واردات خودروی کارکرده؛ خیانت یا لطف؟
مطلب زاده گفت: ما هیچگونه مخالفتی با واردات خودرو نداریم ولی فقط واردات خودرو نو با شبکه خدمات پس از فروش نه خودرو دستدوم. اگر چیزی بهغیراز این باشد همه مردم گرفتار مشکلاتی خرابی و تأمین قطعه و تعمیرات آن میشوند
واردات خودروهای صفر بالاخره بعد از مدتها و البته با کندی در حال انجام است. حال در این میان بحث واردات خودروهای کارکرده هم به موضوعی داغ تبدیل شده است. این موضوع نیز مخالفان سرسختی دارد. اخیرا هم انجمن صنایع همگن قطعهسازی مخالفت خود را با واردات خودروهای کارکرده اعلام کرده است. اما آیا واقعا واردات خودروهای کارکرده به ضرر کشور است؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفتوگویی با مهدی مطلب زاده، عضو هیات مدیران انجمن صنایع همگن قطعهسازی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
مطلب زاده درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: دولت در ابتدا و قبل از واردات خودرو کارکرده شرط داشتن نمایندگی در داخل کشور را بهطور کل برداشته است. چون این موضوع مهم در نظر گرفته نشده است این خودروهای کارکرده در صورت واردات هیچگونه خدمات پس از فروشی نخواهند داشت.
وی در ادامه گفت: خودروی دستدومی که وارد کشور میشود از ابتدای کار چون مستهلک و بهنوعی به خرج افتاده است در تأمین قطعات آنها دچار مشکل میشویم. با توجه به اینکه واردات این خودروها محدود است و تولید قطعات آنها در داخل کشور هم مقرونبهصرفه نیست، با این کار واردات قطعات یدکی هم حداقل برای مدت ۱۵ سال به جامعه تحمیل میکنیم.
خیانت بزرگ!
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع در خصوص مخالفتها با واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد: ما هیچگونه مخالفتی با واردات خودرو نداریم ولی فقط واردات خودرو نو با شبکه خدمات پس از فروش نه خودرو دستدوم. اگر چیزی بهغیراز این باشد همه مردم گرفتار مشکلاتی خرابی و تأمین قطعه و تعمیرات آن میشوند که این کار بههیچوجه نه به صلاح دولت و نه به صلاح کشور است. میتوان اینگونه تعبیر کرد که این کار خیانت بسیار بزرگی در حق مردم این کشور است.
مطلبزاده در مورد تأمین قطعات خودروهای کارکرده گفت: خودرویی که ۵ سال کارکرده و اطلاعاتی از اینکه در چه شرایطی از خودرو استفادهشده چه درست استفادهشده باشد چه اشتباه در هر ۲ حالت این خودرو مستهلکشده است و نیاز به تعویض قطعات دارد. مضاف بر این اصلاً تعمیرگاه تخصصی مجاز برای تعمیر این خودروها وجود ندارد که بهصورت تخصصی آموزش تعمیرات این خودروهارا دیده باشند. برای مثال در مورد خودروی دستدومی که وارد کشور شده چراغ خودرو میسوزد، میشکند و یا به یک واشر سر سیلندر نیاز پیدا میکند؛ این قطعات را چه کسی و چگونه میخواهد تأمین کند؟ پیشبینی میشود که بعد از ورود این خودروها به کشور مردم پیوسته باید گرفتار حل معضلات بعدی آن باشند.
تولید قطعات خودروهای وارداتی در داخل؟
این کارشناس در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه آیا میتوان قطعات این خودروها را در داخل تولید کرد گفت: تولید این قطعات در ایران گران تمام میشود و واردات خودروهای کارکرده به حدی کم است که تولید این قطعات در تیراژ پایین و فقط برای فروش در داخل کشور مقرونبهصرفه نیست. بااینکه بهطورکلی با واردات خودروهای کارکرده به جد مخالف هستم و اصلاً این کار را راهکار مناسبی برای رقابت با خودروهای داخلی نمیدانم ولی در صورت واردات این خودروها بهتر است مدلهایی وارد کشور شوند که نمونههایی از آنها در داخل کشور وجود داشته و خدمات پس از فروش دارند.
مطلبزاده در پایان گفت: بهتر است این خودروها را خودروسازان بزرگ کشور وارد کنند که زنجیره خدمات پس از فروش آن را وادار کنند که این تأمین قطعات انجام دهند. البته این کار هم فایده چندانی نخواهد داشت چراکه آنها هم باید این قطعات موردنیاز را وارد کنند و نمیتوانند خط تولید را به دلایلی که در بالا ذکر کردم راهاندازی کنند زیرا نیاز به سرمایهگذاری هنگفتی دارد و برای تیراژ پایین اصلاً به صلاح نیست و فقط با این واردات جامعه را به التهاب میکشانند.
سخن پایانی
باوجود اینکه واردات خودروهای صفر بهکندی پیش میرود اما واردات مدلهای کارکرده با چالشهای اساسی روبهرو است. آنطور که مشخص است واردات خودروهای کارکرده مخالفان سرسختی دارد و ممکن است نتایج منفی در پی داشته باشد. درصورتیکه واردات خودروهای کارکرده به مرحله اجرایی برسد باید مسئولان امر توجه ویژهای به بحث تأمین قطعات داشته باشند چراکه این خودروها باوجود خارجی بودن دیر یا زود نیاز به تأمین قطعه پیدا میکنند.