شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 11812
تاریخ انتشار: 1400/12/01 12:43

پیک بستری‌های اُمیکرون در راه است

وزیر بهداشت با بیان اینکه در سویه اُمیکرون هنوز به پیک بستری‌ها نرسیده‌ایم، اما به‌زودی این پیک فرا می‌رسد، در عین حال گفت: اکنون ۱۲ درصد تخت‌های بیمارستانی و ۲۳ درصد تخت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور در اختیار بیماران کرونایی است.

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی با اعلام این خبر در حاشیه عیادت از حضرات ‌آیات علوی گرگانی و ری‌شهری در یکی از بیمارستان‌های تهران، سالگرد ورود کرونا به کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر موج جدید کرونا ۳ پیک ایجاد می‌کند. نخستین پیک مربوط به مراجعات سرپایی، دومین پیک مربوط به بستری‌ها و سومین پیک مربوط به فوتی‌هاست.

عین‌اللهی افزود: در سویه اُمیکرون، هنوز به پیک بستری‌ها نرسیده‌ایم، اما به‌زودی این پیک فرا می‌رسد. 

وی با اشاره به فداکاری‌های کادر بهداشت و درمان طی ۲ سال گذشته، بیان کرد: از سال ۹۸ تاکنون فراز‌ونشیب‌های زیادی داشته‌ایم و کادر بهداشت و درمان در این مدت امتحان بسیار خوبی داده و ایثارگری و فداکاری خود را ثابت کرده است. 

وی افزود: اکنون ۶ شرکت تولید واکسن فعالیت دارند و قادریم انواع مختلف واکسن را در کشور تولید کنیم. در مقایسه با آمار دنیا و حتی کشورهای پیشرفته آمار واکسیناسیون در ایران خوب است و خیلی از کشورها هنوز به این میزان از واکسیناسیون نرسیده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: در ابتدای ورود ویروس کرونا مشکلات زیادی داشتیم، اما امروزه اتاق‌های مراقب ویژه بسیار مجهزی داریم، انواع و اقسام دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های کمک‌تنفسی (ونتیلاتور) در اختیار داشته و به روش‌های پیشرفته رفع مشکلات تنفسی بیماران مسلط هستیم. 

عین‌اللهی افزود: از نظر دارویی هم کمیته علمی به وحدت نظر رسیده‌اند و خوشبختانه بعد از ۲ سال داروهای موثر کرونا را در اختیار داریم و می‌دانیم برای هر بیماری از چه نوع دارویی استفاده کنیم. وزیر بهداشت بیان کرد: تاکنون ۹۱ درصد مردم دوز اول واکسن، ۸۱ درصد دوز دوم واکسن و ۳۲ درصد دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عین‌اللهی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اذعان دارد ایران در زمینه مقابله با کرونا جزو کشورهای برتر دنیاست. در منطقه که می‌توانیم بگوییم اول هستیم و در دنیا هم رتبه‌ها دائم تغییر می‌کند، اما ایران جزو ۱۰ کشور برتر است. وزیر بهداشت در پایان از مردم خواست کسانی که واکسن نزده‌اند حتما برای واکسیناسیون اقدام کنند و افرادی هم که واکسن زده‌اند واکسیناسیون خود را با تزریق دوزهای اول و دوم تکمیل کنند، زیرا در حال‌حاضر بهترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری، واکسیناسیون است.

مرخصی مبتلایان به اُمیکرون ۷ روز است

استاندار تهران بر لزوم ممانعت از ورود افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به مترو و اتوبوس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محسن منصوری در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران ضمن تشکر از تلاش همه دستگاه‌هایی که در مقابله با اُمیکرون کار می‌کنند، به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا تصمیم بر این شد که برخی محدودیت‌ها به‌صورت اقتضایی و منطقه‌ای اعمال شود. براساس مصوبه ستاد ملی کرونا محدودیت‌های ۱۲گانه در کشور یک هفته دیگر تمدید شده است. 

وی تاکید کرد: همچنان باید تزریق دوز سوم واکسن موردتوجه جدی قرار گیرد. گزارشات دقیق علمی نیز بر اثرگذاری این دوز از واکسن تاکید دارد؛ بنابراین باید رسانه‌ها و مردم این امر را در دستور کار خود قرار دهند و واکسیناسیون کودکان و اطفال بالای ۵ سال نیز در ستاد ملی کرونا مصوب شده که باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با جدیت دنبال شود. استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کروناویروس در حوزه مترو و اتوبوسرانی اشاره کرد و افزود: باید این اقدامات به‌ویژه در حوزه تهویه هوا به‌صورت جدی دنبال و از ورود افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ممانعت شود. وی افزود: در استان تهران مرخصی برای افراد مبتلا به اُمیکرون ۷ روز در نظر گرفته خواهد شد. این ۷ روز مربوط به ابتدا تا انتهای دوره بیماری است که در جلسه امروز مصوب شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2le6r4