آیا قاطی شدن باد نیتروژن با باد معمولی خطرناک است؟
در سالهای اخیر شاهد تحولات شگرفی در صنعت خودرو بودهایم. ظهور خودروهای برقی، بهینهسازی عملکرد، روشهای نگهداری خودرو و… بخشی از این تحولات هستند. یکی از مباحثی که اخیرا در مراکز خدمات خودرو مطرح است، مسئله قاطی شدن باد نیتروژن با باد معمولی و شایعات پیرامون آن است. هر روز ادعاهایی مبنی بر افزایش عمر لاستیک، کاهش خوردگی و خطرات ترکیب باد نیتروژن و باد معمولی به گوش میرسد.

در عمل، چگونگی این فرآیند و مقایسه آن با روشهای سنتی، خطرات و احتمالاتی که وجود دارد، ممکن است سوالاتی را برای شما ایجاد کرده باشد. در این صورت، توصیه میکنیم این مطلب را حتما بخواند. در ادامه، میخواهیم این موضوع را بهطور دقیق بررسی کنیم و به پرسشهای کلیدی در مورد ترکیب باد نیتروژن با باد معمولی پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
ترکیب باد نیتروژن و باد معمولی در لاستیک
بسیاری از مراکز خدماتی، لاستیکها را با باد نیتروژن خالص پر کرده و ادعا میکنند که این کار باعث افزایش عمر لاستیک و کاهش خوردگی میشود. اما نکته مهم اینجاست که هوای معمولی که ما تنفس میکنیم، حاوی 80-78 درصد نیتروژن است. بنابراین، لاستیکهایی که با باد نیتروژن پر میشوند، در واقع حاوی گازی با خلوص بالا (معمولاً 95-93 درصد) هستند که نسبت به هوای معمولی، غلظت بیشتری از نیتروژن دارد. این تفاوت، باعث ایجاد سوالاتی در مورد ترکیب این دو نوع گاز در لاستیکها میشود. اگه باد نیتروژن با باد معمولی قاطی بشه چی میشه؟
آیا میتوان باد نیتروژن را با باد معمولی ترکیب کرد؟
بله، امکان قاطی شدن نیتروژن با هوا در لاستیک وجود دارد. بنابراین اگر لاستیکهای شما با نیتروژن پر شدهاند، میتوانید با خیال راحت به آنها باد معمولی اضافه کنید و برعکس. در واقع از نظر فنی، ترکیب این دو گاز ریسک یا خطر خاصی ندارد.
سنسورهای سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) هم به نوع گاز حساس نیستند. آنها صرفاً فشار گاز متراکم شده در لاستیک را اندازهگیری میکنند و ترکیب گاز تاثیری بر عملکرد آنها ندارد. بنابراین، اگر هزینه زیادی را برای خرید لاستیک خارجی صرف کردهاید و نگران این موضوع هستید، باید بدانید که ترکیب نیتروژن با باد معمولی، مشکلی را ایجاد نخواهد ک رد.
قاطی شدن باد معمولی با نیتروژن چه مشکلی دارد؟
در واقع، قاطی شدن باد نیتروژن با باد معمولی، مشکل جدی و خطرناکی ایجاد نمیکند. نکته اصلی اینجاست که هوای معمولی هم حاوی درصد بالایی از نیتروژن است. بنابراین، زمانی که باد نیتروژن با باد معمولی مخلوط میشود، فقط درصد نیتروژن کاهش پیدا میکند و از نظر ایمنی، مشکلی ایجاد نمیشود. این مخلوط همچنان از هوای معمولی پایدارتر خواهد بود، اما ممکن است تمام مزایای ادعاشده برای نیتروژن خالص را نداشته باشد.
تأثیر قاطی شدن باد نیتروژن و باد معمولی بر عملکرد لاستیک
ترکیب باد نیتروژن با باد معمولی، تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی لاستیک ندارد. مزایای احتمالی نیتروژن، مانند حفظ پایدارتر فشار باد و مقاومت در برابر نوسانات دمایی، تا حدی در این مخلوط هم وجود دارند.
نیتروژن بهدلیل اندازه بزرگتر مولکولها، دیرتر از دیواره لاستیک نشت میکند و باعث حفظ فشار باد میشود. این خاصیت در مخلوط نیتروژن با هوا همچنان وجود دارد، اما ممکن است بهاندازه نیتروژن خالص نباشد. این تغییرات، در مجموع، روی قابلیت اطمینان تایرها و عملکرد بهینه آنها تاثیر منفی چشمگیری نخواهند داشت.
ضرر قاطی شدن باد نیتروژن و باد معمولی چیه؟
آیا ترکیب باد نیتروژن با باد معمولی خطرناک است؟ در واقع، همانطور که اشاره کردیم، قاطی شدن باد نیتروژن با باد معمولی ضرر جدی و قابل توجهی ندارد. این مهمترین نکتهای است که باید به آن توجه داشته باشید. اما اگر به "کاهش مزایا" بهعنوان یک نوع "ضرر" نگاه کنیم، میتوانیم موارد زیر را بهعنوان عواقب ترکیب باد نیتروژن با هوا مطرح کنیم:
کاهش پایداری فشار باد
عموما این سوال وجود دارد که قاطی شدن نیتروژن با باد معمولی باعث تغییر فشار میشه؟ نیتروژن خالص، بهدلیل مولکولهای بزرگتر و عدم وجود رطوبت، دیرتر از دیواره لاستیک نشت میکند و نوسانات کمتری در اثر تغییرات دما دارد. وقتی نیتروژن را با هوای معمولی (که حاوی اکسیژن و رطوبت است) مخلوط میکنید، خاصیت پایداری فشار باد تا حدودی کاهش پیدا میکند. بنابراین ممکن است فشار باد لاستیک زودتر افت کند یا در اثر گرما، بیشتر از قبل افزایش یابد.
وجود رطوبت
هوای معمولی حاوی مقادیری رطوبت است. وقتی هوا با نیتروژن خالص (که خشک است) مخلوط میشود، رطوبت را وارد سیستم لاستیک میکند. این مقدار برای لاستیکهای مدرن معمولاً مضر نیست و خطر خوردگی جدی ایجاد نمیکند. اما برخی نیتروژن را بهدلیل عدم وجود رطوبت و احتمال خوردگی ترجیح میدهند. مخلوطشدن هوا و نیتروژن این مزیت را کاهش میدهد.
آیا ترکیب باد نیتروژن با هوا باعث خرابی لاستیک میشه؟ ادعاهای مربوط به افزایش عمر لاستیک یا کاهش مصرف سوخت بهدلیل استفاده از نیتروژن، کاملاً قطعی نیستند. اما اگر این مزایا وجود داشته باشند، با مخلوط شدن نیتروژن و هوا، از شدت این مزایا کاسته میشود.
آیا نیاز هست بعد از قاطی شدن، باد رو کامل تخلیه کنیم؟
بهطور کلی نیازی به تخلیه کامل باد لاستیک و پرکردن مجدد آن با نیتروژن خالص وجود ندارد. همانطور که گفتیم، هوای معمولی هم حاوی مقادیری نیتروژن است. بنابراین اگر لاستیک شما با نیتروژن پر شده است و به تنظیم باد نیاز دارد، کافی است هوای معمولی را به آن اضافه کنید. همچنین اگر هدف اصلی شما استفاده از مزایای نیتروژن باشد، بهترین راه این است که بهتدریج و با هر بار تنظیم باد، هوای معمولی را جایگزین کنید تا در نهایت، نسبت نیتروژن به حد مطلوب برسد.
قاطی شدن باد نیتروژن با باد معمولی و نکات پایانی
ترکیب باد نیتروژن با باد معمولی در لاستیکها اصلا خطرناک نیست. نیتروژن خالص ممکن است مزایای جزئی در حفظ فشار باد و کاهش خوردگی داشته باشد، اما ترکیب آن با هوای معمولی، بخش قابل توجهی از این مزایا را حفظ میکند. همچنین این ترکیب تاثیری روی خرابی لاستیک یا سیستم TPMS ندارد. بنابراین، نیازی نیست که نگران ترکیب باد معمولی و نیتروژن در لاستیکهای خود باشید. ترجیح میدهید لاستیکهایتان را با نیتروژن باد کنید یا هوای معمولی؟ نظرات و تجربیات خود از استفاده از باد نیتروژن را با ما هم بهاشتراک بگذارید.