جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 4098
تاریخ انتشار: 1400/08/03 12:19

آینده نوشت‌افزار در کشور

در یکی دو سال اخیر سلسله عواملی دست‌به‌دست هم داده تا شرایط اقتصادی فعالان حوزه نوشت‌افزار را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم‌ترین آنها شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و رکود بازار در کشور بود که البته وقوع آن تحت کنترل هیچ‌کس نبود و می‌توان گفت این مشکل برای این صنعت در کل دنیا ایجاد شد.

در کنار همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر رکود بازار نوشت‌افزار در کشور بود. افزایش نرخ ارز عامل تعیین‌کننده‌ای در بازار نوشت‌افزار بود زیرا موجب بالا رفتن نرخ مواد اولیه برای فعالان این عرصه بود که نرخ تمام‌شده نوشت‌افزار را افزایش داد و تقاضا را برای این محصولات کم کرد.

در دو سال گذشته حوزه نوشت‌افزار کشور چه در بحث تولید و چه در عرصه واردات متحمل زیان‌های مالی قابل‌توجهی شد که البته حضور کالاهای قاچاق در بازار نیز به این مسئله دامن زد. تولیدات بسیاری از تولید‌کنندگان در این مدت در گوشه انبارها ماند و به دلیل نداشتن گردش مالی بسیاری از فعالان این حوزه واحدهای خود را تعطیل یا اقدام به تغییر کاربری آن کردند.

البته با توجه به اینکه زمزمه‌هایی مبنی‌بر آغاز به کار دوباره مدارس و آموزشگاه‌ها به صورت حضوری وجود دارد بازار نوشت‌افزار نسبت به سال تحصیلی گذشته شرایط بهتری را تجربه می‌کند. در هفته‌های اخیر با رشد تقاضا در بازار مواجه بودیم‌ اما همچنان باید گفت شرایط بازار به هیچ وجه مانند سال‌های گذشته رونق ندارد و مطلوب نیست. امروز بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به محدود کردن سبد خرید خود شده‌اند و تنها اقلام ضروری و اجباری نوشت‌افزار را خریداری می‌کنند.

شاید برای بسیاری از مخاطبان این پرسش مطرح باشد که در چنین شرایطی، چه آینده‌ای در انتظار بخش نوشت‌افزار کشور خواهد بود. اما برای بررسی و پیش‌بینی آینده نوشت‌افزار در کشور باید آن را به دو بخش بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم کرد؛ در نگاه بلندمدت باید بپذیریم امکان دارد رشد فناوری باعث شود تا در سال‌های آینده دانش‌آموزان نیازمند بسیاری از نوشت‌افزار‌ها مانند دفتر و قلم نباشند و با استفاده از تجهیزات روزآمد اقدام به تحصیل دانش کنند و این چالشی است که خواه‌ناخواه صنعت نوشت‌افزار باید آماده رویارویی با آن باشد.

در دیدگاه کوتاه‌مدت بازار نوشت‌افزار کشور نیز به نظر می‌رسد با بازگشایی مدارس و پیگیری آموزش‌ها به صورت حضوری شرایط برای تامین نوشت‌افزار کشور به گونه دیگری رقم بخورد‌ زیرا با توجه به وضعیت بازار و شرایط اقتصادی، سرمایه‌گذاری مطلوبی در حوزه تولید نوشت‌افزار انجام نشده است و واردکنندگان نیز در این مدت فعالیت چندانی نداشته‌اند، با افزایش تقاضا در بازار کشور با مشکل تامین اقلام مواجه خواهند شد زیرا با توجه به زمان مورد نیاز برای تامین مواد اولیه و قطعات، تولید و توزیع اقلام مختلف نوشت‌افزار، از زمان اقدام برای تولید تا به نتیجه رسیدن آن حدود ۷ تا ۸ ماه زمان لازم دارد.

در نهایت اینکه درحال‌حاضر در بازارها کمبودی از نظر نوشت‌افزار وجود ندارد اما با بازگشت آموزش به شیوه معمول حضوری شاید نتوانیم در زمان کوتاه تامین‌کننده نیاز بازار‌ها باشیم و باید برنامه‌ریزی بهتری برای تامین نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان داشته باشیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/279dn4