سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 15031
تاریخ انتشار: 1401/02/05 02:31
درخواست فولادسازان بزرگ از دولت:

عوارض صادراتی زنجیره فولاد لغو شود

۵ شرکت بزرگ تولیدکننده شمش فولادی کشور شامل فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب کیش و ذوب‌آهن پاسارگاد، طی نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن اعلام آمادگی کامل برای تامین آهن‌آلات موردنیاز نهضت ملی مسکن، خواستار توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد به‌منظور کار کارشناسی جامع‌تر و استفاده از تجربیات و نظرات متخصصان، خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شدند.

شرکت‌های بزرگ فولادی کشور مجموعا بیش از ۵۵ درصد شمش فولادی کشور را تولید می‌کنند. در همین حال باید خاطرنشان کرد این مجموعه‌ها ۱۰ درصد از سهم بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند. این اعداد و ارقام حکایت از اهمیت و اثرگذاری شرکت‌های یادشده دارد. حال باتوجه به وضع عوارض صادراتی، شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در نامه‌ای و ضمن استدلال خواستار تغییر در مصوبه دولت شده‌اند. در این نامه تاکید شده که اساسا نگرانی از کمبود فولاد در کشور با نرخ مناسب مفهومی ندارد.

تولید فولاد، بیش از نیاز داخلی

به‌گزارش چیلان، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور در نامه خود به معاون اول رئیس‌جمهوری نوشته‌اند: ستاد تنظیم بازار در اقدامی ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی و براساس اطلاعات ناصحیح واصله، به‌منظور آنچه رفع نگرانی از کمبود فولاد در بازار داخلی عنوان شده تصمیم به وضع عوارض صادراتی بسیار سنگین بر محصولات زنجیره فولاد گرفته است؛ حال آنکه تولید فولاد در کشور حدود ۲ برابر نیاز داخلی است. در حال‌ حاضر بنا به الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شوند.

پس از تامین نیاز داخلی در بورس کالا، مازاد محصولات فولادی که متقاضی ندارند، برای تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات موردنیاز کارخانجات در شرایط تحریمی و همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور صادر می‌شوند. علاوه بر این، نرخ فولاد در بازار داخلی ایران، توسط بورس کالا تعیین می‌شود که ارزان‌ترین نرخ در دنیاست و حتی از نرخ قراضه جهانی نیز کمتر است.

این شرکت‌ها همچنین اعلام کرده‌اند در صورت اجرای مصوبه عوارض صادراتی بر فولاد، خسارات جبران‌ناپذیری از جمله کاهش صادرات و ارزآوری و به‌تبع آن کاهش تولید و اشتغال در صنعت فولاد و همچنین پیامدهای اجتماعی نامطلوب ناشی از آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

درخواست توقف اجرای تعرفه‌های صادراتی

متن کامل نامه فولادسازان بزرگ کشور به معاون اول رئیس‌جمهور درباره عوارض صادراتی زنجیره فولاد بدین‌ترتیب است: 

برادر گرامی جناب آقای دکتر مخبر

معاول اول محترم رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تنظیم بازار

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

احتراما طی این نامه که به امضای شرکت‌های تولیدکننده فولاد (به‌شرح لیست پیوست) با تولید حدود ۹ میلیون تن (بیش از ۵۵ درصد از کل تولید شمش فولادی کشور) با سهم بیش از ۱۰ درصدی از بازار سرمایه رسیده است، در خصوص بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، توجه حضرتعالی را به موارد زیر جلب می‌کند.

در شرایطی که کشورهایی همچون چین و ترکیه با اعطای مشوق‌های صادراتی در تلاش هستند جای خالی روسیه و اوکراین را در بازار جهانی فولاد پر کنند، ایران نیز باید از این فرصت بهره‌برداری حداکثری کرده و با توسعه صادرات فولاد، منافع ملی خود را ارتقا دهد. متاسفانه ستاد تنظیم بازار در اقدامی ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی و براساس اطلاعات ناصحیح واصله، به‌منظور آنچه رفع نگرانی از کمبود فولاد در بازار داخلی عنوان شده، تصمیم به وضع عوارض صادراتی بسیار سنگین بر محصولات زنجیره فولاد گرفته است؛حال آنکه تولید فولاد در کشور حدود ۲ برابر نیاز داخلی برآورد می‌شود. در حال ‌حاضر بنا به الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شوند.

پس از تامین نیاز داخلی در بورس کالا، مازاد محصولات فولادی که متقاضی ندارند، برای تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات موردنیاز کارخانجات در شرایط تحریمی و همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور صادر می‌شوند.

علاوه بر این نرخ فولاد در بازار داخلی ایران، توسط بورس کالا تعیین می‌شود که ارزان‌ترین نرخ در دنیاست و حتی از نرخ قراضه جهانی نیز کمتر است.

بنابراین ضمن وجود آمادگی کامل تولیدکنندگان فولاد برای تامین آهن‌آلات موردنیاز نهضت ملی مسکن موردتاکید دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهوری محترم، اساسا نگرانی از کمبود فولاد در کشور با نرخ مناسب مفهومی ندارد.

بر این اساس و باتوجه به تضاد آشکار چنین تصمیماتی با شعارهای حضرتعالی در حمایت از بازار سرمایه، توسعه صادرات و حمایت از تولید، ما مدیران کارخانجات تولیدکننده فولاد کشور استدعا داریم در راستای اهداف افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تاکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) مبنی بر توسعه صادرات غیرنفتی و جایگزینی معدن و صنایع معدنی به‌جای نفت و همچنین تاکیدات رئیس‌جمهوری محترم بر لزوم پیش‌بینی‌پذیری رفتارهای دولت برای فعالان اقتصادی، دستور فرمایید اجرای مصوبه وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد برای کار کارشناسی جامع‌تر و استفاده از تجربیات و نظرات متخصصان و خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران متوقف شود.

خاطرنشان می‌سازد در صورت اجرای مصوبه مذکور، خسارات جبران‌ناپذیری از جمله کاهش صادرات و ارزآوری و به‌تبع آن کاهش تولید و اشتغال در صنعت فولاد و همچنین پیامدهای اجتماعی نامطلوب ناشی از آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ضمنا تقاضا دارد در زمینه ارائه توضیحات تکمیلی که در این مقال نمی‌گنجد و همچنین بهره‌گیری از رهنمودهای حضرتعالی، وقت جلسه‌ای برای ملاقات با مدیران شرکت‌های تولیدکننده فولاد و اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تعیین و امر به ابلاغ فرمایید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dx99w