-
برنامه‌های بانک صنعت و معدن برای حمایت از معادن

دانش‌بنیان‌ها در اولویت تخصیص تسهیلات هستند

دریافت تسهیلات بانکی و کشمکش‌های میان بانک‌ها و فعالان معدنی، مسئله‌ای است که از دیرباز به‌عنوان یکی از چالش‌های معدنکاری و گاه از مصادیق کم‌توجهی دولت به معادن معرفی شده است.

بسیاری از کارشناسان همواره هزینه‌های بالای معدنکاری و نبود حمایت‌های دولت در تامین منابع مالی موردنیاز فعالیت‌های معدنی را یکی از دلایل تعطیلی و رکود معادن به‌ویژه معادن کوچک‌مقیاس معرفی کرده‌اند. همچنین دست‌اندازهای متعدد در مسیر دریافت وام و تسهیلات بانکی از دیگر گلایه‌های فعالان معدنی است.


هدایت صحیح منابع مالی
مدیر امور ارزیابی طرح‌ها و اعتبارات بانک صنعت و معدن در تشریح طرح‌های فاقد اولویت سرمایه‌گذاری از نگاه بانک صنعت و معدن تاکید کرد: این بانک از طرح‌های دانش‌بنیان و همراستا با اهداف توسعه‌ای کشور حمایت می‌کند.
به گزارش تسنیم، سید زعیم موسوی محمدی، مدیر امور ارزیابی طرح‌ها و اعتبارات بانک صنعت و معدن ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: انجام سرمایه‌گذاری‌های موازی در بخش صنعت و معدن بدون توجه به ماهیت و ابعاد بازار هدف و پیروی از الگوی ناکارآمد آزمون-خطا، یکی از عارضه‌های مزمن اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به‌شمار می‌رود. این موضوع سبب می‌شود به‌جای هدایت منابع و تخصیص بهینه آن به طرح‌های دارای توجیه و ضرورت، منابع محدود بانکی در پروژه‌های فاقد توجیه و اولویت صرف شود که بازدهی و سودآوری لازم را ندارند. به‌طبع در ادامه صاحبان پروژه‌ها قادر به بازپرداخت تسهیلات و منابع مالی به بانک‌ها نخواهند بود. وی افزود: بانک صنعت و معدن که بنیاد آن بر اهداف توسعه‌ای بنا شده و باید نقشی محوری را در صنعت برعهده گیرد، در طول این سال‌ها تلاش کرده با اولویت دادن بررسی بازار صنایع قبل از سرمایه‌گذاری تا حد ممکن از اتلاف منابع جلوگیری کند.


ارائه خدمات مشاوره‌ای
موسوی محمدی عنوان کرد: بانک صنعت و معدن در راستای ارائه خدمات مشاوره‌ای فنی، اقتصادی و مالی به سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و معدن، به گردآوری نتایج و بررسی بازار صنایع مختلف در سال‌های اخیر پرداخته است. همچنین این بانک در مدیریت امور ارزیابی طرح‌ها و اعتبارات، بر پایه گزارش‌های قبلی و با تکیه بر اطلاعات و آمار مبتنی بر ظرفیت‌های جدید برخی صنایع عمل کرده است. علاوه بر این با در نظر گرفتن اشباع بازار محصول یا وجود محدودیت‌های دسترسی به مواد اولیه، فهرست طرح‌های فاقد اولویت سرمایه‌گذاری از نگاه بانک صنعت و معدن در این مقطع زمانی برای بهره‌برداری همه همکاران حاضر در شعب استانی بانک‌های صنعت و معدن و به‌منظور اطلاع سرمایه‌گذاران و صنعتگران تدوین و ارائه می‌شود.
مدیر امور ارزیابی طرح‌ها و اعتبارات بانک صنعت و معدن گفت: تعمیم نتایج به کل صنعت، مورد نظر گردآورندگان این مجموعه نیست. پیشنهاد می‌شود در موارد ویژه، به‌عنوان مثال طرح‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند یا طرح‌های دارای ماهیت توسعه‌ای با مشارکت شرکت‌های صاحب‌نام، با رویکردی دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند.
موسوی محمدی بیان کرد: بدیهی است اداره ارزیابی اقتصادی طرح‌های بانک صنعت و معدن از هرگونه پیشنهادات سازنده همکاران و گزارش‌های آنان در زمینه سایر محصولات صنعتی با هدف تکمیل این گزارش، استقبال می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با پرهیز از سرمایه‌گذاری‌های موازی و هدایت منابع مالی به بخش‌های پربازده، شاهد تحولی هرچند کوچک در اقتصاد و صنعت کشور باشیم.


حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل بانک صنعت و معدن درباره اعطای تسهیلات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد: بانک صنعت و معدن در سال گذشته به ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان که ازسوی صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بانک معرفی شده‌اند، ۴۴۰ فقره تسهیلات پرداخت کرده است.
علی خرسندیان اظهار کرد: این بانک در سال گذشته، ۱۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های معرفی‌شده ازسوی صندوق نوآوری و شکوفایی مطابق تفاهمنامه منعقده با آن صندوق پرداخت کرده است. ۳۴ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز از منابع داخلی این بانک به شرکت‌هایی که براساس اطلاعات درگاه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دانش‌بنیان شناخته می‌شوند و ۹۴۲ میلیارد ریال نیز از محل قراردادهای منعقده با صندوق توسعه ملی با معرفینامه معاونت مزبور ازسوی بانک صنعت و معدن به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.


آمادگی برای پذیرش انواع ضمانتنامه‌ها
خرسندیان با اشاره به لزوم ایجاد بستر مناسب برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: استفاده از ایده‌های نو و نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری‌سازی آنها نیازمند ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است که لازمه آن هم تامین مالی به‌موقع و سرمایه‌گذاری مناسب این‌گونه شرکت‌هاست و بانک صنعت و معدن با همکاری چندین دانشگاه و سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط اقدامات خوبی در این زمینه به انجام رسانده است. مدیرعامل بانک صنعت و معدن تاکید کرد: امسال نیز در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و شعار سال، حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در دستور کار قرار دارد و این بانک آمادگی خود برای اعطای تسهیلات و ارائه انواع خدمات بانکی از جمله صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبار اسنادی و سایر خدمات بانکداری خرد را در جهت مساعدت و تسهیل امور شرکت‌های یادشده اعلام می‌دارد.


آمار مثبت احیای معادن
۴۵۳ معدن کوچک‌مقیاس در سال ۱۴۰۰ احیا و فعال شدند؛ بدین ترتیب مجموع تعداد معادن فعال‌شده از ابتدای طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، به ۸۵۲ معدن رسید.
به گزارش معدن‌نیوز طبق آمار جدید ارائه‌شده برای طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس، با تکمیل ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری معادن فعال‌شده سال گذشته، بیش از ۳ هزار فرصت شغلی و افزون بر ۲۲.۵ میلیون تن افزایش تولید محقق خواهد شد.
همچنین ۲۷ معدن در اسفند سال ۱۴۰۰ احیا و فعال شدند که در صورت تکمیل ظرفیت پروانه بهره‌برداری، منجر به ایجاد اشتغال برای ۲۱۰ نفر و تولید بیش از یک میلیون تن ماده معدنی خواهند شد. تعداد معادن احیا شده از ابتدای طرح به ۸۵۲ معدن رسیده که این تعداد معدن، ظرفیت ایجاد شغل برای ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر را دارند.


سخن پایانی
حمایت‌های دولتی از مسائل مهم امروزه فعالان معدنی است. در مدت اخیر دیده شده که تعدادی از معادن به‌ویژه معادن کوچک‌مقیاس به‌دلیل مشکلات متعدد مالی، بسته شده‌اند۷ در حالی که ارائه تسهیلات بانکی مناسب نه‌تنها می‌تواند از بسته شدن این معادن جلوگیری کند، بلکه برای توسعه بخش معدنی نیز موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*