سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 8002
تاریخ انتشار: 1400/09/21 13:39
یک تهیه‌کننده موسیقی در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد

آغاز کنسرت‌ها، شاید دو هفته دیگر

در روزهای گذشته محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری ارشاد اعلام کرد برگزاری کنسرت‌ از نظر ارشاد بلامانع است و به این نکته اشاره کرد که حتی امکان استفاده ۱۰۰درصدی از ظرفیت سالن‌ها نیز فراهم شده است. وی با این صحبت عملا تقصیر تاخیر در برگزاری کنسرت‌ها را به گردن تهیه‌کنندگان موسیقی و سالن‌دارها انداخت، این در حالی است که مقرر شده در چند روز آینده یک جلسه دیگر برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع با حضور سرپرست معاونت هنری و سرپرست دفتر موسیقی ارشاد برگزار شود. در همین راستا صمتگفت‌وگویی با محمدحسین توتونچیان از تهیه‌کنندگان و ناشران شناخته شده حوزه موسیقی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

 چندی پیش محمد شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد تقصیر تاخیر در برگزاری کنسرت‌ها را به گردن تهیه‌کنندگان موسیقی و سالن‌دارها انداخت. این مقام دولتی با بیان اینکه برگزاری کنسرت‌ها از نظر ارشاد بلامانع است، گفت حتی امکان استفاده ۱۰۰درصدی از ظرفیت سالن‌ها نیز فراهم شده است. نظر شما درباره استفاده از ظرفیت کامل سالن‌های نمایشی چیست؟ 

روزی که این خبر را خواندم فکر کردم اشتباه تایپی یا چیزی شبیه آن رخ داده و اعلام خبر امکان استفاده از ظرفیت کامل سالن‌ها برای برگزاری کنسرت‌ها اشتباهی بوده که در خبر‌ها به‌شکل سهوی ورود کرده، اما گویا چنین نیست و این حرف گفته شده است. باید اذعان کنم طی جلسات مستمری که نه یک بار، بلکه چندین مرتبه با محمد الهیاری، سرپرست دفتر موسیقی داشته‌ایم ایشان اکیدا بیان کرده‌اند که در صورت برگزاری کنسرت‌، سالن‌ها باید با ظرفیت ۵۰ درصدی شروع به کار کنند. اگر واقعا امکان استفاده از ۱۰۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فراهم بود بسیاری از مشکلات پیش آمده تاکنون حل می‌شد، زیرا اکنون مشکل عمده‌ای که هم تهیه‌کنندگان و هم سالن‌دارها دارند این است که امکان استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فراهم است و در مقابل هزینه‌ها ۲ برابر شده است؛ یعنی درآمد نصف شده و هزینه‌ها ۲ برابر شده که طبق محاسبات صورت گرفته ضرر ما از برگزاری کنسرت ۴ برابر می‌شود؛ بنابراین من دوباره یادآوری می‌کنم که خبر نادرست امکان استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت سالن‌ها یا سهوا ازسوی آقای شالویی مطرح شده یا شاید هم برداشت خبرنگار به این ترتیب بوده یا حداقل اشتباه تایپی بوده است. اگر اعلام شده برگزاری کنسرت‌ها از اول آذر امکان‌پذیر است، اما همچنان این مهم تحقق نیافته، معضل همین ظرفیت ۵۰ درصدی است که منجر به نصف شدن درآمد شده و کار را معطل گذاشته است. در چنین حالتی اگر نرخ بلیت‌های کنسرت را ۱۰۰ درصد گران‌تر کنیم، تازه همه چیز یکسان می‌شود. یعنی به‌دلیل ۲ برابر شدن هزینه‌ها رسما باید از سود و درآمد احتمالی برگزاری کنسرت صرف‌نظر کرد و علت اینکه آقای شالویی هم در صحبت خود به‌درستی گفته‌اند مشکل از تهیه‌کنندگان و سالن‌داران است همین است.

در این صورت تهیه‌کنندگان چگونه می‌توانند با سالن‌داران برای حل این مشکل راه‌حل عملیاتی پیدا کنند؟ 

ما تاکنون موفق نشده‌ایم در این زمینه به توافقی کارساز با سالن‌داران دست پیدا کنیم. به هر تقدیر باز هم مذاکرات یا بهتر بگویم چالش ما با سالن‌دار‌ها ادامه دارد تا بتوانیم راهکارهایی برای تعدیل قیمت‌ها چه از نظر نرخ تمام‌شده بلیت برای مصرف‌کننده و چه از نظر هزینه‌های اجرا بیندیشیم. البته از نظر هزینه‌های جاری سالن‌ها مانند تامین الزامات نور و صدا، باید به یک نکته توجه کرد که این هزینه‌ها برای سالن‌داران دلاری محاسبه می‌شود و جای شکی وجود ندارد که برای آنان هم هزینه‌ها بین ۳ تا ۵ برابر شده

 است. با این همه می‌توانم این خبر خوش را بدهم که طی یکی دو هفته آینده شاهد آغاز بلیت‌فروشی‌ روی سامانه‌ها و سایت‌های فروش بلیت خواهیم بود.

در شرایط شیوع کرونا موضوع برگزاری آنلاین کنسرت‌‌ها مطرح شد. به‌نظر شما جایگزینی اجراهای آنلاین به‌جای کنسرت در فضای واقعی چقدر موفق بوده یا خواهد بود؟ 

من فکر نمی‌کنم چیزی مثل اجرای آنلاین بتواند جایگزین خوبی برای کنسرت‌های حضوری باشد؛ کما اینکه تاکنون هم آنچه در این زمینه اتفاق افتاده تجربه خوبی را رقم نزده، زیرا موسیقی این خصیصه را دارد که باید اتمسفر اجرا برای بیننده با حضور در سالن رقم بخورد و بحث جدی روحیه و عواطف انسانی است، به همین دلیل نمی‌توان شور و احساس را از طریق اینترنت و گوشی‌های تلفن همراه یا سایر ابزار موجود منتقل کرد.

چه برنامه‌هایی برای برگزاری کنسرت (داخلی و خارجی) در دست اجرا است؟ 

در حال ‌حاضر تور اروپای رضا بهرام را در قالب جشنواره ققنوس در حال برگزاری داریم که در ۳ شهر هم‌اکنون برگزار شده و ۱۴ کنسرت دیگر باقی مانده که برگزاری در ۷ شهر با بروز سویه جدید کرونا و درگیر شدن کشورهای مختلف کنسل شده است. ۷ شهر دیگر باقی مانده که به امید خدا برگزار خواهد شد. درباره کنسرت‌های داخلی نیز با همه خوانندگان پاپ و کلاسیک و سنتی که طرف قرارداد ما هستند مشغول مذاکره هستیم تا با سپری شدن ایام فاطمیه کار را آغاز کنیم. امیدواریم بتوانیم با کم کردن هزینه‌های ناشی از برگزاری هر کنسرت و البته تفاهم با خود هنرمندان و تعامل با سالن‌داران و عوامل فنی برگزاری‌ کنسرت‌ها با حداقل نرخ ممکن مردم را به سالن‌های کنسرت برگردانیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27py62