سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 19845
تاریخ انتشار: 1401/07/12 06:37

احتمال تغییر کانال دلار

حمیدرضا جیهانی- تحلیلگر بازارهای مالی

پیش از این، اعتقاد کارشناسان مالی این بود که اگر نرخ دلار مرز ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را رد کند، روند افزایشی آن ادامهدار خواهد بود. در حال حاضر این اتفاق رخ داده و دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شده است.

دلار روزهای یکشنبه و دوشنبه مرز قیمتی ۳۳ هزار تومان را رد کرد و حالا پیشبینیها گویای این است که روند نرخ افزایشی است؛ مگر اینکه بانک مرکزی قویتر از گذشته حاضر شود. با این حال روند نرخ دلار در روزهای گذشته صعودی بود، زیرا لیست جدید تحریمهای امریکا علیه شرکتهای پتروشیمی سیگنال افزایشی به نرخ دلار داده و سبب افزایش نرخ این ارز شاخص شده است.

تحریمهای جدید امریکا شرکتهایی را نشانه گرفته که محصولات پتروشیمی ایران را به چین، هند و امارات صادر میکردند.

یکی از مهمترین شرکتهای ارزآور ایران یعنی شرکت «صنایع شیمیایی ایران» که زیرمجموعه بانک صنعت و معدن است، در این لیست قرار دارد که این مسئله نشان میدهد روند ورود ارز به کشور با مشکل بیشتری مواجه میشود.

همین مسئله به بازار سیگنال افزایش نرخ داده است. افزایش تحریمها تنها عامل افزایشدهنده نرخ دلار نیست و بازار ارز ایران از چندین مولفه اثر میگیرد. جز تحریمها، یکی دیگر از مولفههای تاثیرگذار بر نرخ ارز، تراز تجاری است. گزارش تراز تجاری 6 ماه ابتدایی ایران هفته گذشته منتشر شد.

این گزارش نشان میدهد میزان واردات از صادرات پیشی گرفته و تعادل منابع ارزی بر هم خورده است. البته در حال حاضر به لحاظ ارزآوری و منابع بلوکهشده قبلی وضعیت بهگونهای است که در کشور مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد و حتی بانک مرکزی توانسته نرخ دلار را مهار کند.

مجموع سیگنالهایی که به بازار ارز میرسد نشان میدهد ورود دلار به کشور احتمالا با مشکل مواجه میشود و نرخ دلار پیش از این تحت تاثیر این اخبار آماده جهش بود، اما بازارساز با تزریق سنگین ارز به بازار مانع این جهش شده است. فعلا بانک مرکزی به لحاظ منابع ارزی در شرایط خوبی قرار دارد و با کمک این منابع جلوی افزایش نرخ دلار را گرفته است. چنانچه ارزپاشی بانک مرکزی نبود اکنون دلار بر قله ۳۹ هزار تومان ایستاده بود.

فعلا میزان عرضه بازارساز در بازار ارز افزایش پیدا کرده است. افزایش فاصله نرخ دلار آزاد و رسمی باعث میشود تقاضای سفتهبازانه نیز به تقاضا در بازار ارز اضافه شود، زیرا سود حاصل از فاصله قیمتی دلار آزاد و رسمی، جذابیت زیادی دارد.

از منظر اقتصادی کانال ۳۳ هزار تومانی برای ادامه روند صعودی نرخ دلار در نیمه دوم سال، کانال بسیار مهمی است.

اگر پولهای بلوکه شده ایران برای نیمه دوم سال آزاد نشود، این گمان وجود دارد که بانک مرکزی نتواند ارزپاشی قدرتمندی انجام دهد، زیرا منابع ارزی بانک مرکزی در شرایطی نیست که برای پاییز و زمستان امکان ارزپاشی قوی در بازار فراهم باشد، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که نرخ دلار بهویژه در ماههای پایانی سال مسیر متفاوتی را با نیمه اول طی کند.

بهطور طبیعی در ماههای پایانی سال افزایش تقاضا برای ارز بالا میرود و این افزایش تقاضا معمولا رشد نرخ دلار را به همراه دارد.

چنانچه دولت بهموقع در بازار ارز ورود نکند، احتمال جهش یکباره نرخ دلار وجود دارد، اما براساس شنیدهها دولت در حال رایزنی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پولهای بلوکهشده ایران است.

اگر این اقدام دولت نتیجه دهد بازارساز بهراحتی میتواند ابتکار عمل قیمتها را در اختیار گیرد و در نتیجه قطعا بازار ارز در مسیر عکس قیمتی قرار خواهد گرفت و دوباره نرخ ارز کاهشی خواهد شد.

بر این اساس در صورتی که ریسکهای سیاسی و اجتماعی فروکش کند بازار ارز دوباره میتواند رنگ آرامش بگیرد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqmmz