دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 9162
تاریخ انتشار: 1400/10/05 18:08

نمادهای موثر بورس امروز را بشناسید+ جزئیات

در دومین روز معاملاتی بورس تهران شاخص‌های بازار سهام کاهش کمی را پشت سر گذاشتند.

در معاملات روز یکشنبه، ۵ دی ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش هزار و ۴۹۰ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش هزار و ۶۳۸ واحدی در سطح ۳۶۰ هزار و ۲۶۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۵۸ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۵۷ واحد قرار گرفت.

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۱۲ درصدی به رقم ۸ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۳۰ میلیارد تومان بود که ۳۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۱۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان رسید که ۴۷ درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

نمادهای تأثیرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای «فولاد»، «نوری» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در نزول شاخص کل داشتند و «فارس»، «شبندر» و «اخابر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «وملل» و «اتکای» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و کدما در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فرابورس و حسیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

غلبه سمت قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۱۸۰ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۲۵ نماد بورسی و ۵۵ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۰۹ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۲۱ نماد بورسی و ۸۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ny5o2