پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 3257
تاریخ انتشار: 1400/07/21 11:34

گارانتی را جدی نگرفته‌ایم

گارانتی و اختصاص آن به کالاهای تولید داخل که نگاه صادراتی درباره آنها وجود دارد، موضوعی است که نمی‌توان به‌راحتی درباره آن صحبت کرد و نیاز به واشکافی‌ها و آسیب‌شناسی‌های فراوان دارد زیرا عوامل موثر در ایجاد و استمرار آن نقش دارند.

در هر حال اگر بخواهیم به صورت کلی درباره گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای تولید داخل صحبت کنیم، می‌بینیم این یک ضعف در حوزه تولید کشور به شمار می‌‌رود و امروز کالاهایی در جهان بیش از همه مورد توجه خریداران هستند که تولیدکننده کیفیت و دوام محصول خود را تضمین کرده و بتواند به خریدار در این زمینه اطمینان دهد.

البته مولفه‌های زیادی در ایجاد صادرات موفق موثر است که باید مورد توجه قرار گیرد. به‌عنوان مثال، قاعده‌گذاری برای کیفیت‌ کالاهای صادراتی یکی از این روش‌ها است که می‌تواند محصولات کشور را در بازارهای خارجی با ذهنیت منفی مواجه نکند. اما درحال‌حاضر بیش از اینکه به فکر کیفیت محصولات صادراتی باشیم، باید این رویه را در بازارهای داخلی خود به اجرا بگذاریم.

نقش موفقیت تولیدکنندگان در ارائه خدمات پس از فروش در بازارهای داخلی نیز در موضوع ارائه خدمات گارانتی بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم در موضوع گارانتی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، ابتدا باید این مولفه را در داخل کشور اجرایی کنیم و به خریداران داخلی از این نظر اطمینان دهیم. در حالی که می‌بینیم درحال‌حاضر جو حاکم بر بازار برخلاف این است و در این سال‌ها اجناس و کالاهای خارجی توانسته‌اند کیفیت خود را بر بازار ما دیکته کنند و مصرف‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند از کالاهای خارجی که سازنده دوام آن را ضمانت کرده، استفاده کنند.

در این زمینه اگر قرار باشد اقدامی انجام شود، می‌تواند تشکیل یک شبکه منسجم باشد که نظرات و مشکلات مردم درباره کیفیت کالاها را منعکس کند تا تولیدکنندگان داخلی به این شکل ملزم به رعایت حداقل استانداردها شوند.

یکی از موانع در مسیر رسیدن به این هدف، ایجاد برندهای متعدد است. وقتی تعداد مجوزهای اعطا‌شده برای مجموعه‌های تولیدی تا این حد زیاد باشد، قطعا اعمال نظارت‌ دشوارتر از شرایط عادی خواهد بود.

پس یکی دیگر از مولفه‌های موثر برای ایجاد شبکه‌های نظارتی و بحث خدمات پس از فروش می‌تواند مبتنی‌بر نظارت‌های بیشتر بر تشکیل واحدهای تولیدی و بررسی قابلیت‌های آنها خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات موجود در این مسیر این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد خود این کار را انجام دهد و کمتر به بررسی نظرات مردمی درباره کالاها توجه دارد.

درباره تاثیر خدمات پس از فروش بر بقای شرکت‌های تولیدکننده نیز باید گفت خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات، یکی از شیوه‌های موثر پایداری شرکت‌ها و محصولات تولیدی آنها در بازارهای جهانی است. آنها با توجه به تجربیات خود متوجه این موضوع شده‌اند که پایداری محصول در بازار علاوه‌بر تمام تکنیک‌های توسعه بازار، بسته به مقبولیت کالا در نظر مشتری است و به همین دلیل سعی می‌کنند با برنامه‌های حساب‌شده داخلی و ارائه خدمات خاص به خریداران کالاهای خود، خود را در عرصه رقابت نگه دارند.

به همین دلیل نیز حتی در کشور خود می‌بینیم که کالاهای خارجی، در ارائه خدمات پس از فروش از شرکت‌های داخلی ما پیشی می‌گیرند و به این ترتیب نبض بازار را در دست دارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3g9v52