فرارهای مالیاتی از راه‌های گوناگون

وحید احمدی نماینده مجلس

احمدی ستون

مالیات در تمامی کشورها یک منبع پایدار درآمد است و دولت‌ها برای اداره کشور و ارائه خدمات به مردم به آن تکیه دارند. بسیاری از کشورها منبع درآمدی به جز مالیات ندارند و از همین محل امور کشور را پیش می‌برند. همین موضوع نشان می‌دهد مالیات‌ستانی عادلانه، حقه و مبتنی بر اطلاعات چقدر اهمیت دارد. در کشورهای پیشرفته سیستم مالیاتی به گونه‌ای تعریف شده که هیچ کس نمی‌تواند گریز و فراری از آن داشته باشد. همگان موظفند در مقابل امکاناتی که در کشور از آن استفاده می‌کنند و درآمدی که دارند، به پرداخت مالیات بپردازند. قطعاً اقدام دولت گذشته در زمینه اصلاح ساختار نظام مالیاتی کشور و دریافت مالیات حقه و عادلانه از همگان کار باارزشی است، اما نباید تصور کنیم که کار تمام شده و به طور کامل سیستم مالیاتی کشور اصلاح شده است. برخی مشاغل هنوز آن طور که شایسته است، مالیات نمی‌پردازند. راه گریز مالیاتی هنوز هم برای برخی وجود دارد. باید به رفع این مشکلات بپردازیم و همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. در برخی موارد می‌بینیم که بعضی مشاغل در مقابل خدمات و کالایی که ارائه می‌دهند، سعی می‌کنند به طرقی مانند کارت به کارت و وجه نقد مبلغ را دریافت کنند، این‌ها نمونه‌هایی از فرار مالیاتی است که باید رفع شود.

 برخی مودیان به انحای مختلف از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند، این کار درستی نیست. در پرداخت مالیات هیچ تبعیضی نباید وجود داشته باشد. همگان باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. دستمزد و حقوق بگیران که مسائل مالی‌شان شفاف است، هدف مالیات‌ستانی قرار می‌گیرند و قبل از واریز حقوق، مالیات‌شان کسر می‌شود. اما برخی مشاغل و افراد که درآمدهای بالایی دارند، از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

اقداماتی که دولت سیزدهم در زمینه اصلاح ساختار مالیاتی کشور انجام داد، خوب بود و توانست درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش دهد. این روند باید ادامه یابد و مالیات‌ستانی حقه از همگان در دستور کار باشد. به‌کار انداختن درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در راستای ارائه خدمات به مردم در زمینه بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه توجه به درمان کودکان اهمیت دارد. به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در امور مهمی همچون بهداشت مزیت‌های زیادی برایمان دارد. خانوارها معمولاً نمی‌توانند از عهده این مخارج برآیند و کمک دولت به آنها از محل درآمدهای مالیاتی منطقی است. بکارگیری درآمدهای مالیاتی در جهت توسعه زیرساخت‌های کشور چه در سطح ملی چه در سطح استانی و سهم مشخص از مالیات برای بخش‎‌های راهبردی در زمینه افزایش رفاه جامعه نظیر بهداشت و توسعه شهری اقدام بسیار مهمی است. به طور مثال، ۴ درصد از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص داده شده تا از آن در راستای بهبود ارائه خدمات به مردم بهره بگیرند. از محل این سهم شهرداری‌ها، امکان توسعه جاده‌های درون‌شهری، اتوبان‌های داخل شهر و همچنین تهیه تجهیزات حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس، بی‌آرتی، مترو، قطار و... فراهم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین