شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 105263
تاریخ انتشار: 1402/12/09 05:58

پایانه‌های مرزی، مزیت مطلق آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی با 5 پایانه مرزی رسمی هم اکنون صاحب کرسی اول در کشور است و یک پنجم پایانه‌های ورود و خروج به کشور را به خود اختصاص داده است. ۹۶۷
پایانه‌های مرزی، مزیت مطلق آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی با 5 پایانه مرزی رسمی هم اکنون صاحب کرسی اول در کشور است و  یک پنجم پایانه‌های ورود و خروج به کشور را به خود اختصاص داده است. ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با 3 کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان موجب شده تا آذربایجان‌غربی به یکی از استان‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در توسعه تجارت بین المللی به ویژه با کشورهای اروپایی بدل شود که البته این امر در دولت سیزدهم بسیار رونق یافته و روند توسعه زیرساخت ها برای استفاده از این مزیت، با سرعت دنبال می‌شود.

چندی پیش محمدصادق معتمدیان ظهر در جلسه شورای

گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی است، افزود: ۲ پایانه جدید میان ایران - عراق و ایران - ترکیه مصوب شده که سال آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری آنها خواهیم بود.

به گزارش مهر استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سختگیری فراتر از قانون در بخش تولید، قابل قبول نیست، گفت: همه کارشناسان و مدیران در چارچوب قانون، حمایت از بخش تولید را در دستور کار قرار دهند، قانون برای تسهیل روند اقتصادی، حل موانع و رفع مشکلات در بخش توسعه‌ای بوده و نباید مردم از قانون نگرانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نحوه کار و تعامل کارشناسان سیستم اقتصادی استان در زنجیره تولید و اقتصادی ادارات بررسی شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان و مدیران، نگاه منجمد به واحدهای تولیدی نداشته و خارج از کلیدواژه حمایت از تولید، عمل نکنند.

استاندار آذربایجان‌غربی دیپلماسی فعال منطقه‌ای را نیز از اولویت‌های دولت سیزدهم معرفی کرد و افزود: کریدور اتصال شمال غرب به جنوب کشور یکی از مباحث مهم ملی است که ۵۴۰ کیلومتر از آن، حوزه بازرگان تا بوکان در آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه این کریدور فتح باب برای توسعه روند اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس است، اضافه کرد: با تمرکز دولت سیزدهم روی این موضوع، به زودی شاهد اتمام این کریدور خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: واحدهای تولیدی از این فرصت و ظرفیت اتصال به کریدور جنوب می‌توانند بهره‌برداری مناسبی داشته باشند که دسترسی آنان به کشورهای حوزه خلیج فارس را تسهیل می‌کند.

معتمدیان در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های پیش شهرستان سلماس تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شده اما هیچ سودی برای مردم آن شهر نداشته است، تصریح کرد: با افتتاح این پایانه در شهر سلماس، شاهد رونق اقتصادی در این منطقه خواهیم بود و به نوعی اقتصاد به سمت مردمی سازی حرکت می‌کند و این نشان از نقش مردم در حوزه اقتصاد است.

استاندار آذربایجان‌غربی در پایان با قدردانی از نگاه توسعه‌ای مدیران قوه قضائیه در آذربایجان‌غربی، افزود: دستگاه قضائی با هماهنگی روزافزون خود، به دنبال تسهیل توسعه واحدهای تولیدی در استان است که قدردان آنها هستیم.

تردد حدود ۱۷۰ هزار کامیون در مرز بازرگان

از آنجایی که آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی، سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز جمهوری آذربایجان و «تمرچین» پیرانشهر در مرز عراق است، سراغ یگی دیگر از پایانه‌های مرزی نیز رفتیم که این روزها حواشی سمت آن بود که خودروهای سنگین در صف ورود به کشور هستند. پایانه مرزی بازرگان با تردد حدود ۱۷۰ هزار کامیون از جمله مهم‌ترین پایانه‌های سطح استان و البته کشور است که مسیر تردد ترانزیتی به کشور ترکیه و دروازه ورود به قاره اروپا محسوب می‌شود.

مدیر پایانه مرزی بازرگان در خصوص میزان تردد کامیون‌ها اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۶۹ هزار و ۶۶۸ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کمتر است. بهرام سلمان‌زاده با بیان اینکه این پایانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است افزود: کارکنان مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی خدمات‌رسانی کرده و فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها بی‌وقفه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عمده مقاصد ترانزیتی کامیون‌هایی که از بازرگان گذر می‌کنند، مرزهای باشماق، خسروی و آستارا است، اضافه کرد: این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۶۲۵ دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: امسال در مجموع ۶۳ هزار ۲۵۹دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۰۶هزار و ۴۰۹ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده که به ترتیب ۱۴ درصد و ۱۸درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سلمان‌زاده اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

وی همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین‌آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان تردد اتوبوس از این مرز نیز در این مدت چهار هزار و ۶۵۱ دستگاه بوده که سال گذشته در مدت مشابه پنج هزار و ۷۹ دستگاه تردد داشت و امسال ۹ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در پایانه مرزی بازرگان در مجموع حدود ۲۰۰ کامیون ایرانی و خارجی در انتظار خروج از کشور هستند که این میزان نیز روال معمولی مرز به شمار می‌رود.

سخن پایانی

با توجه به این آمار و سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت سیزدهم، روزانه صدها کامیون و هزاران نفر از مرزهای آذربایجان‌غربی به راحتی تردد می‌کنند که نشانه رونق مناسب در این مرزهاست؛ البته که توقع‌ها از یک استان مرزی بسیار بیشتر از این حرف‌ها است که جا دارد با تلاش بیشتر و احداث زیرساخت‌های مناسب مرزی، این روند بهبود یابد.موضوعی که با استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی که تا ارومیه نیز رسیده و امتداد آن به سمت مرزها و همچنین بهبود وضعیت جاده‌های مواصلاتی به مرزها، می‌تواند زمینه‌ساز درآمد قابل توجه برای کشور و به تبع آن برای آذربایجان‌غربی و ایران‌مان باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oljeo