چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 6703
تاریخ انتشار: 1400/09/06 12:43
معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی خبر داد

حمایت ۱۷ برابری یارانه‌ای از صنایع کوچک

مجتبی نوریان: اعتبارات در بخش حمایت‌های یارانه‌ای از واحدهای صنعتی خرد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی با پیگیری‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، طی امسال ۱۷ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش صمت از خراسان رضوی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان این مطلب در سومین نشست تخصصی تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک که با حضور بیش از ۶۰ نفر از تاجران، صنعتگران و صاحبان سرمایه از کشور افغانستان و ایران در محل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوفناوری مشهد برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت روابط تجاری با کشورهای همسایه برای توسعه صادرات غیرنفتی از ابتدای امسال اتفاق‌های خوبی در این حوزه رقم خورده است.

محمد احسانی افزود: میزان حمایت این شرکت از واحدهای صنعتی کوچک در سال گذشته ۱۵ تا ۳۰ درصد بود اما با افزایش اعتبارات در این قسمت طی امسال این حمایت‌ها به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی از جمله حمایت‌های این شرکت از صنایع خرد و کوچک را کمک به ثبت برند، بازدیدهای میدانی برای شناسایی بازار محصولات صادراتی، تامین هزینه خرید دفتر و انبار و سردخانه در کشورهای هدف صادراتی، هزینه‌های ورود به فهرست واحدهای صنعتی معتبر در کشورهای دیگر، خرید اسناد مناقصه، تهیه کاتالوگ به زبان انگلیسی، کمک‌هزینه تبلیغات شهری و رسانه‌ای، اخذ غرفه در نمایشگاه‌های خارجی یا بازدید از آنها و پذیرش هیات‌های خارجی برای بازدید از نمایشگاه‌های داخلی برشمرد.

تمرکز بر بازار افغانستان

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: برای توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه، امسال منطقه‌بندی از سوی سازمان صنایع کوچک بین استان‌های مختلف انجام شد که خراسان رضوی موظف به متمرکز شدن بر بازار افغانستان و افزایش مراودات تجاری با آن کشور است.

 او به اشتراک‌های زبانی و فرهنگی فراوان بین ایران و افغانستان و اهمیت حفظ بازار آن کشور برای ایرانی‌ها اشاره و بیان کرد: مردم افغانستان سختکوش و مظلوم هستند که امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات داخلی افغانستان برطرف شود و به‌واسطه حضور دوستان در تشکل‌های آن کشو، بتوان تضمین لازم برای حفظ سرمایه تاجران و تولیدکنندگان ایرانی در افغانستان را فراهم کرد.

وی افزود: حفظ مزیت‌های صادرات به افغانستان با توجه به تحولاتی که در مدیریت آن کشور به وجود آمده است و طالبان در رأس قدرت قرار گرفته‌اند، بستگی به سیاست‌های حاکمیت فعلی آن کشور دارد. 

احسانی اضافه کرد: در چند سال اخیر تولید کالاهای صنعتی افغانستان رشد مناسبی داشته‌ اما همچنان در تامین مواد اولیه و برخی کالاهای صنعتی نیازمند به کمک ایران هستند، ایران هم در مقابل به یک‌سری از کالاهای افغانستان نیاز دارد.

به گفته وی، در این استان همانند گذشته تعاملات با افغانستان در تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات ادامه خواهد یافت و حتی مشاوران خراسان رضوی در حوزه ارائه خدمات فنی و مهندسی آماده همکاری با آن کشور و توسعه اقدامات خود در این زمینه هستند.

ثبت آنی شرکت خارجی 

مدیرکل دفتر اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر ارتباطات انسانی بین مردم ایران و افغانستان و حفظ ارتباطات تجاری با این کشور گفت: تلاش خراسان رضوی براساس سیاست‌های ملی تسهیل فرآیندها برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی در استان است. 

مهدی تقوایی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری، مبنی‌بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: استاندار در هفته‌های اخیر چند بار به افغانستان سفر کرده است تا بسترهای حفظ ارتباطات تجاری با آن کشور فراهم شود، ضمن اینکه خراسان رضوی برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی حمایت‌های لازم را در نظر گرفته است. وی ادامه داد: مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران ایجاد و تلاش فراوانی شده تا بتوان فرآیند ثبت شرکت‌های خارجی را در کمترین زمان ممکن در خراسان رضوی انجام داد. 

به گفته وی، از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب‌و‌‌کار مستقر در ساختمان ساپکو مشهد که نمایندگان سازمان‌های مجوز‌دهنده در آن مستقر هستند در کمتر از ۱۰ دقیقه یک شرکت خارجی در استان به ثبت می‌رسد.

 او گفت: با پیگیری‌های استان، سقف سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری به منظور صدور مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها به ۱۵۰ هزار دلار کاهش می‌یابد. تقوایی، تسهیل فرآیندها در ثبت دفتر صادراتی توسط سرمایه‌گذاران افغانستانی، تسهیل تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون و فرآیندهای مربوط به کسب‌و‌‌کار در خراسان رضوی را از بسترهایی برشمرد که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استان مهیا شده است.

در این نشست، مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات «کیان گستر» با پخش کلیپی ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی افغانستان را معرفی کرد و با اشاره به چالش‌های موجود در توسعه همکاری این دو کشور خواستار رفع موانع و تسهیل در فرآیند همکاری دو کشور شد.

 سپس رئیس اتاق صنعت و معدن ولایت هرات و رئیس اتاق پیشه‌وران و اصناف آن ولایت با معرفی هیات اعزامی از افغانستان با اشاره به توانمندی‌های ایجادشده در آن کشور توجه ویژه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه کارآفرینی در افغانستان را درخواست کردند.

 در ادامه این نشست هم مهمانان و تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان ضمن معرفی خود رشته صنعتی مورد توجه و علاقه خود را تشریح کردند و در پایان از نمایشگاه دائمی توانمندی‌های صنایع کوچک بازدید و با مدیران واحدهای صنعتی علاقه‌مند به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک گفت‌وگو و مذاکره کردند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48mna3