-

صنعت نمایشگاهی محور توسعه یک استان محروم

معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و ظرفیت‌های استان سیستان‌وبلوچستان است، چراکه این استان در این حوزه از ظرفیت‌های فراوانی بهره می‌برد و طی سال‌های اخیر توجه ویژه دولت به استان سبب شده اقدامات قابل‌توجهی از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون در حوزه اکتشافات و استخراج انجام شود. نقش نمایشگاه‌ها نیز در معرفی ظرفیت‌های گوناگون این استان بسیار ویژه و پررنگ است. با توجه به نزدیک شدن به برگزاری نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته در سایت نمایشگاهی این استان، صمت با قادر بخش‌کهرایی، مدیرعامل این سایت گفت‌وگو کرده است.

قادر بخش‌کهرایی در این گفت‌وگو اظهارکرد: سایت جدید نمایشگاهی این استان به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده و امکانات آن بروزرسانی شده است.

سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا موفق به برگزاری نمایشگاه‌های از پیش تعیین‌شده نشدیم اما امیدواریم سال جاری و با بهبود شرایط برنامه‌های خود را به سرانجام برسیم. در همین راستا، تقویم نمایشگاهی خود را که شامل ۲۱ عنوان رویداد نمایشگاهی است، تدوین کرده‌ایم و به امید خدا برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان سیستان‌وبلوچستان برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: این استان رنگین‌کمانی از معادن کشور را دارد. از این‌رو برگزاری نمایشگاه معدن در این استان همواره جزو پرمخاطب‌ترین و باکیفیت‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در این حوزه بوده است. به عقیده من، با برگزاری دومین نمایشگاه معدن سیستان‌وبلوچستان و تلاش مسئولان و سیاست‌گذاران استانی و کشوری تمام ظرفیت‌های بالقوه معدنی در این استان محروم به بالفعل تبدیل شده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سیستان‌وبلوچستان به یکی از استان‌های موفق در حوزه معادن، اکتشاف، بهره‌برداری و مهم‌تر از همه آنها اشتغال پایدار برای مردم و جوانان تبدیل شود.

مدیرعامل نمایشگاه سیستان‌وبلوچستان همچنین گفت: باید با نمایش ویترینی از معادن استان، شرکت‌های برند کشور را برای سرمایه‌گذاری به این استان جذب کنیم. در بخش معادن استان نیاز مبرم به سرمایه‌گذار داریم. البته استاندار استان نیز در این راستا تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و چشم‌انداز روشنی برای سرمایه‌گذاری و رشد بخش معدن در این استان دور از ذهن نیست.

ایجاد پایانه صادراتی در نمایشگاه‌ها

کهرایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته، شیوع ویروس کرونا تمام سایت‌های نمایشگاهی کشور را تحت‌تاثیر قرار داد اما امروز باتوجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام‌شده، شرایط رو به بهبود است. سیستان‌وبلوچستان دارای موقعیت خوب جغرافیایی است و با دو کشور پاکستان و افغانستان نیز مرز مشترک دارد. از این‌رو می‌توان از ظرفیت این استان به‌عنوان پایانه صادراتی در نمایشگاه‌ها استفاده و می‌توان از نمایندگان و هیات‌های تجاری این کشورها و حتی عمان برای حضور در نمایشگاه‌های سیستان‌وبلوچستان دعوت کرد. با استفاده از ظرفیت این پایانه صادراتی می‌توان هیات‌های تجاری را به نمایشگاه‌های کراچی در کشور پاکستان و پس از تثبیت شرایط در افغانستان به نمایشگاه‌های این کشور اعزام کرد.

مدیرعامل نمایشگاه سیستان‌وبلوچستان افزود: در سایت سیستان‌وبلوچستان درصددیم روند برگزاری رویدادهای نمایشگاهی را به سمت تخصصی‌شدن سوق دهیم. در همین راستا قصد داریم با دوری از برگزاری رویدادهای عمومی خاص به سمت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و جذب شرکت‌های برند و مطرح کشور برای سرمایه‌گذاری در استان سیستان‌وبلوچستان حرکت کنیم. این شرکت‌های بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیستان‌وبلوچستان اعم از منابع طبیعی، نیروهای انسانی و زیرساخت‌هایی از جمله راه‌آهن، انتقال آب از چابهار به سمت چابهار، احداث و تکمیل بزرگراه‌ها و... که از سوی دولت در حال انجام است به رشد صنایع گوناگون و همچنین اقتصاد این استان کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین