-
رئیس هیات‌عامل ایدرو خبر داد

تدوین دستورالعمل نوسازی صنایع

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور در دومین نشست خود با حضور نمایندگان نهادهای گوناگون دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور را بررسی کرد.

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور در دومین نشست خود با حضور نمایندگان نهادهای گوناگون دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور را بررسی کرد. بهره ‌ وری و کیفیت یکی از خلأهای صنایع است. این بخش به نوسازی و به ‌ سازی به ‌ ویژه در بخش ماشین ‌ آلات نیاز دارد. به ‌ گفته کارشناسان، تحریم ‌ ها و هزینه بالای تجهیزات سبب شده نوسازی در صنعت کشور انجام نشود.

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات ‌ عامل گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این جلسه خبر از آغاز تدوین دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور داد و گفت: به ‌ دنبال آن هستیم تا فرآیند ‌ ها و شاخص ‌ های دقیق و کارشناسی را با همراهی خود صنعتگران به ‌ منظور طراحی بهینه مدل نوسازی و بازسازی صنایع شناسایی و عملیاتی کنیم.

به ‌ گزارش ایدرونیوز، در این جلسه، تشکیل کمیته فنی صنعت و کشاورزی برای هماهنگی و یکپارچگی سیاست ‌ گذاری در حوزه نوسازی و بازسازی واحد ‌ های صنعتی دارای مجور از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و نظام صنفی پیشنهاد شد. همچنین استفاده از منابع صندوق ملی محیط ‌ زیست برای اعطای تسهیلات به واحد ‌ های صنعتی که نوسازی و بازسازی آنها در کاهش آلایندگی زیست ‌ محیطی موثر است با تایید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شد.

در دومین نشست کارگروه همچنین مقرر شد به ‌ منظور پوشش کامل اولویت ‌ های رشته ‌ ای بند الف ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل این رشته ‌ های فعالیتی و ارائه آن اقدام کند. براساس برآورد ‌ های اولیه بیش از ۲۰ هزار واحد صنعتی در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی است.

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور بر پایه مصوبه هیات ‌ دولت و در اجرای بند ح ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور با مسئولیت ایدرو به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است. طبق مصوبه هیات ‌ دولت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، سازمان برنامه ‌ وبودجه، سازمان ملی حفاظت محیط ‌ زیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست ‌ جمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اعضای این کارگروه هستند.

جذب نیرو

سازمان مدیریت صنعتی هیات ‌ علمی، پژوهشگر ارشد و مشاور مدیریت جذب می ‌ کند. دانشجویان و فارغ ‌ التحصیلان دکترا و دانش ‌ آموختگان ممتاز کارشناسی ارشد مدیریت، مهندسی صنایع، اقتصاد، روانشناسی جذب و استخدام می ‌ شوند.

سازمان مدیریت صنعتی به ‌ عنوان قدیمی ‌ ترین نهاد حرفه ‌ ای تحقیق و مشاوره مدیریت در خاورمیانه و از زیرمجموعه ‌ های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در راستای تقویت بدنه هیات ‌ علمی و کارشناسی خود برای جذب فارغ ‌ التحصیلان و دانشجویان دکترای تخصصی و دانش ‌ آموختگان ممتاز و استعداد درخشان کارشناسی ارشد، فراخوان عمومی داد. بنا بر این فراخوان، متقاضیان در رشته گرایش ‌ های مدیریت، مهندسی صنایع، کارآفرینی، اقتصاد و همچنین رشته روانشناسی در گرایش روانشناسی صنعتی و علوم شناختی که واجد شرایط باشند، می ‌ توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست خود، به نشانی اینترنتی
https : // consulting . imi . ir / estekhdam مراجعه کنند. براساس آنچه در متن فراخوان آمده، فرهیختگانی که از این طریق جذب سازمان مدیریت صنعتی شوند، به صورت توأمان به ‌ عنوان پژوهشگر، مشاور مدیریت و مدرس به ‌ کار و فعالیت تمام ‌ وقت خواهند پرداخت.

اهمیت بخش خصوصی

پیش ‌ تر کمیسیون صنایع اتاق ایران طی گزارشی به ارائه پیشنهاد ‌ هایی درباره طرح بازسازی و نوسازی صنایع کشور براساس قانون برنامه پنج ‌ ساله ششم کشور مصوب ۱۳۹۵ پرداخته بود.

براساس بند ح ماده ( ۴۶ ) قانون برنامه پنج ‌ ساله ششم کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف بود حداکثر تا پایان سال نخست اجرای قانون برنامه، طرح نوسازی و بازسازی صنایع را به ‌ نحوی ‌ که منجر به کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی و افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت ‌ پذیری آنها شود، تدوین و پس از تصویب هیات ‌ وزیران اجرایی کند.

دولت موظف بود اقدامات حمایتی و تشویقی و همچنین تامین تسهیلات اعتباری موردنیاز را در قالب بودجه سنواتی پیش ‌ بینی کند.

بررسی روند سرمایه ‌ گذاری در سال ‌ های گذشته، نمایانگر آن است که سرمایه ‌ گذاری ‌ های جدید، حتی به میزان استهلاک سرمایه ‌ گذاری ‌ های انجام ‌ شده، صورت نگرفته است. همچنین در روند خصوصی ‌ سازی در سال ‌ های گذشته و انتقال واحدها به نهادهای عمومی، منافع حاصله به ‌ جای اینکه صرف بازسازی و توسعه واحدها شود، از منابع مالی شرکت خارج ‌ شده که تمام این موارد بر ضرورت نوسازی و بازسازی صنایع کشور تاکید دارد. همچنین عملکردها نشان می ‌ دهد درک نهادهای دولتی از حمایت به تزریق پول خلاصه می ‌ شود. این در حالی است که بسیاری از کسانی که در صف دریافت تسهیلات قرار دارند، دارای بدهی معوقه بانکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*