گامی مثبت در مسیر خصوصیسازی
رضا آریاراد کارشناس صنعت خودرو
بهتازگی شاهد بودیم که پس از کشوقوسهای فراوان در نهایت در گام نخست مدیریت ایران خودرو بهعنوان یکی از دو خودروساز بزرگ داخلی به بخش خصوصی واگذار شد. واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی میتواند به بهبود کیفیت و بهرهوری منجر شود، اما نباید از چالشهایی مانند تحریمها و مشکلات اقتصادی غافل شویم. توانایی بخش خصوصی در مدیریت به حمایتهای جدی دولت بستگی دارد. تجربه کشورهای موفق مانند کره جنوبی نشان میدهد که نظارت درست دولت میتواند به توسعه صنایع کمک کند.
برای موفقیت این فرآیند، همکاری پایدار بین دولت و بخش خصوصی ضروری است و زمان لازم است تا نتایج ملموس خود را نشان دهند. این اقدام نهتنها فرصتهایی برای ارتقای صنعت خودرو ایجاد میکند، بلکه میتواند به بهبود کلی اقتصاد کشور نیز منجر شود. امید است در آیندهای نزدیک، با اجرای مؤثر برنامهها، صنعت خودرو به رشدی پایدار دست یابد و چالشهای آن کاهش یابد.
همانطور که میدانید واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی، گام مهمی در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و ارتقای عملکرد این صنعت بهشمار میآید. در طول سالهای گذشته، وعدههای متعددی در زمینه خصوصیسازی صنایع، بهویژه صنعت خودرو، مطرح شده بود، اما بهدلایل گوناگون این روند به تأخیر افتاد. اکنون، با تغییرات اخیر در هیات مدیره و مدیریت ایرانخودرو، به نظر میرسد ارادهای جدی برای اجرای این سیاست وجود دارد. این تغییرات میتواند به ارتقاء کیفیت تولید و بهبود بهرهوری منجر شود، اما باید در نظر داشت که چالشهایی مانند تحریمها، نوسانات نرخ ارز و مشکلات تامین مالی همچنان بر سر راه این صنعت قرار دارند.
در این میان توانمندی بخش خصوصی برای هدایت درست این صنعت نیز دارای اهمیت بالایی است. توانایی بخش خصوصی برای مدیریت و بهبود وضعیت صنعت خودرو، تحتتاثیر عواملی مانند تحریمها و شرایط اقتصادی قرار دارد. اگرچه واگذاری مدیریت به بخش خصوصی میتواند امیدها را برای بهبود عملکرد این صنعت زنده کند، اما این امر نیازمند حمایتهای لازم از سوی دولت و اتخاذ تدابیر مؤثر برای تسهیل فعالیتهای اقتصادی است. در این راستا، تامین نقدینگی و کاهش نرخ بهره بانکی از جمله اقداماتی است که میتواند به تقویت پایههای مالی خودروسازان کمک کند.
مقایسه و مطالعه تجربه کشورهایی مانند کره جنوبی در شرایط خاص و زیانده در صنعت خودرو نشان میدهد دولتها میتوانند با نظارت و هدایت مناسب، به رشد و توسعه صنایع خود کمک کنند. در این زمینه، دولت باید با تدوین قوانین تسهیلکننده و فراهم کردن بسترهای لازم، از بخش خصوصی حمایت کند تا این بخش بتواند به اهداف تعیینشده دست یابد. در نهایت، تحقق اهداف عالیه در صنعت خودرو نیازمند همکاری همهجانبه میان دولت و بخش خصوصی است تا بتوان به نتایج ملموس و پایدار دست یافت. تحقق این فرآیند یکشبه نخواهد بود و نیازمند زمان و تلاش مستمر است تا طی پنج سال آینده، نتایج آن مشهود شود و در نهایت مالکیت صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.
پیشبینی اینکه در ادامه صنعت خودرو با چه شرایطی روبهرو خواهد شد با توجه به مولفهها و عوامل گوناگونی که بر وضعیت کلی این صنعت حکمفرماست، کاری سخت و نشدنی است، اما واقعیت این است که این یک گام مثبت و تاثیرگذار بر صنعت خودرو خواهد بود و نتیجه نهایی آن را برنامههای نهایی مدیریت جدی که البته متاثر از شرایط کلان اقتصادی است، مشخص خواهد کرد. این گام مثبت و روبهجلو قطعا میتواند صنعت خودرو را در فاز جدیدی از مدیریت آن، وارد مسیر خوبی از رفع چالشها و ارتقای کمی و کیفی کند. این گام با واگذاری مدیریت ایران خودرو آغاز شده و طبق مصوبه سران قوا براساس برنامه مشخصی به سمت واگذاری مالکیت کل صنعت خودرو حرکت خواهد کرد و امیدواریم در این مسیر اتفاقهای خوبی برای اقتصاد و صنعت ما رقم بخورد.
در نهایت، انتقال صنعت خودرو به بخش خصوصی میتواند به ارتقاء کیفیت و افزایش بهرهوری منجر شود؛ با این حال همانطور که گفته شد، موفقیت این فرآیند بهشدت به حمایتهای قاطع دولت و همکاری مستمر میان دو بخش بستگی دارد. تجارب کشورهای پیشرفته نشان میدهد که نظارت دقیق و هوشمندانه دولت میتواند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت صنایع ایفا کند. با اجرای مؤثر برنامههای توسعهای و اختصاص زمان کافی برای مشاهده نتایج، امید است که صنعت خودرو به سمت رشد پایدار حرکت کند و چالشهای موجود کاهش یابد. این تحولات در نهایت به بهبود کلی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و بستری مناسب برای شکوفایی سایر صنایع فراهم میآورد.