-
بازار مبلمان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند

پایه صنعت مبل، لق شد

پایین آمدن قدرت خرید، دردی است که این روزها به جان مردم افتاده است.

این روزها دخل ‌ وخرج شهروندان هیچ تناسبی با هم ندارد و بسیاری از مردم در هزینه ‌ های روزمره خود مانده ‌ اند. در این بین، بازار نیز در وضعیت بسیار بدی به ‌ سر می ‌ برد. نفس بازار مدت ‌ هاست به ‌ شماره افتاده و حال ‌ وروز خوبی ندارد. از سوی دیگر، نباید بازاریان را فراموش کرد. چرخه ‌ ای بین مردم و فعالان بازار برقرار است که حالا با کاهش قدرت خرید مردم این چرخه دچار اختلال شده است. به بیان دیگر، پایین آمدن قدرت خرید، یکی از دلایل کاهش تولید است و تولیدکنندگان هیچ رغبتی به تولید ندارند. از سوی دیگر، انبار کردن مبلمان، کاری بسیار دشوار و پرهزینه است و بلافاصله پس از تکمیل شدن تولید، باید به فروش برسد پس متوقف کردن خط تولید بسیار به ‌ صرفه ‌ تر است. آفتی که این روزها به جان تولیدکنندگان افتاده و به ‌ واسطه آن به سمت تعطیلی واحد تولیدی خود می ‌ روند. صمت در این گزارش به بررسی وضعیت بازار مبلمان پرداخته است.

تعمیرات یا تولیدات؟

لوازم ‌ خانگی و اقلامی مانند مبل سال ‌ هاست از لیست خرید بسیاری از اقشار سطح جامعه حذف ‌ شده، چراکه این کالاها نه ‌ تنها با افزایش قیمت روبه ‌ رو هستند، بلکه مردم به ‌ دلیل تورم موجود و همچنین کاهش قدرت خرید، در کنار افزایش جزئی حقوق توان خرید آنها را ندارند و در واقع بیشتر در تلاش برای تأمین ضروری ‌ ترین نیازهای خود هستند. بر همین اساس، چند سالی می ‌ شود خرید پارچه رومبلی به ‌ جای مبلمان جدید رونق پیدا کرده، موضوعی که باعث شده این بازار از افزایش قیمت ‌ ها جا نماند.

افزایش بی ‌ رویه قیمت ‌ ها که ناشی از گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت تولید است و در نتیجه خرید مبل با این قیمت ‌ های گزاف از عهده بسیاری از خانواده ‌ ها خارج ‌ شده و دیگر در اولویت خرید آنها قرار ندارد، از همین ‌ رو بازار با رکود روبه ‌ رو شده است. مردم این روزها به فکر خرید برنج و گوشت هستند و قیمت ‌ های نجومی کالاهای اساسی، راهی برای خرید مبلمان باز نمی ‌ گذارد.

افزایش قیمت ‌ مبلمان این روزها بسیار صعودی است. این در حالی است که قیمت برخی از مبل ‌ های بازار از خودروهای داخلی نیز سبقت ‌ گرفته و به ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. قدرت خرید مردم بیش از ۳ برابر کاهش و از سوی دیگر، قیمت مبل و صنایع چوبی بیش از ۷ برابر گران ‌ شده است.

به ‌ دنبال افزایش قیمت تمام ‌ شده کالا، بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت از ادامه فعالیت بازمانده و ترجیح می ‌ دهند در بازار تعمیرات نانی از این صنعت درآورند و چراغ تولید را به ‌ سختی روشن نگه دارند. صمت در این گزارش به شرایط بازار مبل پرداخته است.

علت گرانی مبل چیست؟

علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل ‌ سازان تهران درباره وضعیت فعلی بازار مبلمان به صمت گفت: فعالان صنعت مبل ‌ و کاسبان این بازار مدت ‌ هاست با افت فروش مواجه هستند و به ‌ دلیل تحریم ‌ ها و وضعیت اقتصادی، با کاهش قدرت خرید، ‌ شهروندان بیشتر به تعمیرات مبل روی آورده ‌ اند. وی افزود: در حال ‌ حاضر بازار مبلمان در شرایط بسیار بدی قرار دارد و بسیاری از مردم قدرت خرید مبلمان ندارند. به ‌ عنوان مثال در سال ‌ های قبل یک کارمند یا کارگر با 10 تا ۱۵ ‌ میلیون ‌ تومان می ‌ توانست یکدست مبل راحتی بخرد، اما امروز همین کالا ۳۵ تا ۴۰ ‌ میلیون ‌ تومان است؛ بنابراین تقاضا در بازار مبلمان به ‌ شدت کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اولویت در تامین معیشت خانوار اظهار کرد: اقلامی مانند مبل سال ‌ هاست از لیست خرید بسیاری از افراد جامعه حذف ‌ شده است. علت این موضوع نیز این است که این کالاها نه ‌ تنها با افزایش قیمت روبه ‌ رو هستند، بلکه مردم به ‌ دلیل تورم موجود و همچنین کاهش قدرت خرید، در کنار حقوق نامتناسب با تورم، توان خرید آن را ندارند و بیشتر در تلاش برای تامین ضروری ‌ ترین نیازهای خود هستند.

رئیس اتحادیه مبل ‌ سازان و درودگران ایران درباره رشد تعمیرات مبلمان از سوی مصرف ‌ کنندگان با توجه به بالارفتن قیمت خرید، اظهار کرد: به ‌ دنبال بالا رفتن قیمت ‌ ها، هزینه تعمیرات هم به همین نسبت افزایش یافته، چون برای تعمیر مبل هم پارچه و اسفنج و... لازم بوده که هزینه آنها نیز بالا رفته است.

دلالان کجای قصه هستند؟

عباسی در بررسی دلایل گرانی مبلمان در سال جاری گفت: علت اصلی گرانی مبل، افزایش قیمت مواد اولیه و حضور دلالان و واسطه ‌ ها در بازار این مواد است. همچنین تغییر قیمت مواد اولیه ساعتی شده که ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد. در این میان، قیمت پارچه نیز اهمیت دارد و لحظه ‌ ای تغییر می ‌ کند. به علت افزایش هزینه تمام ‌ شده تولید کالا در سال جاری افزایش نرخ داشته ‌ ایم و چاره ‌ ای جز این نبود.

وی با بیان اینکه مواد اولیه از سوی دلالان و واسطه ‌ ها توزیع می ‌ شود، اظهار کرد: دلالان و واسطه ‌ ها که پول کافی دارند، مواد اولیه را از کارخانه ‌ ها یا واردکنندگان می ‌ خرند، سپس احتکار می ‌ کنند یا به هر قیمت که دل ‌ شان بخواهد به تولیدکنندگان مبل عرضه می ‌ کنند. این فعال بازار با تاکید بر نقش نظارتی دولت گفت: اکنون بزرگ ‌ ترین مشکل ما این است که نهادهای نظارتی در فرآیند تامین، تولید و توزیع، نظارتی روی شرکت ‌ های تامین ‌ کننده مواد اولیه صنایع مبلمان ندارند و هر طور بخواهند قیمت ‌ گذاری می ‌ کنند. یک ‌ سری از دلال ‌ ها در میان تامین ‌ کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان وجود دارند که با بالارفتن نرخ دلار، قیمت مواد اولیه را بالا می ‌ برند و با کاهش قیمت دلار، قیمت ‌ ها در همان روند افزایشی باقی مانده و باعث افزایش قیمت بی ‌ رویه مبلمان می ‌ شوند.

انبار مبل سازان پر است

عباسی درباره آینده بازار مبلمان با توجه به شرایط موجود، گفت: با توجه به دستمزد ‌ های بالا، هزینه ‌ های بیمه و مالیات، مشخص نبودن آینده بازار و کاهش تقاضا، روشن نگه داشتن چراغ کسب در شرایط فعلی بسیار سخت است. متاسفانه بسیاری از فعالان این حوزه تصمیم به تعطیلی کارگاه خود دارند و عده ‌ ای نیز تعطیل شده ‌ اند. همچنین فضای نگهداری یکدست مبل حدود ۳۵ متر است و از سوی دیگر، کاهش تقاضا موجب پر شدن ظرفیت انبارها شده است.

مشکلات مبل سازان

رئیس اتحادیه درودگران و مبل ‌ سازان در پایان به بیان چالش ‌ های پیش ‌ روی این صنعت پرداخت و اظهار کرد: چالش ‌ های بسیاری پیش ‌ روی صنعت مبلمان است. افزایش قیمت ‌ مواد اولیه به صورت ساعتی بسیار مشکل ‌ ساز است، اما این موضوع تنها شامل صنف ما نمی ‌ شود.

از سوی دیگر، بالا بودن قیمت تمام ‌ شده محصولات یکی از مشکلات تولیدکنندگان است که حتی صادرات را برای آنها دشوار کرده، چراکه در مواردی قیمت تمام ‌ شده محصول از قیمت کالاهای وارداتی نیز بیشتر می ‌ شود و یکی از دلایل اصلی این شرایط نبود نظارت بر تامین ‌ کنندگان مواد اولیه و حضور دلالان در بازار است.

این در حالی است که افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهایی که مشابه داخلی دارند باعث می ‌ شود مردم هزینه بیشتری برای تهیه کالای وارداتی بپردازند. در این شرایط، اگر دولت قصد حمایت از تولید دارد، بهتر است با کاهش مالیات و... این کار را انجام دهد.

مردم نمی توانند مبل بخرند

علی ‌ اصغر دمیرچی، نایب رئیس اتحادیه درودگران و مبل ‌ سازان تهران، افزایش قیمت مبل در سال جاری را رد کرد و به صمت گفت: افزایش قیمت رسمی وجود ندارد، اما با توجه به گرانی مواد اولیه مانند چوب و افزایش حقوق ‌ ها، به ‌ طور طبیعی شاهد افزایش قیمت مبل خواهیم بود. وی با اشاره به دلایل گرانی مبلمان، اظهار کرد: با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه می ‌ توان درباره قیمت مبل نظر داد، زیرا مواد اولیه روز به روز گران ‌ تر می ‌ شود و بازار به دست دلالان افتاده که تعادل بازار را از بین برده ‌ اند، زیرا مواد اولیه را از کارخانجات با قیمت ‌ های ارزان خریداری و احتکار می ‌ کنند و به چندین برابر قیمت می ‌ فروشند. مافیای مبل وجود ندارد و آنچه در بازار است، مافیای مواد اولیه است افرادی که تعیین ‌ کنندگان اصلی قیمت ‌ ها به ‌ شمار می ‌ آیند.

مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند

دمیرچی درباره قیمت ‌ های مبل در بازار گفت: قیمت مبل از 10 میلیون تومان شروع می ‌ شود و با توجه به اسفنجی که در آن استفاده می ‌ شود، قیمت ‌ ها تغییر می ‌ کند. این در حالی است که خرید مبل بسیار کاهش پیدا کرده و نسبت به سال گذشته با کاهش قیمت ‌ ها مواجه هستیم، زیرا با گرانی مبل مردم قدرت خرید خود را از دست داده ‌ اند.

تعمیر یا خرید مبل

رئیس اتحادیه درودگران و مبل ‌ سازان تهران با اشاره به روی آوردن مردم به تعمیرات مبل، اظهار کرد: اکنون مردم به جای خرید مبل به تعمیرات روی آورده ‌ اند، زیرا فردی که یکدست مبل دارد که اسکلت آن سالم است، اما کسی آن را خریداری نمی ‌ کند می ‌ تواند با یک پارچه جدید به ‌ راحتی شکل ظاهری مبل خود را تغییر داده و آن را نونوار کند.

وزارت صمت کاری کند

کامل درستان، تولیدکننده مبلمان درباره صادرات مبلمان به صمت گفت: بخش صادرات، همپای تولید و فروش داخل کار می ‌ کند. سعی می ‌ کنیم با وجود چالش ‌ هایی که در مسیر قرار دارد، صادرات را فعال نگه داریم.

درستان با اشاره به چالش ‌ های تولید در این صنعت اظهار کرد: یکی از چالش ‌ های اصلی تولیدکنندگان، قیمت مواد اولیه است. به ‌ دلیل تحریم و تغییر نرخ دلار، هیچ ‌ وقت نمی ‌ توانیم لیست قیمت مشخصی داشته باشیم. اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند کنترل نرخ مواد اولیه را به ‌ دست گیرد، همه تولیدکنندگان می ‌ توانند خدمات خوبی به مشتریان بدهند. از سوی دیگر، مالیات نیز موضوع مهمی است که چالش زیادی برای ما ایجاد می ‌ کند و منجر به اخراج کارگر یا کاهش تولید
می ‌ شود.

وی با توجه به مشکلاتی که در مسیر تامین پارچه قرار دارد، بیان کرد: زمانی که کشوری تحریم است، قطعا واردات آن نیز دچار مشکل می ‌ شود. سعی می ‌ کنیم تا حد امکان از پارچه ‌ های با کیفیت ایرانی استفاده کنیم، اما در برخی موارد با نظر خود مشتری از پارچه ‌ های ترک یا چینی موجود در بازار استفاده می ‌ کنیم که قیمت ‌ های آن ساعتی تغییر می ‌ کند.

سخن پایانی

این روزها کسادی بازار خبر از کاهش قدرت خرید مردم می ‌ دهد. هنگامی که هزینه ‌ ها زیاد است، مردم به سمت خرید وسایل چوبی و مبل نمی ‌ روند، به همین دلیل به جای خرید مبل نو شاهد تعمیر مبل هستیم که از قضا بسیار هم گران است. واحدهای تولیدی در حال مقاومت هستند که قیمت ‌ ها ثبات پیدا کند. تولیدکنندگان و شهروندان مدت ‌ هاست دیگر به کاهش قیمت ‌ ها امیدی ندارند. به بیان دیگر، بهتر است بگوییم ارزانی آرزویی محال برای مردم است که از آن قطع امید کردیم، اما ثبات قیمت چه؟ آن ‌ هم به یمن تلاش برخی از مسئولان قرار است آرزویی محال می ‌ شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*