شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 8612
تاریخ انتشار: 1400/09/29 14:05

دستور دردسرساز دولت به تولیدکننده دستگاه اکسیژن‌ساز

محمود اسماعیلی گفت: دولت، شرکت ما را به مدت ۲۲ ماه از صادرات محصولات منع کرد. از طرفی وزارت بهداشت در طی سه ماه گذشته تعهد تولید ۲۰ دستگاه در ماه را از ما گرفت.

گازهای طبی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، جزء حساس‌ترین و مهم‌ترین اقلام در بخش‌های پشتیبانی و درمانی محسوب می‌شود. در طی دو سال اخیر با شیوع کرونا اهمیت این محصول و نیاز به تولید آن در کشور و سایر جهان افزایش یافت. در همین راستا در حاشیه نمایشگاه تجهیزات بیمارستانی با مدیرعامل شرکت فرسار تجارت به گفتگو نشستیم و از وی درباره آخرین دستاورد‌های این شرکت در تولید گاز‌های طبی سوال کردیم. با صمت همراه باشید.

فراسان

محمود اسماعیلی، مدیرعامل شرکت فرسار تجارت اظهار کرد: «این شرکت در سال ۱۳۸۰ و با هدف تولید، صادرات و واردات تجهیزات پزشکی باکیفیت در تهران تاسیس شد. شرکت با تولید محصولاتی نظیر آتلت گازهای طبی، ساکشن دیواری یا بدون موتور، کنسول بالای تخت بیمار، کنسول سقفی یا ستون سقفی، کمپرسور هوای فشرده مدیکال، هوای مدیکال مرکزی، درایر هوای فشرده، اکسیژن سازهای بیمارستانی، ولوباکس و آلارم گازهای طبی، آتلت گازهای طبی و... نسبت به تامین نیاز بازار داخل و حتی خارج از کشور‌ اقدام کرد».

خودکفا در تولید مواد اولیه

اسماعیلی گفت: «تحریم‌ها به طور کلی در روند تولیدات ما اثر چندانی نداشته است؛ زیرا از ابتدا در زمینه تامین تجهیزات و مواد اولیه خودکفا بوده‌ایم. بخش ماشین‌ابزارها، قطعه‌سازی، ساخت قطعات آلومینیومی را به ‌صورت اختصاصی تولید می‌کنیم اما یکسری اقلام خاص نظیر زئولیت دستگاه اکسیژن‌ساز را که ساخت کشور آمریکا و سوئیس است وارد می‌کنیم. در حقیقت برای واردات این محصولات فرآیند سخت و پر هزینه‌ایی را طی می‌کنیم».

وی در ادامه خاطرنشان: «نمونه چینی این دستگاه در بازار داخلی با کیفیت پایین و قیمت ارزان ارائه می‌شود بنابراین سعی کردیم با تقبل بار مالی سنگین و فرآیند طولانی‌مدت واردات برخی قطعات، به ارائه محصول با کیفیت مطابق استاندارد جهانی بپردازیم و برند و کیفیت دستگاه را حفظ کنیم».

اسماعیلی افزود: «در زمینه تولید دستگاه اکسیژن‌ساز؛ جزء شرکت‌های دانش‌بنیان و دارای مدرک CE اروپا برای صادرات محصول به سراسر دنیا هستیم. البته جامعه مشتریان ما در کشور‌های عراق، سوریه، ارمنستان و عمان قرار دارد. به تازگی به درخواست سازمان ملل برای تولید دستگاه اکسیژن‌ساز، در مناقصه شرکت‌های داخلی برنده شدیم و صادرات خود را به سایر کشور‌ها گسترش داده‌ایم».

ضرر ۱۲۰ میلیاردی تومانی

مدیرعامل شرکت فرسار تجارت به مشکلات و موانع مربوط به توسعه در بازار داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: «موانع و مشکلات عمده ما در بخش تولید و حتی صادرات به دولت و وزارت بهداشت مربوط می‌شود، زیرا اگر دولت اجازه ابتکار و خلاقیت بیشتر در تولید محصول بدهد محصولات بهتر و باکیفیت‌تری در سطح جهانی خواهیم داشت. از طرف دیگر یکی از مشکلات عمده ما در این راه، دست‌اندازی وزارت بهداشت برای صادرات گاز‌های طبی به سایر کشورها است».

اسماعیلی ادامه داد: «بعد از شیوع کرونا و افزایش نیاز به محصولات گاز‌های طبی، دولت این شرکت را به مدت ۲۲ ماه از صادرات محصولات منع کرد. از طرفی وزارت بهداشت در طی سه ماه گذشته تعهد تولید ۲۰ دستگاه در ماه را از ما گرفت. این درحالی است که در این مدت نه تنها توانایی خرید دستگاه‌ها را نداشت بلکه فروش محصولات به خارج از کشور را نیز ممنوع کرد. دولت با این کار، ضرری معادل ۱۲۰میلیاردی تومان در ماه را به شرکت تحمیل کرد بنابراین توان تولید و صادرات از ما گرفته شد».

 اسماعیلی افزود: «این کار به نوبه خود نوعی دخالت دولت در بخش خصوصی محسوب می‌شود. ما به عنوان متولیان این حوزه باید روی پای خود بایستیم تا بتوانیم تولید بیشتری داشته باشیم و به ارائه محصولات باکیفیت و مطابق استاندارد جهانی به مشتریان خود در سازمان ملل بپردازیم».

اسماعیلی خاطرنشان کرد: «پس از پیگیری‌های مکرر برای رفع این مشکل، دولت اجازه صادرات به صورت محدود (در صورت تائید سازمان ملل) را داده است اما باز هم با مشکلاتی رو به رو هستیم زیرا صادرات محصول به صورت محدود؛ موضوعی کاملاً سربسته و مبهم است و یقیناً موانعی تازه را برای ما به وجود می‌آورد».

فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان ایرانی

محمود اسماعیلی در ارتباط با برگزاری این دوره از نمایشگاه تجهیزات بیمارستانی اظهار کرد: «استقبال از نمایشگاه به طور کلی متناسب بود اما استقبال دولت، وزارت بهداشت و حتی وزارت راه و شهرسازی به عنوان بانیان ساخت بیمارستان، حداقلی بود. از طرف دیگر عدم حضور شرکت‌های مشاوره و پیمانکار در این دوره از نمایشگاه به عنوان ارکان مهم بیمارستان‌سازی احساس شد».

وی در ادامه افزود: «موضوع عدم حضور شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکار، توسط وزارت بهداشت و وزارت صمت به عنوان کارفرمایان اصلی این حوزه باید بررسی شود. برگزاری نمایشگاه فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی است و تجاری‌سازی و فروش محصولات در بازار داخلی و خارجی را به ارمغان می‌آورد. در طی دوسالی گذشته، نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد با این حال فرصت خوبی را برای برگزاری نمایشگاه به شیوه جدید ایجاد کرد. این دوره از نمایشگاه فرصت بیشتری برای سازماندهی و پیش‌بینی فراهم کرد در نتیجه خروجی نهایی آن برای تولیدکنندگان شرکت‌کننده بیشتر است».


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ldqe3