پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 92696
نویسنده: همایون سامه‌یح- نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ انتشار: 1402/06/05 04:55

کمبود دارو چشمگیر است

همایون سامه‌یح- نماینده مجلس شورای اسلامی
کمبود دارو چشمگیر است

متاسفانه کمبود دارو چشمگیر است. هر بیمار برای تامین تمام اقلام دارویی نسخه خود باید به چندین داروخانه سر بزند. اصل، راحتی و آرامش بیماران است، اما با این روش، هیچ آرامشی وجود ندارد. تعداد داروهای کمیاب یا نایاب زیاد است، در حالی که اغلب این داروها، داروهای اساسی هستند. وی در ادامه با تاکید بر کمبود شدید دارو افزود: درحال‌حاضر داروهای تزریقی بسیار کمیاب شدند. حتی داروهایی که در گذشته به‌دلیل موجودی زیاد، تاریخ مصرف آنها می‌گذشت، اکنون نایاب شده و جزو داروهای لوکس قرار گرفته‌اند.

پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو، بلکه مشکلات تجهیزات‌پزشکی هم به‌شدت زیاد خواهد شد. امیدواریم جوی که به‌دلیل کمبود بودجه برای دارو ایجاد شده، با افزایش بودجه از سوی سازمان برنامه از بین برود. وجود این جو روانی باعث افزایش مشکلات می‌شود.

تنها وزارت بهداشت در کمبود دارو مقصر نیست و نباید این مشکلات را تنها گردن وزارت بهداشت انداخت. وضعیت اقتصادی کشور و تصمیماتی که هیات‌دولت و سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه بودجه اخذ کرده‌اند، باعث ایجاد چنین بحرانی شده است. همچنین، متاسفانه بانک‌ها در حمایت از شرکت‌های داروسازی کم‌کاری می‌کنند و در بیشتر موارد، وامی به شرکت‌های دارویی داده نمی‌شود. در نتیجه، باید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را موردبازخواست قرار داد.

بودجه اختصاص‌یافته از سوی دولت برای دارو، نصف رقم موردنیاز برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی است و پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو، بلکه مشکلات برای تامین تجهیزات‌پزشکی به‌شدت افزایش خواهد یافت. وضعیت اقتصادی کشور و تصمیماتی که هیات‌دولت و سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه بودجه اخذ کرده‌اند، باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومان برای دارو (در امسال) تغییر نکرده، درحال‌حاضر تعداد داروهای کمیاب یا نایاب زیاد است و اغلب این داروها، داروهای اساسی هستند که در درمان، بیمار بسیار حیاتی و موثر محسوب می‌شوند، داروهایی که کمیاب شده و مسئله را بغرنج‌تر کرده است.

برای تامین داروی موردنیاز کشور و تجهیزات‌پزشکی به ۱۵۰هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، اما بودجه‌ای که دولت برای دارو اختصاص داده، از نصف این رقم بیشتر نیست.

با کمبود بودجه متاسفانه با مشکلات بیشتری در حوزه دارو مواجه خواهیم شد. پیش‌بینی این است که در ماه‌های آینده نه‌تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات‌پزشکی هم به‌شدت اضافه خواهد شد.

امیدواریم به‌خاطر جوی که به‌دلیل کمبود بودجه برای دارو ایجاد شده است، از همین الان سازمان برنامه‌وبودجه اقدامی کند و بودجه دارو را افزایش دهد و این جو روانی را از بین ببرد. زیرا وجود این جو روانی باعث افزایش مشکلات می‌شود.

تشکیل کمیته دارو در کمیسیون بهداشت و گردهمایی‌ها و سخنرانی‌ها همه به تامین بودجه که آن‌هم باید از طریق سازمان برنامه‌وبودجه انجام شود، برمی‌گردد.

 البته به‌طورقطع هیچ‌کسی از روی عمد یا برای ایجاد مشکل این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه هر بخشی دارای مشکلات خودش است و به‌نظرم هیات‌دولت باید در این زمینه فکری کند تا ان‌شاءالله مشکلات اقتصادی کشور بهبود پیدا کند.

مطمئنا با کاهش مشکلات اقتصادی، مشکل معیشت مردم و تامین دارو و تجهیزات‌پزشکی، تامین مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها حل خواهد شد. اگر این مسئله اقتصادی حل نشود، تشکیل جلسات متعدد خیلی اثربخش نخواهد بود.

البته انعطاف دولت درباره مسائل سیاست خارجی یک گام بسیار بزرگی است و امیدوارم روش آقای رئیس‌جمهوری به همین منوال به جهت جلو پیش برود، هرچقدر روابط ما با کشورهای دیگر بهبود حاصل پیدا کند، مطمئنا روابط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و این امر در بهبود اوضاع اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45j9bo