جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 6760
تاریخ انتشار: 1400/09/06 17:27

مفتول گالوانیزه چیست؟

مفتول گالوانیزه یک مفتول یا سیم بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. برای تهیه این نوع مقتول، مفتول سیاه را گالوانیزه میکنند. گالوانیزه شدن یک فرایند شیمیایی ست که طی آن، مفتول در مقابل اکسید شدن و زنگ زدن، یک مقاومت قابل قبول پیدا میکند.این نوع مفتول دوام و مقاومت بالایی در بیشتر شرایط آب و هوایی دارد. مقاوم و بادوام است.

مفتول سفید چیست

مفتول گالوانیزه 


مفتول گالوانیزه یک مفتول یا سیم بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. برای تهیه این نوع مقتول، مفتول سیاه را گالوانیزه میکنند. گالوانیزه شدن یک فرایند شیمیایی ست که طی آن، مفتول در مقابل اکسید شدن و زنگ زدن، یک مقاومت قابل قبول پیدا میکند.این نوع مفتول دوام و مقاومت بالایی در بیشتر شرایط آب و هوایی دارد. مقاوم و بادوام است.
انعطاف قابل قبولی دارد.در ساخت و سازهای ساختمانی و در صنایع ماشین سازی، تولید لوازم خانگی و... کاربردهای فراوانی دارد.

تولید مفتول گالوانیزه:


 برای تولید مفتول گالوانیزه، ابتدا یک وان مذاب از فلز روی را آماده میکنند. سپس فولاد بدون اکسید را داخل آن غوطه ور کرده تا روکش روی پیدا کند. این پوشش، چسبنده و محافظ فلز می باشد. لایه های آلیاژی این پوشش از فولاد ما در برابر خوردگی و رطوبت محافظت میکند.این محافظت خود شامل دو بخش است : 
بخش اول این است که از فولاد ما در برابر اتمسفر جلوگیری میکند. بخش دوم که به حفاظت کاتدی نیز شهرت دارد که از واکنش های غیر ضروری فلز جلوگیری میکند. 

چند نوع مفتول گالوانیزه وجود دارد؟

انواع مفتول گالوانیزه :


 مفتول گالوانیزه به دو روش تولید میشود که این روش های برای این محصول دو دسته بندی اصلی ایجاد میکند. 
مفتول گالوانیزه سرد
مفتول گالوانیزه گرم
با روش تولید مفتول گالوانیزه به هر دو روش سرد و گرم در زیر آشنا می شویم.

خرید مفتول گالوانیزه سرد
روش تولید مفتول گالوانیزه سرد:

زمانی که قرار باشد مفتول گالوانیزه سرد تولید شود. فلز روی توسط سیستم آبکاری با برق الکترولیز بر روی فلز، روکش داده میشود. در این روش ضخامت فلز روی نمی تواند زیاد باشد ،بنابراین میزان مقاومت آن نیز نسبت به نوع گرم کمتر است.
در این روش، بعد از این که مفتول سیاه را به خوبی تمیز کرده و اسید زدایی نمودند. بر روی آن توسط جریان الکتریکی و فرآیند الکترولیزر یک لایه روی قرار می دهند. 
همانطور که اشاره کردیم این لایه نازک بوده ،اما به هر حال مفتول را در برابر رطوبت و زنگ زدگی و همینطور شکستگی مقاوم میکند. یعنی مفتول از انعطاف پذیری قابل قبولی برخوردار است. 
هدف اصلی از گالوانیزه، محافظت از فلز یا همان مفتول در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. قطر مفتولی که به روش سرد تولید میشود معمولا بین 5/0 تا 6/0 میلی متر است. این مفتول در دو نوع کلاف و شاخه عرضه میشود. ویژگی های شیمیایی و خواص مکانیکی مفتول گالوانیزه، به فلز اولیه آن بستگی دارد. از آنجایی که این مفتول از مفتول سیاه تولید میشود؛ بنابراین مانند آن بسیار نرم و منعطف بوده و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. این نوع مفتول به طور کلی خیلی کم دچار آسیب می شود اما نسبت به نوع گرم ضعیف تر است.

روش تولید مفتول گالوانیزه گرم:

مفتول گالوانیزه گرم به مفتول سفید نیز شهرت دارد. این نوع مفتول توسط گالوانیزاسیون داغ یا همان گرم تولید میشود. برای تولید مفتول سفید، مفتول سیاه را آنیل می کنند. یعنی اینقدر آن را حرارت میدهند که میزان کربن آن به کمترین حالت ممکن برسد. مفتول گالوانیزه گرم نیز دارای انعطاف پذیری زیادی بوده و بسیار نرم است. 
بعد از حرارت مفتول را در وان روی غوطه ور کرده تا روکش دهی شود. مفتول سفید دارای سطح یکنواخت و صافی است. به راحتی خم شده و انعطاف بالایی دارد. به همین دلیل برای تولید توری های گالوانیزه ای مانند توری مرغی، توری حصاری ، گابیون و.. از آن استفاده میشود.

مراحل اجرای گالوانیزه گرم:

فرآیند تولید گالوانیزه دارای یکسری مراحل است. 
1.ابتدا مفتول سیاه را تهیه و از هر نوع آلودگی پاک میکنند.
2.در این مرحله مفتول سیاه در کوره آنیل حرارت می دهند بدین ترتیب مفتول نرم، نرم میشود.حرارت باید بین 800 الی 900 درجه سانتی گراد باشد. 
3. در این مرحله مفتول را وارد وان روی مذاب میکنند تا روکش مورد نظر را بگیرد.
4. در مرحله بعد روی اضافه را از سطح مفتول پاک میکنند.
5. مفتول را توسط یک سیستم خنک کننده ، خنک میکنند.
6. مفتول را توسط یک سیستم جمع کن در سه حالت معمولی، عمومی پروانه ای و بغل ریز افقی ،بسته بندی میکنند.

خرید مفتول گالوانیزه گرم

 

مفتول گالوانیزه گرم چه مشخصاتی دارد؟

روی به ما در گالوانیزه کردن فولاد و یا آهن کمک میکند. روی به این دو فلز کمک میکند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته باشد. مفتول گالوانیزه دارای یکسری ویژگی های خیلی خوب است که در زیر با آنها آشنا می شویم...

1. این مفتول دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و اکسید شدن است.
2. با شرایط آب و هوایی بسیاری سازگاری  دارد. 
3. قیمتی اقتصادی دارد.
4. نگهداری آن نیاز به شرایط خیلی خاصی ندارد.
5. نصب آن بسیار ساده است.
6. دسترسی و خرید آن بسیار ساده است.
7. دارای طول عمر زیاد و دوام بالایی است .
8. مفتولی صاف با انعطاف پذیری بالا است.

آیا مفتول گالوانیزه در ایران تولید میشود؟

بله در ایران تولید کنندگان زیادی وجود دارند که مفتول های گالوانیزه باکیفیت و استاندارد بالا تولید و عرضه میکنند. شرکت های باسابقه و قدمتی زیاد مانند شرکت راه ساخت که شما می توانید این مفتول ها را با قیمت های بسیار مناسب در سراسر کشور از آنها تهیه کنید.در زیر به بررسی مزایا هر نوع از مفتول های گالوانیزه ایرانی و چینی می پردازیم تا شما خود نسبت به بودجه و مزایا، خرید خود را انتخاب کنید.

مفتول گالوانیزه ایرانی بهتر است یا مفتول گالوانیزه چینی ؟

با توجه به شیوه و شرایط تولید، مفتول گالوانیزه ایرانی نسبت به نوع چینی دارای دوام بیشتری در برابر رطوبت و اکسیده شدن است. مشخص است که هر چه شرایط و کیفیت تولید بیشتر باشد، استقامت آن نیز در برابر رطوبت و زنگ زدگی بیشتر خواهد بود.  
مفتول گالوانیزه به نسبت ایرانی، تلرانس و تغیر قطر در نقاط مختلف کلاف مفتول ندارد. نوع ایرانی نسبت به نوع چینی انعطاف پذیری بیشتری دارد.  
یکی از مزیت های  نوع چینی نسبت به نوع ایرانی، یکنواختی ضخامت و نرمی مفتول و وزن یکنواخت کلاف های آن می باشد. 
مفتول گالوانیزه ایرانی،  مقاومت بالاتری در برابر زنگ زدگی دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l9ak2