پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 9312
تاریخ انتشار: 1400/10/07 12:45
نگاه اهالی اصناف به مصوبه کاهش مالیات تولید

از حرف تا عمل فاصله زیاد است

هفته نخست شهریور وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد طی ۴ سال قصد دارد مالیات دریافتی از تولید را از ۲۵ درصد کنونی به ۱۰ درصد برساند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز چندی پیش با ارائه ۱۰ تصمیم راهبردی وزارت اقتصاد عنوان کرد براساس احکام پیشنهادی بودجه سال آینده مالیات واحدهای تولیدی ۵ درصد کاهش خواهد داشت. احسان خاندوزی در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس و مسئولان سازمان امور مالیاتی با اعلام این خبر گفته بود این اقدام برای کمک به واحدهای تولیدی و رونق تولید انجام می‌شود. اینکه آیا این کاهش مالیات شامل تولیدکنندگان حوزه اصناف هم می‌شود و در صورت تحقق این طرح آیا این کاهش می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود وضعیت اقتصادی اصناف حوزه تولید بگذارد، موضوع گزارش پیش رو است.

باید زیرساخت‌های اجرا در نظر گرفته شود

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با صمت درباره وعده‌هایی مبنی بر کاهش حدود ۱۵ درصدی مالیات حوزه تولید در کشور اظهار کرد: اجرای چنین طرحی در حوزه اصناف می‌تواند کمک قابل‌توجه و البته ناکافی به تولید کند، اما این موضوع در حال ‌حاضر تنها در حد حرف مطرح شده و اجرایی شدن آن به عوامل متعددی بستگی دارد.

وی در این باره تاکید کرد: اجرایی شدن چنین وعده‌ای نیاز به قانون‌گذاری دارد و نمی‌توان چنین طرحی را بدون تصمیم قانون‌گذار اجرایی کرد. 

جعفریان در این باره همچنین خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد چنین طرحی اجرایی شود، باید در لایحه بودجه نیز به آن اشاره شود که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم آمده است. در گام بعدی هیات وزیران نیز این طرح را تصویب کرده و در برنامه‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی گنجانده شده است. حال برای اجرای این مصوبه باید زیرساخت‌های اجرا در نظر گرفته شود. وی افزود: اگر تمام این مراحل همسو با یکدیگر به نتیجه برسد، در گام بعد باید بررسی شود که آیا اجرای چنین طرحی در مقابل زیان‌های بخش تولید در طول این سال‌ها می‌تواند نقشی در ترمیم نظام اقتصادی ایفا کند؟! که پاسخ کارشناسان معمولا در این زمینه منفی است.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در ادامه تاکید کرد: جدا از همه این موضوعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱، تامین حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع از مسیر اخذ مالیات در نظر گرفته شده است. با چنین رویکردی، چگونه می‌توان انتظار داشت که دولت بتواند مالیات بخش تولید را کاهش دهد.

وی درباره ادعای مطرح‌شده در زمینه جبران این کاهش از محل فرارهای مالیاتی نیز گفت: به‌نظر نمی‌رسد چنین کاری در شرایط کنونی عملی باشد. به‌علاوه اینکه کاهش مالیات تولید مطرح‌شده در دولت با بودجه سال آینده در تناقض است، به همین دلیل نمی‌توان روی آن حساب چندانی باز کرد.

جعفریان با اشاره به ضرورت حمایت از تولید بیان کرد: تولید کشور در این سال‌ها دچار آسیب‌‌های فراوان شده و نیاز به حمایت‌های برنامه‌ریزی‌شده و مدون دارد که اجرای آن نیز منوط به فراهم آمدن زیرساخت‌های مناسب در این زمینه است. 

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران تاکید کرد: حمایت از تولید راهکارهای خاص خود را دارد و نمی‌توان با نگاه‌های مقطعی و موردی به رفع مشکلات این بخش پرداخت.

این وعده «هزار وعده خوبان» نباشد! 

رئیس اتاق اصناف تهران درباره موضوعات مطرح‌شده ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر اقتصادی و دارایی درباره کاهش مالیات حوزه تولید در گفت‌وگو باصمت عنوان کرد: نخستین نکته‌ای که می‌توان درباره موضوع کاهش مالیات حوزه تولید به آن اشاره کرد این است که امیدواریم آنچه بر آن تاکید شده، فقط در حد وعده نباشد و به آن عمل نیز بشود. قاسم نوده‌فراهانی در این باره خاطرنشان کرد: در موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوره اوج همه‌گیری ویروس کرونا وعده‌هایی از این دست زیاد داده شده که البته کمتر رنگ عمل به خود گرفت و اگر قرار باشد این وعده‌ها نیز از آن جنس باشد، دردی را از حوزه تولید دوا نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد این است که آیا این کاهش‌های مالیاتی شامل اصناف تولیدی فعال در حوزه صنعت نیز می‌شود یا خیر؟ در این باره باید گفت باتوجه به فعالیت حدود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی در حوزه اصناف و نقش آنها در اشتغالزایی و اقتصاد کشور بدون شک اگر چنین طرحی قابلیت اجرا پیدا کند، باید شامل حوزه اصناف نیز بشود. به‌گفته رئیس اتاق اصناف تهران، اصناف تولیدی کشور که با سرمایه‌های اندک می‌توانند به نقش‌آفرینی در حوزه اشتغال بپردازند، بیش از صنایع بزرگ نیاز به حمایت و تشویق دارند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. نوده فراهانی افزود: متاسفانه پس از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، باوجود شعار حمایت از تولید و مانع‌زدایی، هنوز حمایت چندانی از حوزه تولید شکل نگرفته است. رئیس اتاق اصناف ایران در این ‌باره خاطرنشان کرد: حمایت مطلوب از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی می‌تواند تولید باکیفیت، تامین نیازهای داخل و در نهایت صادرات را در پی داشته باشد و باعث رونق اقتصادی کشور شود. وی همچنین عنوان کرد: جدا از موارد یادشده باید دید منظور وزرای محترم از کاهش مالیات تولید، کاهش مالیات قطعی بخش تولید بوده یا مالیات ارزش افزوده تولید را مد نظر داشته‌اند. اگر این کاهش مالیات از محل مالیات قطعی بخش تولید باشد، می‌تواند تاثیر مطلوبی در رونق اقتصادی اصناف حوزه تولید داشته باشد، اما اگر مقصود تنها کاهش درصدی از مالیات ارزش افزوده باشد، نمی‌توان به تاثیر مطلوب آن چندان امیدی داشت.

سخن پایانی

ظاهرا امروز اهالی اصناف حساب چندانی روی وعده‌های حمایتی از محل کاهش مالیات تولید باز نکرده‌‌اند. هر یک از صاحبان کسب‌وکار دلایلی برای توجیه نشدن این حمایت‌ها در ذهن دارند و پیش‌فرض آنها این است که در نهایت دلایل عملی نشدن این کمک‌ها فراوان است. گذشته از این بسیاری از فعالان حوزه اصناف بر این اعتقادند که طرح‌‌هایی مانند کاهش مالیات تولید در صورت اجرا نیز در برابر زیان‌های مالی حوزه تولید در طول این سال‌ها نمی‌تواند کار چندانی از پیش ببرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lkr74