برنامه کشورهای حاشیه خزر برای توسعه تجارت
سومین همایش اقتصادی دریای خزر با حضور «محمدرضا عارف» معاون اول رئیسجمهوری کشورمان، «میخائیل میشوستین» نخستوزیر روسیه، «خواجه مراد گلدی مراداف» نخستوزیر ترکمنستان، «علی اسدوف» نخستوزیر جمهوری آذربایجان، «اولژاس آبایویچ بکتنوف» نخستوزیر جمهوری قزاقستان و همچنین «قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان بهعنوان مهمان ویژه و از کشورهای غیرساحلی برگزار شد. در این همایش راهبردهایی ویژهای برای توسعه تجارت بین کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان یک ضرورت اساسی بر افزایش همگرایی و بهرهبرداری از فرصتهای دریای خزر پیشنهاد و بررسی شد.

ارتقای همکاری کشورهای ساحلی خزر
سید محمد اتابک، وزیر صمت در این جلسه گفت: اطمینان دارم که ما میتوانیم از این فرصت برای ارتقای همکاریهای سودمند برای همه کشورهای ساحلی خزر بهره ببریم؛ نعمت خدادادی دریای خزر در این دوران تبدیل به کانون همکاریهای متنوع بین ۵ کشور ساحلی این دریا شده است. امروزه نقش و جایگاه دریای خزر به عنوان یک منطقه بسیار مهم و استراتژیک در اقتصاد جهانی بسیار تأثیرگذار است.
اتابک اضافه کرد: برگزاری منظم اجلاسهای سران، همایشهای اقتصادی خزر امکان گسترش همکاریهای منطقهای و تدوین رویکردهای مشترک را فراهم ساخته است. آنچه درباره مسائل دریای خزر تاکید داریم، این است که توافقات حاصله در سطح سران و دیگر سطوح اجرایی، عملیاتی شود.
وی گفت: دیروز نشستهایی در حوزه تجاری، صنعتی، اقتصادی، گمرکی، بانکی، حملونقل، زیست محیطی، بهداشتی، نفت و گاز، انرژی و علم و فناوری در قالب شش پنل تخصصی با حضور بیش از ۱۵۰ نفر نمایندگان عالی رتبه و مقامات همه کشورهای حاضر، برگزار شد.
اتابک افزود: توسعه تجارت بین کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان یک ضرورت اساسی بر افزایش همگرایی و بهرهبرداری از فرصتهای دریای خزر مورد تاکید قرار گرفت و در این مسیر راهبردهایی پیشنهاد شد.
وی ادامه داد: این راهبردها شامل فعالسازی و توسعه زیرساختها در کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب با تکیه بر همکاری گمرکی، لجستیک، استاندارد و دیجیتالسازی فرآیندها، ایجاد پارکهای صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشترک برای توسعه صنعتی متوازن و فراهم کردن فرصتهای تکمیل زنجیره ارزش صنعتی به منظور توسعه تجارت، تسهیل تبادلات مالی و بانکی با تکیه بر تجارب موفق اعضا در استفاده از سازوکارهای ابتکاری مبتنی بر پول ملی کشورهای حاشیه دریای خزر یا تهاتر و ایجاد کریدورهای سبز گمرکی بین کشورهای عضو به منظور تسهیل فرآیند تجارت و بررسی و امکانسنجی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک میشود.
اتابک گفت: همچنین با توجه به تجارب موفق دو و چندجانبه اعضا در انعقاد پیمانهای تجارت ترجیحی و آزاد و انعقاد پیمانهای تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا که دو کشور روسیه و قزاقستان را در برمیگیرد امکان انعقاد پیمانهای تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر با هدف کاهش یا حذف تعرفههای گمرکی مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به امکانپذیری ارتباط تجاری و لجستیکی دریای خزر به آبهای آزاد خلیجفارس از طریق ایران، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای توسعه زیرساختهای کریدور خزر به خلیجفارس با مشارکت ۴ کشور دیگر حوزه دریای خزر و تأمین امکانات لازم برای ایجاد مراکز لجستیکی و پایگاههای بهرهبرداری از بنادر جنوبی خود را به اعضا اعلام میکند.
وزیر صمت اضافه کرد: بهرهبرداری حداکثری از توافقنامه، تفاهمنامههای موجود و از جمله موافقت همکاری اقتصادی و تجاری دولتهای ساحلی خزر، موافقت نامه اقتصادی و تجاری دولتهای ساحلی خزر، موافقت نامه تجاری عشق آباد، کریدور ترانس کاسپین و توسعه همکاریها و همگراییها در قالب فرا منطقهای نظیر پیمان بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تاکید اعضا قرار گرفت.
وی به اهمیت موضوع امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییرات اقلیمیِ مورد توجه اعضا، قرار شد در این رابطه پیشنهادهایی در خصوص ایجاد بستر تبادل اطلاعات در خصوص تولید و تجارت محصولات کشاورزی قرار گیرد. همچنین توسعه زیرساختهای نگهداری، انبارداری و حملونقل محصولات کشاورزی و تبادل دانش ژنتیک و گیاهپزشکی بین کشورهای عضو ارائه شد.
وزیر صمت ادامه داد: نمایندگان هر پنج کشور حاشیه دریای خزر نگرانی عمیق خود نسبت به کاهش سطح دریای خزر را اعلام کرده و خواستار اقدام هماهنگ و مشترک برای این تهدید شدند در این رابطه پیشنهاد ایجاد سامانه جامع مشترک برای تبادل اطلاعات و دادههای پایش سطح آب و استفاده از فناوری روز و استفاده از کمکها و ظرفیتهای سازمانهای بینالمللی مطرح شد.
وی افزود: اعضا با تاکید بر لزوم حفظ پایداری زیست محیطی دریای خزر، جلوگیری از ورود پسابهای شهری و صنعتی به دریای خزر، صیانت از ذخایر آبزیان و شیلات و بهرهبرداری از فرصتهای توسعه گردشگری مبتنی بر دریای خزر، توسعه بهداشت سلامت مردم در کشورهای حاشیه دریای خزر خواستار توجه و اهتمام جدی برای پاسداری از این میراث مشترک شدند.
اتابک عنوان کرد: بهرهبرداری از ذخایر سطحی انرژی دریای خزر، توسعه صنعت انرژی، پالایشگاهی و پتروشیمی مبتنی بر آن به عنوان فرصت اقتصادی مشترک مورد توجه اساسی اعضا قرار گرفت و در این مسیر تبادل دانش و تجارت در حوزه فناوریهای نفت، گاز و بهرهبرداری از ظرفیتهای خالی پالایشگاه بین کشورهای حاشیه دریا مورد تاکید قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این خصوص ایران در جهت تشکیل مراکز توسعه دانش و فناوری نفت و گاز، تشکیل مرکز امداد و نجات دریای خزر و ارائه خدمات به اعضا از طریق آزمایشگاه نفت خزر به عنوان آزمایشگاه مرجع نفت اعلام آمادگی کرد.
اتابک افزود: کشورهای مشارکتکننده برای توسعه تعاملات در حوزه تولید انرژی و اتصال شبکههای توزیع برق به منظور تبادل انرژی و یکپارچه آن در در حاشیه دریا خزر اعمال تمایل کردند؛ به طور ویژه بر اهمیت انرژی سبز تاکید شد.
وی اضافه کرد: نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر بر اهمیت حل چالشهای مشترک نظیر مشکلات زیست محیطی، تغییر اقلیم و آلودگی دریا خزر از طریق توسعه همکاریهای علمی و فناورانه و تبادل دانش و فناوریهای نو بهدست آمده در کشورهای عضو تاکید کردند و برای تحقق این امر پیشنهادهایی نظیر تأسیس کنسرسیوم علمی و فناوری مشترک، ایجاد پارکهای فناوری مشترک، تبادل استاد و دانشجو و توسعه پژوهشهای علمی و تحقیقاتی مشترک ارائه کردند.
اتابک گفت: شرکتکنندگان در پنلهای تخصصی ضمن تاکید بر ایجاد همگرایی و توسعه همکاریهای مشترک، خواستار استمرار در شکلگیری نشستهای مشترک شدند و پیشنهاد دادند این نشستها بین وزرای مرتبط با حوزههای تجارت، اقتصاد، حملونقل، انرژی و محیطزیست در فاصله بین هر دو همایش اقتصادی به منظور پیشگیری و تحقق بیانیهها و پیشنهادهای ارائه شده در همایش تشکیل شود.
اهمیت توسعه ارتباط کشورهای حاشیه دریای خزر
امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز درباره اهمیت توسعه ارتباط کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: کشورهای حوزه دریای خزر به دلیل سابقه تاریخی، فرهنگی و روابط دیرینه همسایگی، ظرفیتهای زیادی برای همکاریهای تجاری دارند. اما رابطه تجاری ایران با این کشورها متناسب با ظرفیتهای موجود پیش نرفته است و ما نتوانستهایم از این فرصت آنطور که باید استفاده کنیم. این موضوع محصول عوامل متعددی است که در ادامه به آنها اشاره میکنم.
وی افزود: نکته نخست اینکه، توسعه تجارت و سرمایهگذاری به عوامل بسترساز مختلفی بستگی دارد که به تعمیق روابط تجاری کمک میکنند. بنابراین تنها بهبود روابط سیاسی کارگشا نخواهد بود و ایجاد زیرساختهای بانکی، بیمهای، لجستیک و … برای استفاده از این ظرفیت لازم است. از این رو فعالان اقتصادی انتظار دارند، سیاستگذاران کشور با همکاری دولتهای دیگر کشورهای حوزه خزر، با توجه به تحریمها راهحلهایی را در جهت تسهیل روابط پولی و بانکی تعریف کنند. ما نمیتوانیم تنها با تکیه بر صرافیها به سمت توسعه روابط تجاری خود با کشورهای این حوزه پیش برویم.
عابدی ادامه داد: نکته مهم دیگر، موضوع تسهیل رفتوآمدهای تجاری است. رفتوآمد تجار بدون حذف روادید یا تسهیل در امور صدور روادید میسر نخواهد بود. این موضوع در تعمیق و گسترش تجارت با این کشورها بسیار مهم است. بنابراین لغو روادید در میان کشورهای حوزه دریای خزر، مطالبه فعالان اقتصادی است.
وی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر، توجه به روشهای همکاری است. همکاری در دو بخش مناطق آزاد و شهرکهای صنعتی یا پارکهای صنعتی در این کشورها میتواند به توسعه همکاریهای دو یا چندجانبه منجر شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: همچنین توجه به زنجیره ارزش از نکات مهم دیگر است. میتوان سازکاری در میان کشورهای حوزه خزر تعریف کرد تا کالاهای صنعتی مورد نیاز یکدیگر را با توجه به تجربیات و تکنولوژیهایی که هر یک از این کشورها در اختیار دارند در قالب یک زنجیره تولید کنند. در حوزه ماشینآلات صنعتی، عدوات کشاورزی، تجهیزات نفت و گاز و معدن ظرفیتهای بالایی در این کشورها وجود دارد که میتواند با زنجیرههای صنعتی تقویت شود. در این راستا، پیشنهاد تشکیل کارگروههای صنعتی که از سوی وزیر صمت در سومین همایش اقتصادی کشورهای حوزه خزر مطرح شد، خواسته بخش خصوصی نیز هست. تشکیل این کارگروهها میتواند به شکلگیری زنجیرههای ارزش و استفاده از توان، تخصص و تکنولوژی و دانش در میان این کشورها کمک کند.
عابدی ادامه داد: فعالان اقتصادی مرتبط با حوزه خزر، در راستای توسعه تبادلات تجاری، پیشنهاد برگزاری جلساتی با اتاقهای مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر و اتاقهای شمالی کشور، را مطرح کردند. باید ظرفیتهای مختلف در این جلسات به یکدیگر معرفی شود.
وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر گردشگری حوزه خزر است که هم به توسعه سرمایهگذاری و هم به توسعه تجارت این کشورها و جذب توریست کمک خواهد کرد.
عابدی افزود: دیجیتالسازی روند کارها و حذف بروکراسی در مبادلات تجاری کشورهای حوزه خزر، از دیگر موضوعات مورد تأکید است که با توجه به توسعه فناوریهای نوین و هوش مصنوعی باید محقق شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: در کنار همه اینها موضوع چالشهای زیستمحیطی نیز نباید کماهمیت شمرده شود. کاهش تراز آب دریای خزر و دیگر تهدیدات زیستمحیطی باید مورد توجه قرار گرفته و تدبیری برای آنها اندیشیده شود.
سخن پایانی
دریای خزر نقشی محوری در تعاملات اقتصادی، ژئوپلتیکی و زیستمحیطی منطقه ایفا میکند. این پهنه آبی که میان ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان مشترک است، بهدلیل ذخایر انرژی، منابع شیلاتی و موقعیت استراتژیک در حوزه ترانزیت و تجارت بینالمللی، همواره مورد توجه کشورهای ساحلی و بازیگران بینالمللی بوده است.
همچنین دریای خزر پس از منطقه خلیجفارس و سیبری سومین منبع انرژی جهان است که بر اساس اعلام سازمان انرژی جهانی مجموع ذخایر تاییدشده نفتخام و گاز طبیعی دریای خزر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت و ۱۲ تریلیون متر مکعب گاز تخمین زده شده؛ ارقامی که به وضوح نشان میدهد دریای خزر افزون بر موقعیت ژئوپلتیک، به لحاظ ذخایر نفت و گاز اهمیت زیادی برای کشورهای حاشیه دریای خزر دارد. به باور کارشناسان مسائل اوراسیا، کشورهای آسیای مرکزی در «کانون بیضی استراتژیک انرژی» که توسط اقتصاددانان و کارشناسان انرژی مطرح میشود، قرار دارند. این کانون خلیجفارس، بخشهایی از اوراسیا و همچنین آسیای میانه را در برمیگیرد، به همین دلیل زمینه بسیار خوبی برای همکاری میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.