دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 96339
تاریخ انتشار: 1402/08/09 07:09

سفر به مشهد با قطار بیشتر خوش می‌گذره؟

شهر مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی است. همه‌ساله گردشگران زیادی به قصد زیارت حرم امام رضا (ع)، نه‌تنها از ایران بلکه از کشورهای همسایه نظیر عراق، راهی این شهر می‌شوند.
سفر به مشهد با قطار بیشتر خوش می‌گذره؟

شهر مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی است. همه‌ساله گردشگران زیادی به قصد زیارت حرم امام رضا (ع)، نه‌تنها از ایران بلکه از کشورهای همسایه نظیر عراق، راهی این شهر می‌شوند. راه‌های مختلفی برای سفر به این شهر وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به رزرو بلیط قطار اشاره کرد. اگر مردد هستید که با چه وسیله نقلیه‌ای به این شهر سفر کنید، این نوشتار را تا انتها بخوانید. در این نوشتار قصد داریم از مزایا و ویژگی‌های مثبت سفر با قطار به مشهد بگوییم.

 

امکانات و خدمات بیشتر

یکی از ویژگی‌هایی که سفر با قطار را جذاب‌تر از دیگر وسایل نقلیه می‌کند، امکانات و خدماتی است که در آن ارائه می‌شوند. البته این امکانات کاملاً به تعداد ستاره‌های آن قطار، یا همان سطح کیفیت آن قطار بستگی دارد.

قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور را می‌توان ازنظر امکانات و خدمات به ۳ دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • قطارهای ۳ ستاره
  • قطارهای ۴ ستاره
  • قطارهای ۵ ستاره (لوکس)

هرچه تعداد ستاره‌ها یک قطار بیشتر شود امکانات و خدمات آن بالاتر می‌رود. ازجمله این خدمات می‌توان به تنوع منوی غذایی اشاره کرد. اگر عاشق غذا و خوراکی باشید، قطعاً این امکانِ قطارهای لوکس، سفرتان را جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد؛ پس هنگام رزرو بلیط قطار حتماً حواستان به تعداد ستاره‌های قطار باشد.

نکته: در مسیرهای ریلی که به سمت شهر مشهد می‌روند، معمولاً قطارهای ۵ ستاره نیز فعال هستند. برای مثال شما می‌توانید با خرید بلیط قطار تهران مشهد 5 ستاره سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

 

فرصتی برای گپ‌و‌گفت

اگر دوست دارید از مسیر سفر خود به شهر مشهد بیشتر لذت ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ قطارهای کوپه‌ای بروید. قطار کوپه‌ای به دو صورت کوپه‌های ۴ تخته و ۶ تخته در دسترس هستند. بسته به تعداد مسافران مي‌توانید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

اگر فاصله شهر مبدأتان تا مشهد طولانی باشد و لازم شود یک شب را در قطار بمانید، این زمان فرصت خوبی است تا با دوستان و نزدیکان خود، به گپ‌زنی بپردازید، خاطرات گذشته را مرور کنید و در مسیر بگویید و بخندید. این فضای شخصی که به شما اجازه می‌دهد از هم‌صحبتی با همسفرانتان حداکثر لذت را ببرید، امکانی است که می‌توان گفت فقط در قطارهای کوپه‌ای وجود دارد.

حریم شخصی بیشتر

اگر بتوانید یک کوپه را به‌صورت دربست برای خود رزرو کنید یا تعدادتان به ۴ یا ۶ نفر برسد، می‌توانید در تمام طول سفر یک کوپه‌ی اختصاصی داشته باشید. در کوپه‌ی اختصاصی شما هیچ‌کسی مزاحمتان نخواهد شد. می‌توانید استراحت کنید، از مانیتور داخل قطار برای تماشای فیلم استفاده کنید، با گوشی یا لپ‌تاپ خود فیلم و سریال موردعلاقه‌تان را ببینید، بازی کنید یا به کارهای شخصیتان برسید.

 

 

 

 

وجود تخت در کوپه

یکی از بهترین ویژگی‌های قطارهای کوپه‌ای، وجود تخت‌خواب در کوپه است. هر زمان که نیاز داشتید، می‌توانید بر روی تخت خود استراحت کنید. به‌خصوص اگر زمان سفرتان به‌گونه‌ای است که یک شب در قطار می‌مانید، وجود تخت سفرتان را تا حد بسیار زیادی راحت­تر و لذت‌بخش­تر می‌کند.

لذت بردن از زیبایی‌های مسیر

اگر جزء آن دسته از مسافرینی هستید که عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارید و از دیدن زیبایی‌های مسیر سفر نیز لذت می‌برید، قطعاً قطار گزینه‌ی مناسبی برای شماست. می‌توانید از پنجره کوپه‌ی خود یا پنجره‌های موجود در قطار مناظر اطراف را ببینید. تماشای مناظر در طول مسیر، لذت سفرتان را دوچندان می­کند.

 

امکان گشت‌وگذار در قطار

یکی از فرصت­هایی که تنها می‌توان در قطار تجربه کرد، گشت‌وگذار در راهروهای قطار است. تنها در سفر با قطار می‌توانید از جای خود بلند شوید، در راهروی قطار قدم بزنید، به سمت رستوران بروید یا حتی در کوپه‌ی خود کمی بدنتان را بکشید تا خستگی­تان برطرف شود. امکانی که در وسیله‌های دیگری نظیر خودروی شخصی، اتوبوس و هواپیما ندارید و ممکن است باعث خستگی، گردن درد و کمردرد شما شود. حتی اگر برای مسیر رفت از شهر تهران به مشهد بلیط هواپیما رزرو کرده‌اید، می‌توانید بلیط قطار مشهد تهران را خریداری کنید تا در مسیر برگشت لذت سفر با قطار را از دست ندهید.

 

لذت بیشتر برای کودکان

اگر با کودک کم‌سن‌وسال خود سفر می‌کنید، با خرید بلیط قطار می‌توانید سفر لذت‌بخشی را برای او فراهم کنید. اگر به سراغ بلیط اتوبوس یا هواپیما بروید، باید کودک خود را مجبور کنید تا در تمام طول مسیر بر روی یک صندلی بنشیند؛ اما در سفر با قطار او این امکان را پیدا می‌کند که از صندلی خود بلند شود، در کوپه به بازیگوشی بپردازد و در راهروی قطار کمی گشت‌وگذار کند و از دیدن مناظر بیرون لذت ببرد.

همچنین وجود سرویس بهداشتی در هر واگن (سالن) باعث می‌شود که کودک شما سفر راحت‌تری را در پیش داشته باشد. اگر به سراغ بلیط اتوبوس بروید یا از ماشین شخصی خود برای رسیدن به مشهد استفاده کنید، کودک شما مجبور است مدت‌ها صبر کند تا به مکانی مناسب برای رفتن به سرویس بهداشتی برسید. از طرفی تکان‌های اتوبوس و ماشین شخصی ممکن است باعث حالت تهوع در کودک شما شود؛ اما در سفر با قطار این مشکل برای او پیش نمی‌آید.

همچنین کودک شما می‌تواند در درون کوپه سروصدا کند. البته به شرطی که کوپه را به‌طور کامل رزرو کرده باشید. نیازی نیست نگران شوید سروصدای کودک شما دیگر مسافرین را اذیت می­کند. ازاین‌جهت او آزادی بیشتری در طول مسیر سفر خواهد داشت و بیشتر به او خوش می‌گذرد.

 

 

 

 

قیمت کم‌تر

قیمت بلیط قطار به‌طورمعمول از بلیط هواپیما کم‌تر می­شود. در ادامه با عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت نهایی بلیط قطار آشنا شوید:

  • شرکت ریلی
  • تعداد ستاره‌های قطار
  • نوع سالن (کوپه یا اتوبوسی)
  • تعداد تخت‌های هر کوپه (۴ تخته، ۶ تخته)

 

  • هرچه تعداد ستاره‌های قطار بیشتر شود، قیمت بلیط آن بالاتر می‌رود.
  • قیمت بلیط‌های کوپه‌ای از اتوبوسی بیشتر است.
  • بلیط‌های قطار کوپه ۴ تخته قیمت بالاتری نسبت‌به بلیط قطارهای کوپه ۶ تخته دارند.
  • اگر یک کوپه را به‌طور کامل رزرو کنید، باید قیمت بیشتری را بپردازید.
  • اگر به دنبال سفری لوکس هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ قطارهای ۵ ستاره بروید تا بیشتر به شما خوش بگذرد.

به‌طورکلی می‌توان این ادعا را کرد که با میزان پول یکسان می‌توانید امکانات بیشتری را در قطار در مقایسه با هواپیما تجربه کنید؛ چراکه در مسیرهای داخلی کلاس فرست وجود ندارد و کلاس‌های پروازی بیزینس نیز در تمام مسیرها فعال نیستند و در مقایسه با قطارهای 5 ستاره، خدمات و امکانات خاصی به مسافران ارائه نمی‌کنند. بنابراین چه بخواهید هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید تا پول بیشتری را بابت خرید یا بازدید از جاذبه‌های شهر مشهد خرج کنید، چه بخواهید سفر لوکسی را با داشتن امکانات و خدمات بیشتر تجربه کنید، خرید بلیط قطار به نفع شما است.

 

کلام آخر

سفر با قطار می‌تواند یکی از جذاب‌ترین شیوه‌ها برای رفتن به شهر مشهد باشد. شما می‌توانید در کنار دوستان خود در یک کوپه لحظات لذت‌بخشی را تجربه کنید. هم‌چنین می‌توانید به سراغ قطارهای لوکس بروید و از امکانات و خدمات باکیفیت آن‌ها نهایت لذت را ببرید. سفر با قطار برای کودکان و حتی سالمندان نیز جذابیت خاصی دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oxoxq