-

کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است

صمد حسن‌زاده رئیس اتاق ایران

ی ۸

روز ملی کیفیت، فرصتی است تا ضمن نگاهی نو به مقوله کیفیت، به اندیشه‌ای بپردازیم که ریشه پایداری کیفیت در عرصه تولید و خدمات است. 

کیفیت در تفکر جامعه فعالان اقتصادی و بازرگانان، یک رکن اصلی اخلاق تجارت، رقابت‌پذیری اقتصادی و پایداری توسعه ملی محسوب می‌شود.

اگر باور داریم که صداقت، احترام و مسئولیت‌پذیری، جوهره یک ارتباط سالم و اعتمادآفرین را تشکیل می‌دهند، آنگاه اخلاق در تجارت نیز به‌عنوان پایه اعتماد در روابط اقتصادی، امری قطعی و مسلم محسوب می‌شود. در این چارچوب فکری، کیفیت به‌مثابه تجلی اعتماد و اخلاق در عرصه تولید و خدمت، قابل درک و فهم خواهد بود.

وقتی کیفیت را به‌عنوان یک ارزش موردتوجه قرار می‌دهیم و در کنار آن به بررسی ارزش‌های کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد می‌پردازیم، قادر خواهیم بود علاوه بر جنبه‌های فنی کیفیت، به آثار اجتماعی و فرهنگی آن نیز پی ببریم. با این رویکرد، کیفیت واقعی از درون اندیشه و رفتار کارآفرینان متعهد، متولد می‌شود.

امروز در شرایط پیچیده بین‌المللی، چنانچه به‌دنبال راهکاری برای توسعه تجارت بین‌الملل، گسترش ورود به بازارهای جهانی و صادرات پایدار هستیم، باید بدانیم که شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ایرانی و ارتقای اعتماد به برند ملی، ایجاد نهضت ارتقای کیفیت است.

در جهانی که کیفیت برپایه فناوری‌های نوین و هوش‌مصنوعی شکل می‌گیرد، عقب‌ماندن از جریان نوآوری، فاصله‌ای عمیق میان صنعت ایران با اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد. بنابراین ارتقای کیفیت، نه‌تنها نیازمند اراده‌ای راسخ در میان تولیدکنندگان و کارآفرینان است، بلکه مستلزم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای کنترل و بهبود کیفیت است.

روی دیگر سکه ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، ناظر بر تدبیر سیاست‌گذاران و مدیران ارشد کشور است. چراکه در صورت پیش‌بینی مشوق‌های صادراتی و مالیاتی برای تولیدکنندگان باکیفیت و همچنین اصلاح در نظام حکمرانی اقتصادی می‌توان به گام‌های موثرتر برای ترغیب به‌سوی کیفیت امیدوار بود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز ماموریت‌هایی نظیر تاثیرگذاری در مقررات مربوط به کیفیت و بهبود استانداردها از طریق کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی به زنجیره‌های ارزش جهانی، حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های ارتقای کیفیت و تشویق اعضای اتاق‌های بازرگانی برای استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت را از اهم مسئولیت‌های خود می‌داند و برای پیشبرد آنها تلاش می‌کند.

همچنین از انجمن مدیریت کیفیت ایران انتظار می‌رود با راهکارهایی، به یاری اقتصاد ایران بیاید که برخی موارد آن را شامل محورها می‌دانیم:

* توانمندسازی تشکل‌ها و بنگاه‌ها در مسیر بهبود مستمر و استقرار نظام‌های مدیریتی نوین؛

* توسعه کلینیک‌های کیفیت و بهره‌وری در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به‌منظور انتقال تجربه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط؛

* انجام پژوهش‌های کاربردی و آینده‌نگر در حوزه کیفیت، نوآوری، و اقتصاد هوشمند؛

* ایجاد شبکه‌ای از همکاری میان کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و انجمن مدیریت کیفیت ایران برای هم‌افزایی در سیاست‌گذاری و ارائه راهکارهای علمی برای ارتقای عملکرد اقتصادی کشور.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز ملی کیفیت را به همه ملت ایران که در جایگاه تولیدکننده یا مصرف‌کننده، به‌نوعی مخاطب امر کیفیت هستند، تبریک عرض می‌کند و تاکید دارد که امروز گفتمان کیفیت ملی باید در صدر موضوعات اقتصادی کشور قرار گیرد؛ چراکه باور داریم که بدون کیفیت، توسعه اقتصادی ممکن نیست. در پایان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهندس میراحمد سادات، بنیان‌گذار انجمن مدیریت کیفیت ایران، از همه تلاشگران این حوزه، ارزیابان، مدیران کیفیت و متخصصان ارجمند قدردانی کرده و ابراز امیدواری می‌کند؛ انجمن مدیریت کیفیت ایران همچنان بازوی علمی، فکری و راهبردی اتاق بازرگانی ایران در توسعه فرهنگ کیفیت روزبه‌روز شکوفاتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین