سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 20374
تاریخ انتشار: 1401/08/17 08:59

ضرورت اصلاح رفتارهای اجتماعی

سیدتیمور حسینی کارشناس حوزه فرهنگ ترافیک

فرهنگ ترافیک، یکی از مسائل مهم کشورهای صنعتی است. این موضوع چالش امروز کشور بوده و ۳۰ درصد مشکلات ترافیکی بهویژه در کلانشهرها به ضعف مسائل فنی و ۷۰ درصد به مسائل رفتاری-فرهنگی برمیگردد.

بهجرأت میتوان گفت دلیل اصلی کمتر از ۳۰ درصد مشکلات ترافیکی که امروز کشور با آنها دستبهگریبان است، به ضعف زیرساختی فنی در حوزه ترافیک بازمیگردد و بیش از ۷۰ درصد ناشی از وجود و بروز رفتارهای غلط است. منظور از رفتارهای غلط، رفتارهای نادرست در فرهنگ عمومی بوده که نیاز به اصلاح دارد.

این مسئله بحثی کاملا فرهنگی و رفتاری بوده و یکی از نکات بسیار مهم این است که ما فرهنگ یا رفتار ترافیک را نمیتوانیم بهعنوان یک مولفه مستقل مورد بررسی قرار دهیم.

رفتارهای ترافیکی یا فرهنگ ترافیکی بخشی از فرهنگ عمومی و رفتار اجتماعی افراد است.

 اگر میخواهیم رفتار ترافیکی کاربران ترافیک و کسانی که در این سیستم فعالیت دارند را اصلاح کنیم، باید روی رفتارهای اجتماعی آنها کار کنیم و اینکه فرهنگ عمومی باید در راستای اصلاح و رفع مسائل موجود باشد.

آسیبهای شناختی حملونقل

همین نگاه مطمئنا در طیف کسانی که مسئولیت دارند؛ یعنی مدیران مصداق دارد. بهعنوان مثال، کسانی که در حوزههای گوناگون مانند ایمنی راه، ایمنی خودرو، آموزش مسائل آن، نهادهایی که در حوزه ایجاد زیرساختها و... مسئولیت و فعالیت دارند باید به این باور برسند که باید از تمام امکانات استفاده کنند تا بهترین شرایط در این بخش را محقق کنند.

در حال حاضر یکی از مسائل جدی کشور آسیبهای شناختی است، آسیبهایی که به حوزه باور و تفکر برمیگردد. باید تلاش کنیم مدیران به لحاظ باور و تفکر به این یقین و اعتقاد برسند که انجام کارهای اثربخش در حد ایمنی ترافیکی میتواند سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد و از مجروح و معلول شدن هزاران نفر جلوگیری کند؛ کسانی که در این حوزه در بخش ایمنی راهها مدیریت دارند، افرادی که در حوزه ساخت خودرو مسئولیت دارند و کسانی که در حوزه آموزش و اطلاعرسانی دستاندرکار هستند، نقش بسیاری در فرهنگ ترافیک دارند.

برای مدیرانی که در بخش فرهنگ قبول مسئولیت کردهاند نیز همینگونه است. در این راستا نباید از حوزه قانون و قانونگذاری غفلت کرد؛ بنابراین کسانی که در حوزه قانون و قانونگذاری مسئولیت دارند باید کمک کنند تا اصلاحات موردنیاز انجام شود.

 آنها باید بدانند تلاش که میتواند  به نجات جان هزاران انسان کمک کنند، زیرا سالانه حدود ۱۳ هزار کشته ناشی از حوادث رانندگی در کشور رقم میخورد.

همچنین این اصلاحات میتواند از هزار میلیاردها خسارتی که از این ناحیه به اقتصاد کشور تحمیل میشود، جلوگیری کند.

در حال حاضر چه تغییراتی در سرفصلهای آموزشی برای کودکان در مدارس ایجادشده که میتواند در بهبود وضعیت در آینده کمک کند؟ تاکید دارم کار در این حوزه از کودکی بسیار اثربخش خواهد بود.

نظام آموزشی کشور نیاز جدی به تحول دارد. بهعنوان یک شهروند و کارشناس حوزه ترافیک معتقدم آموزشوپرورش کشور نیاز به تغییر ساختاری و اساسی دارد.

این بخش باید از آموزش محض فاصله گرفته و بیشتر روی تربیت و پرورش افراد متمرکز شود تا کودکان را برای زندگی آینده آماده کند.

تربیت افراد برای نقشآفرینی در هر جایگاهی مهم است و مسئولیتپذیری باید از کودکی آموخته شود.

 در واقع باید گفت در حوزه فرهنگ ترافیک، یکی از بخشهایی که نیاز به تغییر و اصلاح دارد، آموزشوپرورش است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qwke