-
اتصال همه شهرها و روستاها به شبکه گاز تا پایان دولت سیزدهم

۱۲۸ روستای خراسان جنوبی به شبکه گاز پیوستند

با توسعه گازرسانی در کشور پس از انقلاب اسلامی، ۹۸.۶ جمعیت شهری و ۸۶.۳ جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی کشور قرار گرفتند که این عدد به منزله برخورداری ۲۷.۵ میلیون مشترک از نعمت گاز است.

۱۲۸ روستای خراسان جنوبی به شبکه گاز پیوستند

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز (پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، پالایشگاه‌ها و امور پژوهشی) انجام شده است. گفتنی است، طی ۲ سال گذشته، ۳۸.۶ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۱۹.۶ هزار میلیارد تومان در مهندسی و توسعه گاز، ۲.۹ هزار میلیارد تومان در انتقال گاز، ۲.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های پالایشگاهی و ۴.۷ هزار میلیارد تومان در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری شده است. چگنی با بیان اینکه امسال نیز در مجموع، ۶۹.۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، گفت: از این رقم، ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۲۳.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز، ۲.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های انتقال گاز و ۹ هزار میلیارد تومان در بخش پالایشگاهی پیش‌بینی شده است.

مصرف گاز در کشور زیاد است؟

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد، در همه کشور خط لوله گاز داریم و فقط می‌توان گفت در کویر لوت لوله گاز نداریم. ایران با دارا بودن ۴۰ هزار کیلومتر خط اصلی و ۴۸۰ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، بزرگترین شبکه انتقال گاز در دنیا را دارا است. این خطوط گاز از ۸ پالایشگاه به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. خط انتقال گاز ما از چین هم بزرگ‌تر است و ۹۰ مورد تاسیسات انتقال فشار گاز در کشور داریم تا با افت فشار مواجه نشویم. نزدیک به ۱۰۰ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای به گاز متصل هستند. تا پایان دولت فعلی همه شهرها و روستاهایی که صعب‌العبور نیستند و قابلیت گازرسانی داشته باشند، به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند. به گفته این مقام مسئول همه سرشبکه‌های گاز که باعث افت فشار می‌شود را شناسایی و تقویت کرده‌ایم تا اتفاق زمستان سال قبل دوباره رخ ندهد. همچنین مصرف گاز در دی‌ماه ۸۰۰ میلیون مترمکعب و در مرداد۵۷۰ میلیون متر مکعب است و بر این اساس، تفاوت فاحشی بین فصل گرم و سرد سال وجود دارد.به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان جنوبی، چندی پیش، رحمان محمودی از تحقق ۲ و نیم برابری هدف گازرسانی به صنایع این استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

برخورداری ۹۸ درصد صنایع خراسان جنوبی از گاز طبیعی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: درحال‌حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۰۲ واحد صنعتی و تولیدی در استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و به عبارتی بیش از ۹۸ درصد صنایع خراسان‌جنوبی از سوخت پاک استفاده می‌کنند.

وی افزود: ابتدای سال گذشته هدف ما گازرسانی به ۷۰ واحد صنعتی بود که با تلاش کارکنان شرکت گاز در پایان سال با تحقق بیش از ۲ برابری این هدف، ۱۹۹ واحد صنعتی و تولیدی دیگر در استان خراسان جنوبی به شبکه گاز طبیعی متصل شدند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهارکرد: بنا به فرموده رهبر‌معظم انقلاب در نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» شرکت گاز استان در امسال نگاه ویژه‌ای به بهره‌مندی صنایع از گاز طبیعی در راستای افزایش تولید دارد.

وی با اشاره به مزایای گازرسانی به صنایع گفت: بدون شک گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی تاثیر مستقیم دارد و علاوه بر این، گاز به عنوان یک انرژی ارزان و پایدار موجب کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد رفاه بیشتر و افزایش اشتغال می‌شود. وی چندی پیش از بهره‌مندی ۱۲۸ روستا طی ۶ ماهه نخست امسال از نعمت گاز طبیعی خبر داد.

محمودی، در تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به استان به رسانه‌های گروهی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۸ روستای زیر ۲۰ خانوار دارای قابلیت گازرسانی در اقصی نقاط استان خراسان‌جنوبی به شبکه گاز طبیعی متصل شدند و ۴۵۲۲ مشترک روستایی جدید از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به بهرمندی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از گاز طبیعی افزود: درحال‌حاضر ۱۹۷۲ روستا در استان خراسان جنوبی به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و بالغ بر ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند. محمودی با اشاره به بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی شهرهای استان از گاز طبیعی تصریح کرد: به زودی روستاهای باقیمانده زیر ۲۰ خانوار در استان نیز به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند و پرونده گازرسانی روستایی در استان خراسان جنوبی بسته خواهد شد.مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اتمام پروژه‌های گازرسانی در روستاهای استان پایان ماموریت شرکت گاز نیست بلکه ارائه خدمات با کیفیت به مشترکان، توسعه گازرسانی در سایت‌های نهضت ملی مسکن، اقدامات مرتبط با مقاوم‌سازی شبکه و انشعابات، بهینه‌سازی و هوشمندسازی مطابق با سیاست‌های بالا دستی از ماموریت‌های اساسی شرکت گاز خراسان جنوبی است.

خانه‌های دارای علمک گاز، نفت سفید نمی‌گیرند

در این رابطه، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی گفت: خانه‌هایی که علمک گاز دارند، امسال در فصل سرما نفت سفید دریافت نمی‌کنند.

محمدرضا عابدانی اظهار کرد: سهمیه نفت سفید پاییز خانوارهای ساکن در مناطق بدون علمک گاز طبیعی در خراسان‌جنوبی اعلام شده است.

وی بیان کرد: سهمیه نفت سفید مصرفی خانوارهای ساکن در مناطق بدون علمک گاز طبیعی و قابل عرضه از طریق زیرساخت بانکی، به میزان ۵۰۰ لیتر اعلام شد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه نفت سفید تخصیص داده شده به خانوارهای خراسان‌ جنوبی در قالب «سامانه الکترونیکی توزیع نفت سفید» (سدف) و از طریق کارت بانکی سرپرست خانوار قابل تهیه و روی پوز فروشندگی‌های مربوط تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ دارای اعتبار است، تصریح کرد: از مردم استان می‌خواهیم سهمیه خود را از فروشنگی‌های محل سکونت دریافت کنند. عابدانی با بیان اینکه همچنین سهمیه نفت سفید اعلام شده قبلی از تاریخ ۱۰ مهر بدون اعتبار است، اظهار کرد: طبق مصوبه کمیسیون هماهنگی و برنامه‌ریزی مقابله با قاچاق کالا و ارز استان، از ابتدای امسال به هر خانه‌ای که علمک گاز دارد اما گازکشی نشده باشد، نفت سفید تعلق نمی‌گیرد و این خانواده‌ها باید نسبت به گازکشی منزل خود اقدام کنند. وی با بیان اینکه در شش ماهه امسال حدود ۶۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی داشته است. مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه خانوارهایی که اطلاعات آنها در سایت جدید تجارت آسان ثبت شده است، می‌توانند سهمیه نفت سفید خود را از فروشندگی‌های مجاز دریافت کنند، تصریح کرد: نرخ نفت سفید در شعب توزیع‌‌کننده تغییری نداشته و به ازای هر لیتر هزار و ۵۰۰ ریال است.عابدانی با بیان اینکه رشد گازرسانی در مناطق مختلف استان توزیع نفت سفید محدود شده است، یادآور شد: در ذخیره‌سازی هیچ نوع فرآورده‌های نفتی در استان مشکلی نداریم.

سخن پایانی

به گفته کارشناسان، عوامل مختلف فناوری، فرهنگی و... در افزایش مصرف گاز تاثیر‌گذار است. همچنان از مردم تقاضا داریم الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند، اما زمستان امسال چالش اساسی در زمینه تامین گاز مردم نخواهیم داشت. با اینکه منابع انرژی زیادی مثل زغال سنگ، خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدید پذیر در کشور وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد، اما حوزه مصرف گاز در کشور وزن زیادی دارد. ایران در منطقه‌ای واقع شده که مرز خشکی زیادی دارد که مشتری گاز ما هستند و ظرفیت گسترش صادرات گاز را داریم. فناوری استفاده از گاز ال ان جی در کشور توسعه یافته است و می‌توان این موضوع را گسترش داد و هم اکنون با ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان قراداد مستقیم داریم. خوشبختانه توانستیم که از حیث تجهیزات راهبردی خودمان را از کشورهای خارجی بی‌نیاز کنیم و درحال‌حاضر نیاز ما به خارج به اندازه ۱۰ درصد در تجهیزات غیر راهبردی است. همچنین ۳۵ قلم از تجهیزات در داخل تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*