عناصر حیاتی برای استقلال انرژی امریکا
علیرضا مهدیه تحلیلگر صنعت و توسعه
ایالات متحده امریکا از نظر تاریخی همواره برای مصرف داخلی به منابع انرژی خارجی وابسته بوده است. به تازگی این کشور در تلاش برای گذار از سوخت های فسیلی به انرژی های پاک، گسترش حمل ونقل برقی و فرآوری مواد خام با استفاده از فناوری های سبز را مدنظر قرار داده است تا به این ترتیب، فرصتی برای ساخت آینده ای مستقل در انرژی به دست آورد.
برآوردها نشان می دهد که امریکا می تواند با رشد و توسعه فناوری های مربوط به انرژی پاک و سرمایه گذاری در زنجیره های تامین مواد معدنی داخلی، از معدن گرفته تا باتری، آینده انرژی کشور خود را بیمه کند.
البته شاید ایالات متحده هنوز در مسیر رسیدن به اهداف اقلیمی خود قرار نگرفته باشد، اما فرآیند انتقال از سوخت های فسیلی به انرژی پاک در این کشور به خوبی در حال انجام است. برای مثال، از سال ۲۰۱۳ هیچ نیروگاه جدیدی با سوخت زغال سنگ راه اندازی نشده است. همین طور از سال ۲۰۱۰ ، بخش انرژی ۳۰ درصد از ظرفیت زغال سنگ خود را تعطیل کرده و قرار است این کاهش تولید با ظرفیت های انرژی تجدیدپذیر جدید جبران شود.
پیش بینی می شود در سایر موارد نیز، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی کمابیش به 2 برابر افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۵ (نسبت به سال ۲۰۲۱ ) رشدی ۸۴ درصدی داشته باشد. علاوه بر این، گفته می شود تولید انرژی بادی هم که در حال حاضر، 2 برابر انرژی خورشیدی در امریکا است، تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.
در کنار تولید انرژی های تجدیدپذیر، بازار خودروهای برقی امریکا نیز در حال رشد است. علاوه بر این، دولت بایدن هم قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از بازار فروش خودرو را با اتومبیل هایی پر کند که آلایندگی صفر داشته باشند.
برای دستیابی به این هدف، باید میزان مقبولیت خودروهای برقی در بین عموم مردم آن کشور افزایش یابد. در نتیجه، دولت میلیاردها دلار به حمایت از خودروهای الکتریکی اختصاص و برای توسعه زیرساخت ها و تخصیص مشوق های خرید خودروهای برقی، سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده است.
با این مقدمه، روشن است که در این مسیر، نیاز به فلزات به کار رفته در باتری های الکتریکی به شدت احساس می شود.
کارشناسان پیش بینی می کنند که امریکا در سال ۲۰۳۰ ، حدود ۱۷ . ۵ میلیون خودروی برقی را به فروش می رساند و این نشان دهنده نیاز صنعت خودروسازی امریکا به فلزات حیاتی مربوط به این صنعت است که موجب افزایش تقاضای بازار خواهد شد.
افزایش ظرفیت انرژی پاک نیز عامل دیگری است که عطش بازار ایالات متحده را به فلزاتی مانند لیتیوم و نیکل بیشتر خواهد کرد. این فلزات در واقع، کلید توسعه ذخیره سازی انرژی، گسترش انرژی های تجدیدپذیر و صدالبته تولید باتری های خودروهای الکتریکی به شمار می روند.
این تغییرات موجب شده است که تولیدکنندگان باتری های الکتریکی به سوی معادن امریکای شمالی هجوم ببرند.
این منطقه در تلاش است، با استفاده از ظرفیت های موجود و افزایش تولید موادمعدنی ضروری، وابستگی امریکا را به چین کاهش دهد.
براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، یک خودروی برقی به طورمتوسط به چیزی در حدود ۸ . ۹ کیلوگرم لیتیوم و ۳۹ . ۹ کیلوگرم نیکل نیاز دارد و براساس همین برآورد، امریکا تا سال ۲۰۳۰ ، برای تولید ۱۷ . ۵ میلیون دستگاه خودروی برقی به ۱۵۵۹۲۸ تن لیتیوم و ۶۹۹۰۴۸ تن نیکل نیاز دارد.
این در حالی است که ایالات متحده در حال حاضر قادر است، کمتر از ۰ . ۱ درصد لیتیوم و ۳ درصد نیکل موردنیاز صنایع خود را در سال ۲۰۳۰ تولید کند. این موضوع نشان می دهد که فاصله زیادی میان توان تولیدی فعلی و هدف نهایی وجود دارد که باید به سرعت جبران شود.
نتیجه اینکه باتوجه به وابستگی بالای این کشور به واردات لیتیوم و نیکل در آینده، باید برنامه تولید این فلزات را بازیابی و بازسازی کند و ظرفیت توسعه منابع فلزی مرتبط با تولید باتری را در ایالات متحده افزایش دهد، زیرا این فلزات نه تنها برای انرژی پاک و تولید خودروهای الکتریکی لازم است، بلکه برای آینده ای مستقل در انرژی نیز حیاتی به شمار می رود.