یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 99239
تاریخ انتشار: 1402/09/28 20:38
در همکاری با طبیعت دوستان نیشابوری اتفاق افتاد:

اهتمام فولاد خراسان در مقابله با ریزگردها و احیای منابع طبیعی

احیای تاغزارهای غرب و جنوب دشت نیشابور، یکی از راهکارهای تثبیت خاک، مقابله با پدیده ریزگردها و چالش های ناشی از آن است.
اهتمام فولاد خراسان در مقابله با ریزگردها و احیای منابع طبیعی

شرکت مجتمع فولاد خراسان، با حمایت از برنامه های طبیعت دوستان و تشکل های محیط زیستی شهرستان، در پی احیای این میراث طبیعی است که متاسفانه در دهه های اخیر توسط سودجویان رو به نابودی رفته و پیامدهای زیان بار این تخریب ها برای محیط زیست و سلامت مردم، گریبانگیر نسل های امروز و آیندگان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی فولاد خراسان، با درخواست گروهی از فعالان پیشکسوت حوزه محیط زیست و هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان، این شرکت در برنامه احیای تاغزارهای ارزشمند نیشابور مشارکت کرد و همکاران معاونت سرمایه های انسانی (مدیریت HSE) و مدیریت روابط عمومی فولاد خراسان در اجرای این برنامه همکاری صمیمانه داشتند.
بر اساس این گزارش، در برنامه احیای تاغزارهای جنوب شهرستانهای نیشابور و زبرخان و شرق میان جلگه، که دومین مرحله از اجرای آن روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۲ با همکاری کارگروه محیط زیست هیأت کوهنوردی و ادارات منابع طبیعی و محیط زیست و با حمایت شرکت «مجتمع فولاد خراسان»، برگزار شد، ۲۳ کیسه بزرگ (حدود یک تن) بذر گیاه «تاغ» جمع‌آوری و در اختیار اداره منابع طبیعی گذاشته شد.
این بذرها قرار است پس از تیمار و آمادگی های لازم در بیابان‌های نیشابور کاشته شوند.
در پی خشکسالی های پیاپی و تخریب های صورت گرفته توسط عوامل انسانی در دهه های اخیر، این سرمایه زیستی دشت نیشابور رو به زوال گذاشته است.
چراندن بی‌رویه دام ها، برداشت چوب، قطع درختان تاغ توسط سودجویان از جمله برای ذغال گیری و تجاوز به منابع طبیعی و... مخاطرات زیست محیطی جدی را در پی داشته است؛ جولان بیست روزه‌ی اخیر غبار و ریزگردها در شهرستان نیشابور و حتی بسته شدن جاده سبزوار به نیشابور و حرکت شن های روان به سمت روستاهای شهرستان میانجلگه و... از چالش هایی است که نیاز مبرم و اقدام فوری برای احیای منابع طبیعی و دشت درحال نابودی را می‌طلبد.
با احیای تاغزارها و نیز همیاری مردم به ویژه جوامع روستایی در مراقبت از این سرمایه های زیست‌بوم می توان هوای بی غبار و آسمان فیروزه ای نیشابور را به آیندگان هدیه داد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ol5xo