یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 9689
تاریخ انتشار: 1400/10/12 12:52

سلامت جزو اولویت‌های ماست

محمدمهدی برادران-معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت

در سطح جهان استانداردهای مختلف و متفاوتی در حوزه‌های گوناگون طراحی و تعریف شده است.

 اهمیت صنایع سلامت‌محور در این میان به حدی است که در برخی کشورهای توسعه‌یافته دنیا حتی تا ۵۰ درصد صنایع را در حوزه سلامت‌محور می‌گنجاند.

‌همه‌گیری ویروس کرونا در جهان نیز نشان داد سلامت مردم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

 در همین مدت شاهد بودیم در کنار هزینه‌های بالا و تهدیداتی که این همه‌گیری این بیماری به وجود آورد، فرصت توجه و تحول در همه حوزه‌ها به‌ویژه صنایعی که با زندگی مردم در ارتباط هستند بسیار مهم بوده است.

در ایران حدود ۲۵ درصد صنایع درحال‌حاضر متصل به صنایع سلامت بوده و به نوعی با انسان در حوزه‌های مختلف در ارتباط هستند که بیشتر مباحثی مانند غذا، دارو و آرایشی بهداشتی را در‌بر می‌گیرد.

 امروز وقتی صحبت از صنعت سلامت‌محور می‌شود یعنی بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی در این حوزه جای می‌گیرند و این حجم از بازار اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

درحال‌حاضر ۱۱ هزار و ۲۶۸ واحد صنعتی در حوزه صنایع مرتبط با سلامت‌محور وجود دارند که در حوزه تولیدات دارویی، مکمل‌های دارویی انسانی، صنایع غذایی، شوینده، آشامیدنی و بهداشتی فعال هستند که باید تامین سلامت محصولات آنها برای مصرف‌کنندگان ما همواره مورد بررسی قرار گیرد.

 البته باید در کنار بازار داخلی به بازار ۶۰۰ میلیونی همسایگان نیز توجه کرد که می‌تواند ارزآوری و مطلوب و توسعه اقتصادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

استانداردهای این محصولات سلامت‌محور درحال‌حاضر توسط همکاران ما در مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو و مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد تا محصولات سلامت‌محور با کیفیت مطلوب به ‌دست مصرف‌کنندگان برسد.

اما بحث صنعت سلامت‌محور تنها به محصولات این حوزه محدود نمی‌شود. جدا از این موضوع، بحث سلامت و صنعت سلامت‌محور در سایر صنایع کشور نیز مطرح است.

به همین دلیل ما توسعه این موضوع در صنایع مختلف را در وزارت صنعت، معدن و تجارت جزو اولویت‌ها و استراتژی‌های خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم این مباحث را به‌درستی پیگیری کنیم.

در رویکردهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش می‌شود به جای رویکردهای شکلی، به رویکردهای راهبردی توجه ‌شود؛ بنابراین در برنامه‌های جدید دولت در موضوع صنایع سلامت‌محور، نگاه ویژه به این موضوع جزو راهبردهای جدی مجموعه معاونت صنایع عمومی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ما در مجموعه وزارتخانه و در معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در قالب اداره کل غذا و دارو طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم در این زمینه مجموعه‌های مرتبطی را به‌ویژه در حوزه‌های جدیدی که هنوز سرمایه‌گذاری مطلوب در آنها انجام نشده فعال کنیم. 

در این زمینه در تلاش هستیم با صاحبان صنایع به تفاهم برسیم و امیدواریم در ماه‌ها و سال‌های آینده به نتایج مطلوب در زمینه توسعه صنایع مرتبط با صنایع سلامت‌محور را با حمایت‌هایی که در این حوزه پیش‌بینی شده است با کمک مجلس شورای اسلامی انجام دهیم.

درباره جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور نیز که چهارمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم باید گفت که اصل کار در این زمینه بسیار خوب و مطلوب است و امیدواریم تلاش‌ها در راستای ارتقای سلامت در همه صنایع کشور به‌درستی و متناسب با نیازهای روز اتفاق بیفتد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qrkj4