پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 20105
تاریخ انتشار: 1401/08/01 04:46
تجلیل رئیس‌جمهوری از صادرکنندگان برتر در روز ملی صادرات

رفع موانع صادرات در صدر برنامه‌ها قرار گیرد

۲۹ مهر هر سال مراسم روز ملی صادرکنندگان برگزار می‌شود و در جریان آن صادرکنندگان نمونه سال معرفی می‌شوند و شرکت‌های برتر در این زمینه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

۲۹ مهر هر سال مراسم روز ملی صادرکنندگان برگزار میشود و در جریان آن صادرکنندگان نمونه سال معرفی میشوند و شرکتهای برتر در این زمینه مورد تقدیر قرار میگیرند. روز گذشته نیز بیستوششمین دوره روز ملی صادرات با حضور رئیسجمهوری و برخی از مقامات ارشد کشور و نمایندگان شرکتهای برتر در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم ۵۷ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۱ معرفی شدند که رئیسجمهوری از ۵ صادرکننده برتر به نمایندگی از همه آنها تجلیل کرد.

در فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ که با فراخوانی از ۲۲ تیر تا ۵ مرداد در جریان بود، ۶۱۲ شرکت در ۷۶ گروه کالا و خدمات ثبتنام کردند تا در نهایت روز شنبه از ۵۷ صادرکننده برتر با حضور رئیسجمهوری تقدیر شد. در میان ۶۱۲ شرکت ثبتنامکننده بهعنوان متقاضی حضور در لیست صادرکننده برتر، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با ۳۲ و محصولات پایه پتروشیمی پلیمری با ۳۱ مورد بیشترین سهم را داشتند. صادرکنندگان لوازم خانگی انرژیبر با ۱۴ متقاضی، شرکتهای فعال در حوزه داروهای شیمیایی با ۱۱ متقاضی، شرکتهای تولیدکننده محصولات دانشبنیان و فناوری بالا با ۱۰ متقاضی و شرکتهای تولیدکننده قطعات یدکی و مجموعههای خودرو با ۱۰ متقاضی از دیگر اسامی این فهرست بودند که نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانشبنیان و فناوری بالا در سایه اصلاح سیاستها دارد. با گزارش  از آیین روز ملی صادرات همراه باشید.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در یک سال گذشته

رئیسجمهوری رشد ۴۰ درصدی صادرات را نشانه عزم فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات دانست و گفت: تمام تلاش باید در جهت رشد و تولید فناوری پایه باشد و باید به رفع موانع صادرات این محصولات توجه شود.

سید ابراهیم رئیسی در آیین روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران بیان کرد: باید سهم خود را در ترانزیت کالا و گردش پولی و اقتصاد منطقه دنبال کنیم، چراکه تحقق رشد اقتصادی در کشور شدنی است و این شعار نیست. زیربناهای رشد اقتصادی و تولید در کشور وجود دارد و باید موانع از پیش رو برداشته شود تا فعالان اقتصادی با انگیزه و همگرایی در این مسیر گام بردارند.

امروز جنگ ارادههاست

رئیسی با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ ارادههاست، گفت: تا امروز نشان دادیم که متوقف نمیشویم. دشمنان همه تلاش خود را میکنند که کشور مولد نباشد و فقط مصرفکننده باشیم، در حالی که باوجود تحریمها شاهد افتخارات بزرگی در عرصه صادرات هستیم.

رئیسی با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای رفع موانع صادراتی اظهار کرد: کارگروههای مرتبط با صادرات باید به نظرات صادرکنندگان توجه کنند و بدون تردید صادرات لازمه یک تولید قابلتوجه است و آنچه رهبر معظم انقلاب بهعنوان شعار سال به همه ما فرمودند، این است که تمام تلاش باید در جهت رشد تولید دانشپایه و فناوریپایه باشد و دانشگاه در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و... قرار گیرد و ضمیمه صنعت و بازار شود.

وی اضافه کرد: اگر اقتصاد ما دانش و فناوریپایه باشد، منجر به افزایش تولید و صادرات و رشد اشتغال و رفع بیکاری میشود و کالای کارآمد به منطقه عرضه خواهد شد.

رئیسجمهوری اظهار کرد: نرخ ۵ درصدی رشد تولید، رشد تجهیزات و ابزار تولید خبر خوبی است که ازسوی وزیر صمت مطرح شده است. همین طور رشد در حوزه شرکتهای بورسی و کاهش نرخ بیکاری، ارتباط با زیرساختهای اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای همسایه همه و همه خبرهای خوبی برای تولید و اقتصاد و پیشرفت کشور است. رئیسی افزود: باتوجه به تحقق رشد اقتصادی ۵ درصدی، رشد اقتصادی ۸ درصدی هدفگذاریشده قابلدسترس است و زیربنای این امر در کشور وجود دارد.

صادرکنندگان افسران دور زدن تحریمها هستند

رئیسی خطاب به تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت: شما افسران دور زدن تحریمها هستید. ما با پشتوانه مهندسان، تولیدکنندگان و صنعتگران خود حرف میزنیم. دیروز شما در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودید و امروز در نیویورک و سمرقند میگویند نمیشود تولیدات نظامی خود را به ما بفروشید؟ میگویند صنایع نظامی شما پیشرفته است و با تمام دنیا فرق میکند.

رئیسجمهوری ادامه داد: احیای کارخانهها از سیاست دولت است و این مسیر ادامه دارد و معتقدیم دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد و هیچ سفیری نباید دغدغهای جز دغدغه اقتصادی داشته باشد.

تصمیمات لحظهای کنار گذاشته شود

رئیسجمهوری تاکید کرد: قابل پیشبینی شدن تولید در گرو ثبات است و هرچه ثبات بیشتر شود و تصمیمات لحظهای کنار برود، تولید رشد بیشتری خواهد یافت و در این راستا تصمیمات باید متقن و دارای ثبات باشد تا به بازار و عرضه کالا ثبات دهد.

رئیسجمهوری با اشاره به بازدید از شرکتهای دانشبنیان و برخی کارخانهها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اظهار کرد: یکی از محورهای نشستها در سفرهای استانی نشست با تولیدکنندگان و صادرکنندگان بوده است. حتی در سفرهای خارج از کشور نیز با فعالان اقتصادی نشستهایی برگزار شده است.

رئیسی بیان کرد: بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت، وزارت کشاورزی و همه وزارتخانهها باید مشکلات را پیگیری کنند و هدایت، حمایت و نظارت در امور کشور اجرایی شود.

تمرکز دولت بر مقرراتزدایی باشد

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات و موانع روز اقتصاد ایران، تصمیمات لحظهای، بخشنامهها و دستورالعملها است. صادرکننده و تولیدکننده باید کارش با پیشبینی باشد. یک کشاورز باید بتواند با تکیه بر خرید تضمینی برای روند تولید و کشت برنامهریزی کند.

رئیسجمهوری تصریح کرد: تمرکز دولت بر مقرراتزدایی است. باید مقررات دستوپاگیری که صادرکننده را متوقف میکند حذف شود. در این مسیر مجلس هم اعلام آمادگی کرده که برخی از قوانین مانند تعهدات ارزی که مشکلاتی برای صادرات بهدنبال داشته را اصلاح کند.

فعال شدن رایزن بازرگانی

رئیسجمهوری به برگزاری شورایعالی اقتصاد برای تصمیمگیریهای درست و بهموقع اشاره کرد و گفت: فعالیت رایزن تجاری و سیاسی باید موردتوجه قرار گیرد. بسیاری از کشورها و فعالان اقتصادی ظرفیتهای ایران را نمیشناسند که کار مراکز تجاری شناسایی و تعریف آن است. حجم و کیفیت صادرات بسیار اهمیت دارد و قدرت اقتصادی کشور را نشان میدهد و بسیاری از موفقیتهای اقتصادی، سیاسی و فنی در کشور ناشی از افزایش صادرات است.

فعال کردن بازارچههای مرزی

وی در ادامه بر ضرورت فعال کردن بازارچههای مرزی در راستای توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: توسعه بازارچههای مرزی میتواند صادرات را رونق دهد و یکی از اقدامات دولت در ماههای اول ارائه بستهای برای حل مشکلات اقتصادی صادرکنندگان بود. حال دولتمردان و نمایندگان مجلس مصمم به رونق تولید و صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور هستند.

جایگاه تجارت در برنامه هفتم توسعه

رئیسجمهوری به جایگاه تجارت و صادرات در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: تجارت و صادرات در برنامه هفتم توسعه باید در صدر برنامهها قرار گیرد.

رئیسی بیان کرد: البته تجارت و سود بردن و انتفاع امر درستی است و باید هم باشد، اما انتفاع باید در پرتو ارائه یک کار باکیفیت باشد.

رئیسجمهوری با اشاره به اینکه دستیابی به رشد اقتصادی در گرو افزایش تولید و صادرات در کشور است، گفت: نقش صادرکنندگان در افزایش تولید و توسعه صادرات بسیار مهم است.

رئیسی با بیان اینکه دشمنان از شسکت تحریمها سخن میگویند، اظهار کرد: خودشان رسما اعلام کردند که فشار حداکثری به جمهوری اسلامی بهشکل مفتضحانه شکست خورده است. این حرف سخنگوی رسمی امریکاییها است. امریکاییها اعلام کردند فشار حداکثری ما شکست خورده است. مشخص میشود کسانی که در این عرصه فعال هستند توانستهاند پیروزیهای خوبی را کسب کنند.

رشد ۱۳ درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی با اقدامات دولت سیزدهم رشد ۴۰ درصدی صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ و افزایش ۱۳ درصدی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را رقم زد.

علیرضا پیمانپاک در آیین بیستوششمین سالروز ملی صادرات اظهار کرد: بعد از ۸ سال مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیسجمهوری برگزار شد که این مسئله رونق این مراسم را بهدنبال داشت و ایشان راهکارهای قابلپیگیری را برای جهش و تحول در حوزه صادرات در سازمان توسعه تجارت در این مراسم ارائه کرد.

وی با بیان اینکه پس از مراسم روز ملی صادرات در سال گذشته، رئیسجمهوری دستوراتی را در قالب هماندیشی با صادرکنندگان مطرح کرد، افزود: این دستورات پیگیری شد و نتایج مثبتی هم به همراه داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره وضعیت تجارت کشور و اقدامات و راهکارهای قابل پیگیری در زمان باقیمانده دولت سیزدهم برای جهش و تحول در حوزه صادرات، اظهار کرد: این اقدامات در دو بخش پیگیری میشود که یکی از مهمترین بخشها، مربوط به مانعزدایی بود.

وی ادامه داد: در راستای مانعزدایی، تصمیمها و سیاستهایی که مانع جدی بر سر راه توسعه صادرات و تجار بود را برطرف کردیم. درباره مشکلاتی که بازگشت ارز ایجاد کرده بود با روشهای مختلف از جمله واردات در قبال صادرات در همه گروههای کالایی -جز چند گروه محدود- تسریع در اعاده و کاهش قوانین مزاحم توانستیم راه را برای تجار باز کنیم. پیمانپاک با بیان اینکه در این مسیر سازمان توسعه تجارت برنامههای خود را هدفمند به اجرا درآورد، تاکید کرد: این هدفمندی در حضور در نمایشگاههای بینالمللی مانند نمایشگاه مسکو و اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری اجرا شد که دستاوردهای خوبی داشت. برای سال ۲۰۲۳ هم برنامه کامل نمایشگاهی و حضور هدفمند در این نمایشگاهها آماده شده است.

برنامه حضور در بازارهای بکر و نوظهور

وی با اشاره به برنامه برای حضور در بازارهای بکر و نوظهور مانند افریقا، اوراسیا و جنوب شرق آسیا، افزود: از ابتدای سال تا امروز ۴۰ هیات تجاری از افریقا به ایران آمدند و هفته آینده نیز ۳۱ مدیر خرید از شرکتهای بزرگ روسیه و بلاروس به تهران میآیند تا توافقات مهمی انجام شود. برای ارتباط میان تجار و معرفی محصولات، پلتفرمهای B۲B و B۲C تعریف شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفع موانع پولی و بانکی و لجستیکی انجام شده، یادآور شد: با توافقنامههای تجاری مانند اوراسیا که مغفول مانده بود و در دولت سیزدهم پیگیری شده و به نتیجه رسیده، میتوان بازارهای جدید را با قابلیت رقابت برای کالای ایرانی ایجاد کرد. توافقات تجاری با اندونزی، پاکستان، ترکیه و سایر کشورهای دیگر نیز در حال انجام و احیا است.

وی به ایجاد خطوط کشتیرانی، توسعه لجستیک و ساخت کریدور سبز گمرکی اشاره و تاکید کرد: ایجاد کریدور سبز تجربه خوبی بود که درباره سایر کشورها نیز اجرا خواهد شد. همچنین امروز صندوق ضمانت صادرات با ۱۰ کشور موافقتنامه دارد تا با جایگزینی السی بتوان ضمانتنامه و بیمهنامههای مدنظر را صادر کرد. در اجرای موارد یادشده و با اصلاح روابط توانستیم ارز را با کمترین هزینه و بالاترین سرعت در منطقه مبادله کنیم.

پیمانپاک با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۳۰۰ اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده، گفت: این اقدامات موجب شده صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ حدود ۴۰ درصد رشد داشته باشد و این رشد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay8ek