پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 41330
نویسنده: رپورتاز
تاریخ انتشار: 1402/03/02 10:38

مراحل بسته بندی مواد غذایی

در این مقاله به نقل از سایت موعود صنعت مراحل بسته بندی مواد غذایی را بررسی می کنیم و به جزییات کامل بسته بندی و دستگاه های مورد نیاز
مراحل بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی محصولات غذایی در کنار شرایطی که بر صنعت بسته‌ بندی حاکم است، شرایط خاص خودش هم دارد. صنعت بسته بندی مواد غذایی نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا گستردگی داشته و از جمله صنایعی می باشد که سبک زندگی مدرن بسیار به آن وابسته است. در خصوص بسته بندی مواد غذایی در کنار اینکه کالا باید برای نگهداری، توزیع و بازاریابی آماده شود، با موضوع مهم دیگری به نام بهداشت بسته بندی هم طرف هستیم. با این که رعایت بهداشت در همه حوزه های بسته بندی عاملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما این موضوع اهمیت ویژه ای در بسته بندی مواد غذایی دارد.

به این ترتیب کاملاً منطقی است که بسته بندی حبوبات و خوراکی های خشک مثل بیسکویت و چیپس، پروتکل های بهداشتی سختگیرانه تری در مقایسه با بسته بندی محصولات کاغذی یا الکترونیکی داشته باشد. در ادامه مطلب با موعود صنعت همراه باشید تا به بررسی مراحل بسته بندی و ویژگی هایی که بسته بندی محصولات غذایی باید داشته باشند بپردازیم.

 

ویژگی های بسته بندی مواد غذایی

قبل از پرداختن به ویژگی های بسته بندی مواد غذایی، اول باید بررسی کنیم که به صورت کلی بسته بندی ها باید دارای چه مشخصاتی باشند. یک بسته بندی استاندارد باید دارای این شرایط باشد:

  • قابلیت چاپ پذیری بسته بندی
  • امکان دوخت با حرارت روی بسته
  • قابلیت به کارگیری در ماشین های لفاف
  • شکل گرفتن به وسیله خلا یا باد و بقیه فناوری های حرارتی

در کنار این موارد، بسته بندی مواد غذایی شرایط و نیازمندی های دیگری هم باید داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • کنترل در انتقال بخار آب و رطوبت
  • درخشش و شفافیت سطح بسته برای جلب نظر و رضایت مشتری
  • کنترل در انتقال گازها مثل نیتروژن و اکسیژن و دی اکسید کربن
  • مقاومت در برابر تغییر درجه حرارت در زمان انبارداری، جابجایی و فروش
  • به کار نرفتن مواد سمی در جنس بسته بندی
  • دوام در برابر ضربه و سایر فشارهای خارجی
  • ارزان و اقتصادی بودن بسته بندی

اگر توجه داشته باشید نه همه قسمت های بسته بندی ها، بلکه حداقل بخشی از بسته بندی مواد غذایی شفاف بوده و در آن پلاستیک یا طلق به کار رفته است. چونکه افرادی که به خرید محصولات غذایی علاقه مند هستند درون محصول و خود کالا را برای اطمینان از کیفیت آن بررسی می کنند.

در بعضی از مواد غذایی مثل گوشت در صورتی که قسمت کمی از محصول شفاف باشد، احتمالاً به نارضایتی مشتری منجر می‌شود اما در گروهی از محصولات مثل برنج، آرد، شیر یا حتی خشکبار با نمایش قسمت کوچکی از محصول داخل بسته می‌توانید رضایت مشتری را به دست آورید. این موضوع در خصوص بسته بندی هایی مثل بیسکویت، چیپس و سایر خوراکی های خشک چندان ضروری نیست، هر چند که طراحی های بسته بندی زیادی موجود است که در قسمت هایی شفافیت را حفظ کرده‌اند. در بسته بندی این خوراکی های خشک بیشتر تمرکز روی جلوگیری از ورود بخار آب و رطوبت به درون بسته است.

 

فناوری‌های به‌کاررفته در بسته بندی مواد غذایی

برای هر یک از نیاز هایی که صنعت بسته بندی مواد غذایی دارد، ماشین آلات و دستگاه هایی با فناوری خاص در نظر گرفته شده است. همانطور که اشاره شد هر یک از انواع مواد غذایی ویژگی های خاص خودش را دارد که به همین دلیل نیاز به بسته بندی خاصی دارد که توانایی رعایت همه استانداردها را داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از این فناوری ها می پردازیم.

دستگاه بسته بندی چهار توزین

این دستگاه یکی از کامل ترین ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی از نظر کیفیت و دقت در حوزه خود می باشد. دستگاه بسته بندی چهار توزین معیار اصلی جهت تولید یک بسته را حجم آن محصول دانسته و با کمترین خطا می تواند برای بسته بندی کردن محصولات دانه ای و گرانول ها استفاده شود. این دستگاه با داشتن چهار ترازوی خیلی حساس باعث توزیع دقیق محصول با اختلاف وزنی خیلی کم می شود. مجهز بودن این ماشین به سیستم پیشرفته توزین و بسته بندی در بخش فوقانی دستگاه باعث شده تا همه فرآیند بسته بندی محصولات به شکلی کاملاً یکنواخت صورت گیرد. دستگاه بسته بندی چهار توزین با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش در موعود صنعت موجود است که برای تهیه کافی است با شماره  09129563873 تماس بگیرید.

دستگاه بسته بندی پیلوپک

دستگاه بسته بندی افقی یا همان دستگاه بسته بندی پیلوپک یک راه حل همه کاره جهت بسته بندی انواع مواد و محصولات غذایی است. در صورتی که به دنبال سرعت بخشیدن به فرآیند بسته بندی و پیشرفت تولید و ارائه محصولات می باشید، یکی از بهترین انتخاب ها برای شما می تواند دستگاه بسته بندی پیلوپک باشد. شما با این دستگاه می توانید انواع محصولات غذایی مثل نان، قند، شکلات، کلوچه و ... و همچنین محصولاتی مثل صابون، ژیلت، لوازم تحریر و مواردی از این دست را با استفاده از دستگاه پیلوپک بسته بندی کنید.

دستگاه قند خرد کن

یکی دیگر از دستگاه های کاربردی در صنایع غذایی ایران، دستگاه قند خرد کن یا برش قند می باشد. در کشورهای خارجی قند به شکل شکر استفاده می شود و دیگر مصرف قند به صورت حبه ای رایج نیست. اما در ایران عزیز از قدیم مردم از قندهای حبه‌ای استفاده کرده و خانواده‌ها قند را به صورت کله قند های بزرگ تهیه می کردند و خودشان به خرد کردن کله قند می پرداختند. با توجه به پیشرفت صنعت در سالهای اخیر و کم شدن وقت آزاد در خانواده ها، به کارگیری محصولات آماده رواج بیشتری یافته است. به همین علت به کارگیری دستگاه قند خرد کن در کارخانه های تولید مواد غذایی هم رواج بیشتری پیدا کرده و شرکت های مختلف فعال در این حوزه به تولید قند های شکسته و بسته بندی شده روی آورده‌اند. دستگاه قند خردکن با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش در موعود صنعت موجود است که برای تهیه کافی است با شماره  09129563873 تماس بگیرید.

 

مراحل بسته بندی مواد غذایی

تا اینجای کار اشاره مختصری به فناوری ها و ویژگی های بسته بندی مواد غذایی شد که در جریان آن مروری بر دستگاه های بسته بندی مواد غذایی داشتیم. حتما تا اینجای کار فهمیده اید که شکل مواد غذایی و اندازه آنها متنوع هستند، روش های بسته بندی هم تفاوت های زیادی با هم دارند. بعضی از مواد غذایی مثل عسل، شیر و آب حالتی مایع داشته و برخی دیگر مثل گوشت به صورت جامد هستند. این قضیه باعث شده که مراحل بسته بندی مواد غذایی برای هر یک از این مواد متفاوت باشد و به دستگاه بسته بندی خاصی نیاز داشته باشید. در این موارد است که باید به دنبال چند قانون کلی در این دستگاه ها بگردید که به عنوان قوانین استاندارد بسته بندی معروف هستند.

 

برچسب ها : دستگاه بسته بندی,,,,


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bel8e