جمعه 11 خرداد 1403 - 31 May 2024
کد خبر: 14026
تاریخ انتشار: 1401/01/17 01:39

تامین مالی صنایع سرعت بیشتری خواهد یافت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز گفت: با اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای در بخش صنعت، منابع بانکی به‌سمت صنایع دانش‌بنیان، مولد و پویا، سوق داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار صمت از استان البرز، حمیدرضا عقاب‌نشین ضمن بیان این خبر افزود: تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای، مصداقی از هماهنگی تیم اقتصادی دولت است که سهولت دسترسی به منابع، هدایت صحیح نقدینگی، کمتر شدن بروکراسی اداری و کاهش انحراف از منابع، بخشی از دستاوردهای آن است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات تامین مالی صنایع، مربوط به بخش سرمایه در گردش است. در این‌ زمینه طی ۳ ماه نخست امسال با همکاری بانک‌ها، تسهیلات، مبتنی بر صورتحساب سامانه جامع تجارت پرداخت می‌شود که این اقدام در ۲۸ بانک از ۳۲ بانک کشور، عملیاتی شده است. عقاب‌نشین ادامه داد: در شیوه سابق، تامین مالی این کار با پرداخت مستقیم تسهیلات، انجام می‌شد، در حالی که در روش تامین مالی زنجیره‌ای این فرآیند به‌صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تامین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات صورت می‌گیرد و دسترسی به منابع مالی تولیدکنندگان ۳۰ درصد تسهیل می‌شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز خاطرنشان کرد: در روش جدید به‌جای تسهیلات نقدی، می‌توان از ابزارهای اعتباری مانند اوراق، برات و همچنین فاینانس استفاده کرد که علاوه بر کاهش نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها، سبب هدایت منابع بانکی به سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی خواهد شد. وی با تاکید بر آنکه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه جامع تجارت، توسط بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها ابلاغ شده، اضافه کرد: استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت، مبنای پرداخت بانک‌ها خواهد بود و تامین مالی زنجیره‌ای در ابتدا بر این مبنا، عملیاتی می‌شود.

این مقام مسئول از کلیه واحدهای صنعتی خواست تا حسب بخشنامه‌های متعدد وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سامانه جامع تجارت عضو شوند و فاکتورهای خود را به ثبت برسانند، چراکه پرداخت تسهیلات، مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه‌ای خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qlk6