-

وزیر صمت گوش شنوای فعالان اقتصادی باشد

احمد پورفلاح- رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا

متاسفانه وزارت صمت در سال‌های اخیر به کرات شاهد تغییرات متعدد در سطح وزرا و مدیران کل بوده و براساس سیستم نامعقولی که همواره شاهد آن بوده‌ایم با تغییر یک مدیر ارشد، مدیران زیرمجموعه آن هم دچار تغییر شده است.

پورفلاح

تغییرات متعدد وزرا و معاونان آنها، یکی از چالش‌های بزرگ وزارت صمت بود. بر این اساس انتظار می‌رود آقای پزشکیان در انتخاب وزیر صمت دولت چهاردهم، دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند. به‌عنوان کسی که از قبل از انقلاب تا امروز مدیریت واحدهای صنعتی مختلفی را برعهده داشته‌ام و سال‌ها رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران بوده‌ام، معتقدم انتخاب وزیر صمت نباید براساس ملاک‌های سیاسی و پارامترهای گروهی و حزبی باشد.

وزیر صمت باید به‌عنوان یک مدیر صنعتی اقتصاد را بداند و بفهمد، تحصیلات مرتبط داشته باشد، با صنایع در کشورهای پیشرفته آشنایی داشته باشد، جوان و پرانرژی باشد، توان دفاع از دیدگاه‌هایش را داشته باشد و رویکرد سیاسی و تبلیغاتی نداشته باشد. ضمن اینکه معتقدم سیاست باید مسائل اقتصادی را راهبری و کمک کند.

اگر سیاست بین‌المللی ما اهداف درستی را نشانه‌گیری نکند، قطعا اقتصاد ما آسیب خواهد دید، اما در انتخاب وزیر صمت اعتقاد دارم که وزیر نباید وابستگی جناحی داشته باشد.

 انتخاب وزیر صمت باید براساس شایستگی باشد. در اتاق بازرگانی ایران هم شاید برای نخستین‌بار کمیته‌هایی روی این موضوع کار می‌کنند و پیشنهاداتی هم به نهمین رئیس‌جمهور منتخب داده شده است.

انتظار می‌رود براساس گزینه‌های پیشنهادی کسی برای وزارت صمت انتخاب شود که صنعت و درد آن را بفهمد، درد کارگران واحدهای صنعتی را درک کند، بتواند پیامدهای عدم‌پشتیبانی جدی از صنعت را شناسایی کند و ببیند این موضوع چقدر کشورمان را از کشورهای هم‌رده‌اش عقب انداخته است. وزیر جدید صمت باید نگاهی به پارامترهای چشم‌انداز ۱۴۰۴ داشته باشد و میزان عقب‌ماندمان از این برنامه‌ها را هم مدنظر قرار دهند.

یک وزیر متخصص، تحصیلکرده در حوزه صنعت، دارای سابقه فعالیت در واحدهای صنعتی، با اشراف به وضعیت صنایع در کشورهای گوناگون جهان، در تعامل با واحدهای صنعتی به‌ویژه در بخش خصوصی، یک گزینه مناسب برای وزارت صمت است. واقعیت این است که وزرای پیشین صمت بیش‌ازحد درگیر مسائل سیاسی و نرخ خودرو بودند و زمانی برای پرداختن به وظایف اصلی‌شان نداشتند.

امیدواریم در فرصت کوتاه باقیمانده با انتخاب درست بتوانیم بخشی از عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کشور را جبران کنیم و بتوانیم یک وزیر صمت جامع‌الشرایط داشته باشیم و کمک کنیم معاونان و مدیران کل با سلامت و صداقت کامل و با آگاهی و اشراف به مقوله صنعت و طبعا بازرگانی به‌عنوان پشتیبان صنعت، انتخاب شوند.

وزارت صمت به‌واسطه ادغام، وزارتخانه بزرگی شده است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به همان اندازه انتخاب وزیر، معاونان و مدیران این وزارتخانه حساس است. در این میان انتظار داریم هدف وزیر صمت در هر اقدامی که انجام می‌دهد، رشد صنعت باشد. متاسفانه درحال‌حاضر متاثر از شرایط سخت اقتصادی، بسیاری از فعالان صنعتی ما ترجیح می‌دهند در کشوری مانند پاکستان، ترکیه، بنگلادش و... فعالیت کنند.

در نهایت علاوه بر اینکه نگاه وزیر به مقوله صنعت باید مسئولانه و کارشناسانه باشد، در مقابل سیاستمداران ما هم باید از برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت کشور پشتیبانی کنند. بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ما درحال‌حاضر به سیاست‌های کلان کشور برمی‌گردد. واقعیت این است که بدون حل چالش‌هایی که با دنیا داریم نمی‌توانیم یک صنعت کارآ، قوی و کارآمد داشته باشیم.

وزیر باید در چارچوب هنجارهایی که تعریف می‌شود مانند حمایت از تولید داخل، توسعه بازارهای بین‌المللی و... انتخاب شود و فعالیت کند. انتظار می‌رود وزیر صمت روی ظرفیتی که برای حضور در بازارهای بین‌المللی وجود دارد به‌طور جدی کار کند، بر آن متمرکز شود و برای آن برنامه داشته باشد. روابط بین‌الملل هم موضوعات صادراتی را در برمی‌گیرد و هم واردات را. تمرکز بر تسهیل واردات در بخش مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات بسیار مهم است تا به‌درستی پاسخگوی بخش تولید کشور باشد. در سوی دیگر، صادرات محصولات تولید داخل را داریم که منجر به رشد اقتصادی و تولید رقابت‌پذیر خواهد شد.

در این بخش انتظار می‌رود وزیر نگاه جدی به بخش‌های گوناگون این حوزه چه کشاورزی، چه صنعتی و... داشته باشد. تجارت داخلی هم بخش‌های متنوعی از اصناف خرد گرفته تا تجارت فرش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... را دربرمی‌گیرد که این طیف وسیع نیازمند حمایت و ساماندهی هستند. در نهایت اینکه وزیر صمت باید گوش شنوای فعالان اقتصادی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین