یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 14263
تاریخ انتشار: 1401/01/21 04:07

تولید رمزارز ملی در آینده نزدیک

عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: به‌زودی طرح تولید رمزارز ملی در یکی از مناطق آزاد کشور اجرا می‌شود.

به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، علی پاک‌باخته‌گان زنجانی تاکید کرد: تولید رمزارز ملی بخش‌هایی غیر از ماینینگ از جمله صرافی، کیف پول دیجیتال و خدمات جانبی رمزارزها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ورود بلاک‌چین و فرصت‌های شغلی آن در اقتصاد روز دنیا به بررسی خدمات مختلف این فناوری پرداخت و گفت: در سال ۱۹۹۳ زمانی که بحث دنیای بدون مرز مطرح شد و صحبت از دهکده جهانی بود، فرافناوری بلاک‌چین به وجود آمد؛ این فناوری در یک سیستم غیرمتمرکز تلاش کرد تا دنیا را بدون مرز کند. در این دنیا، دیگر ناظر و کنترل‌کننده بر مالکیت افراد وجود ندارد و هر فردی فقط خودش می‌داند که مالک چه دارایی‌هایی است.

عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: در اقتصاد بلاک‌چین، مفهومی مانند دیفای (امور مالی غیرمتمرکز)، عملا بانکداری سنتی و الکترونیکی را کنار زده است. در این پلتفرم، خدمات سپرده‌گذاری ارائه می‌شود و می‌توان سودی براساس نوع سرویس مشخص شده مبتنی بر فضای بلاک‌چینی دریافت کرد. 

در اینجا سپرده به‌طورمستقیم به‌دست فردی که تقاضای وام گرفتن از این پلتفرم را دارد، خواهد رسید و وثیقه به شکل رمزارز در اختیار این پلتفرم قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، کنترل کامل دارایی‌های فرد در اختیار خودش است و شیوه خرج شدن آن را نیز خودش مشخص می‌کند.

پاک‌باخته‌گان‌زنجانی ادامه داد: حوزه دیگر اقتصاد بلاک‌چین مربوط به مفهوم NFT است که در واقع به دارایی دیجیتالی می‌گویند که قابل مشاهده نباشد و ارزش خود را به صورت نوعی از رمزارز حفظ می‌کند. در حقیقت، همانطور که یک فرش دستباف یا تابلوی نقاشی، ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند و نوعی سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید، درباره NFT نیز این امر صدق می‌کند.

وی حوزه دیگر مربوط به فناوری بلاک‌چین را متاورس عنوان کرد که به ایده فضای مجازی مشترکی اشاره دارد و در آن می‌توان با استفاده از دستگاه‌های گوناگون، به افراد دسترسی پیدا کرد. 

عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تاکید بر اهمیت آگاهی و لزوم دانستن اقتصاد کلان در حوزه بلاک‌چین، افزود: اقتصاد کلان پیش‌نیاز شناسایی بازار رمزارزهاست و کمک می‌کند بتوان در حوزه‌های گوناگون از جمله بازارهای مالی، تحلیل‌های درستی ارائه داد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oa8pl