبهه هوای سرد در روزهای اخیر و قطع گاز وارداتی از ترکمنستان سبب شده تا شبکه توزیع گاز بهویژه در استانهای شمال شرقی کشور با افت فشار روبهرو شود؛ اکنون ۲۳ استان کشور با بارشهای زمستانه برف و باران روبهرو هستند و دمای هوا در برخی استانها به زیر صفر درجه رسیده است.

 با هدف مدیریت مصرف انرژی در برخی استانها مدارس غیرحضوری و کارمندان دورکار شدهاند و گاز ادارات برای تامین گاز خانگی هموطنان قطع شده است.

سازمان هواشناسی روز یکشنبه - ۲۵ دی - از وضعیت جوی نارنجی و شروع بارش برف و باران شدید در ۲۳ استان خبر داد و اعلام کرد: هوای سرد تا ظهر دوشنبه در کشور ماندگار است.

 اختلال در سفرهای بینشهری و داخل شهر، اختلال در فعالیتهای عمرانی، اختلال در ناوگان حملونقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بهویژه برق و گاز نیز اعلام شده است.

بر اساس گزارش هواشناسی وضعیت جوی کشور همچنان نارنجی است و تا پیش از ظهر دوشنبه سرما و بارشها در بیشتر نقاط کشور ادامه خواهد شد و دوباره در روز سهشنبه با ورود سامانه بارشی جدید بارشها تقویت میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rbpd6